Gjære for lenge?

Jeg har satt en all grain(mitt første!) med Windsor tørrgjær. Gjorde dette for to dager siden. Problemet er at jeg skal på ferie om 10 dager, og kommer da ikke tilbake før tidligst 14 dager senere. Det vil si at hvis jeg ikke får tappet før ferien, så blir ølet stående minimum 26 dager i gjæringsbøtta. Blir det for lenge? Jeg kan evt sette den litt kaldere, 15-16 grader.
 
Tviler på det har så mye å si, er jo ikke no problem å la lager stå 4 uker på samme gjærkake. Men hadde jo vært fint å komme hjem til drikkeklart øl, da ;)
 
Bra tråd!
Ifølge denne uttalelsen skal det ikke være noe problem: "That said I have kept a beer in primary for a lot longer than the 6 weeks. A hoppy American Stout with a somewhat high ABV. Scored very well in competition and lots of people seemed to like it"

Hadde også i bare 30 gram bitterhumle og 20 gram smakshumle(begge Kent Golding).
Etter tips foreløpig tror jeg det blir flasking etter ferien.
 
Har du ikke mulighet for å tappe ett par flasker bakt i steikovnen med nødvendigt sukker på ?
så kan du enten være glad for det du gjorde eller angre og du kan fortelle oss hva som er best
 
Jeg har glemt tiden på et gjæringskar som da sto i 5 uker før jeg tappet om... Beste ølet jeg har lagt :) noen andre som har en annen erfaring?
 
Har hatt øl stående 7 uker på gjærkaka og ingen usmak, 26 dager er helt greit.
 
Dårlig vær? Bor i Trøndelag. Vi er ikke bortskjemt med sol her. Skal til Playa del Vestfold.

Oddvar: Vet ikke om jeg tør å begynne å røre nedi bøtta. Er litt engstelig for infeksjoner. Hadde vært kjipt om mitt første "ordentlige" øl gikk åt skogen. Sjøl om det hadde vært et nyttig eksperiment...
 
Kaster meg på her jeg med samme spørsmål og erkjennelse egentlig........ Brygging som nybegynner rett før ferien gir vel ikke noen Noblespris  kanskje, men gjort er gjort  :bank2:

Etter litt plunder og heft med temperarutur kontroll i gjæringsskapet siden natt til fredag har jeg nå fått stabilisert temperaturen i gjæringstanken på ca 9 grader og det plopper LITT med ujavne mellomrom, borsett fra at når jeg har døren åpen et par minutter så går gjærlåsen nesten bananas av en eller annen grunn. Kan ikke se for meg at den lille varmeforskjellen rekker å påvirkt 80 liter vørter, men allikevel.  Det jeg egentlig lurer på er:

1. Hvor lang primærgjæring bør jeg forvente meg ved en fortsatt lagring på rundt 9 grader?
2. Tar ølen noen skade av å bli stående noen dager etter at primærgjæringen er over?

Jeg har på en måte glemt at jeg starter sommerferie i morgen, og jeg er ikke helt sikker på om jeg ofrer ferien for å sitte å kikke på tanken........... Dette skulle jeg jo selvsagt ha tenkt på FØR jeg gjorde det smarte valget å brygge på torsdag, men jeg klarte bare ikke å vente etter uker med tenking og mekking. Var bare SÅ spent på om utstyret virket etter intensjonen.

Noen tanker folkens?
 
Jeg lar alltid pils/lager gjære på 8 grader +/-1.
Lar det stå i samme gjæringsbøtta i 4 uker.
Siste pils endte med FG 1.012. Litt høyt kanskje, men fikk mye skryt av venner som fikk et glass (eller fler).
 
Det betyr at jeg med relativt god samvittighet kan stikke på ferie i en to ukers tid uten å ha panikkangsten hengende over meg nå som jeg har fått stabilisert temperaturen i gjæringsskapet og har en en stabil tanktemp på ca 10 grader?  :skitbra:
 
No problemas.
God ferie!
Du kan forresten godt ta med den topplua du har  på bildet, hvis du har tenkt å feriere i Norge. Pluss regntøy til hele familien  ;D
 
Øystein Appelgren skrev:
... borsett fra at når jeg har døren åpen et par minutter så går gjærlåsen nesten bananas av en eller annen grunn. Kan ikke se for meg at den lille varmeforskjellen rekker å påvirkt 80 liter vørter, men allikevel.

Grunnen til at det kommer mer CO2 gjennom gjæringslåsen når du åpner døren er nok at du fjerner et lite overtrykk i skapet. Dette har med trykkforskjell mellom kar/gjæringsskap å gjøre ikke noe med selve gjæringen. Når du åpner døren synker trykket i skapet, og karet utligner via gjærlåsen  :)

Støtter ellers andres svar her. Gjærer selv minimum fire, max seks, uker på lager og får stort sett samme resualtat.

God ferie!
 
Har sovet en stund denne tråden, men tenkte bare jeg skulle si noe om resultatet.
Denne ble IKKE god. Smaker gjær og syrlig, selv etter å ha stått lagret i 6-7 uker.
Når jeg kom hjem fra ferie, lå gjæren som et lokk øverst i gjæringskaret 1-2 cm(!)
Det har aldri skjedd meg før. Den pleier å synke til bunnen.  Mistenker noe infeksjon eller villgjæring her, eller er dette noe spesielt med windsor tørrgjær? Har ikke brukt den før.

Har dog ikke latt meg knekke ;-) Brygget en juleale etter dette som allerede smaker meget godt: Andrimne Old Ale
 
Tilbake
Topp