Gjenbruk av gjær

Jeg skal gjøre mitt første forsøk på gjenbruk av gjær, men har ikke helt kontroll..
Jeg tappet to dunker på torsdag, og tappet da til jeg hadde fått ut ca alt som kunne ligne på flytende, det siste som kom ut ble tappet på flasker. Det lå igjen en kake på bunnen, den lå på dunkene til i går kveld (i ca 20C). Snudde da dunkene på hodet og tømte alt som ville rende ut i en beholder, tilsatte vann som var kokt og nedkjølt igjen, ristet godt og lot det stå i 10 min. Forsøkte da å tømme over alt, bortsett i fra det nederste grumset til to kolber, men her var det vanskelig å skille hva som var hva. Etterpå ble kolbene satt kaldt i øleskapet.

Har tatt et bilde av hvordan de ser ut nå, 12 timer senere, og lurer på hva som er hva i de kolbene. Det som ligger på bunn er det gjær eller bare søppel? Hvis jeg skal lage en starter av dette etterhvert, bør jeg da også ta med den siste flasken som jeg tappet og blande inn, den inneholder endel grums..
 

Vedlegg

  • 2012-07-15 13.49.10.jpg
    2012-07-15 13.49.10.jpg
    1,5 MB · Sett: 392
Det er veldig vanskelig å se sikkert på et bilde, men det ser ut som mer eller mindre ren gjær.
 
Når jeg da skal bruke dette på nytt, og lage ny starter, da er det kun det på bunn jeg trenger? Det som er flytende på dette bildet tømmer jeg bare ut? Eller?
 
Ikke alt det flytende er nødvendig å tømme ut....for eksempel flasker og bokser på hyllen under kolbene....
Det meste av det flytende i kolben kan du helle ut, det bringer ikke noe godt med seg.
 
Den godeste Gustav har og laget en video som behandler temaet fint
[flash=200,200]http://www.youtube.com/watch?v=PrGOdJFsxwk[/flash]
 
Tilbake
Topp