Speidel's Braumeister

Rolv H skrev:
Da var den omsider i hus. Tollpost var jo herlig opplevelse, ferie, syke sommervikarer, låste dører og fram og tilbake i 30 minutter før jeg fant en kar som visste hvor den stod.
Jeg var heller ikke den eneste som skulle ha Speidel, dersom noen i Stavangerdistriktet venter på en, så står det minst 2-3 andre på terminalen.

Og barna fikk haik?
 
Ga dem litt niste og plasserte dem i ballrommet på IKEA, så de klarer seg nok noen dager. Plukker dem med meg til helga;)
 
VBentestuen skrev:
Flott at metallrister har blitt standar. Ser ut som det har vært en modifisering av krana (eller ser jeg feil)  Men, jeg regner med å bytte til denne: http://www.jula.no/kuleventil-430132
Jeg fikk min Speidel 20l i oktober 2011, og da var allerede metallrister/filter standard. Mitt pumpehus er sort, så jeg regner med det var standard også på det tidspunktet. Har hørt om en del som har hatt problemer med kranen som leveres med, men kan ikke helt forstå hvorfor man bruker penger på å bytte kranen før man evt. opplever problemer... Nå har jeg ikke p.t. brygget mer enn ca. 30 brygg på Speidelen, men min originale kran fungerer aldeles utmerket! Ser forøvrig ut som kranen på bildet.

Min holdning er at jeg benytter original kran til jeg evt. får problemer med denne, og om den feiler under brygging er det jo ikke verre enn at jeg kan bruke min autohevert en gang eller to?

PS når det gjelder den kuleventilen du linker til sier jo Jula at; sitat: "Ikke avsinkningsherdet, bør ikke brukes til drikkevann" ; og da kan jeg ikke helt se fordelen, men det er muligens bare meg?  :)
 
Jeg har heller ikke planer om å skifte noe som helst før jeg eventuelt opplever problemer og om deler blir skiftet vil jeg kikke etter samme materialkvalitet som eksisterende deler eller bedre.
 
Vel, etter siste bryggerunde gikk jeg endelig lei av den absurd lite gjennomtenkte krana som Speidelen blir levert med, og gikk til innkjøp av 1.5" tri-clamp-oppsett.
Kjøpte 1.5" hele veien, frem til en reduksjonstupp med mothaker for å kunne koble på slange.

Og FOR en forskjell! Jeg har ikke tatt tida på hvor lang tid det tar å tømme ut 20 liter med vann/vørter gjennom standardkrana, men med slange koblet til, tømte jeg ut ca. 18 liter i minuttet! Og dersom jeg fjernet reduksjonen gikk det ut temmelig nøyaktig 1 liter i sekundet!

Så fryktelig praktisk kan det vel ikke sies å være, men jeg synes nå det ser veldig "business-like" ut. ;)
 

Vedlegg

  • 2012-07-27 20.10.01-RS.jpg
    258,4 KB · Sett: 1.557
  • 2012-07-27 20.09.46-RS.jpg
    244 KB · Sett: 1.476
  • 2012-07-27 20.09.35-RS.jpg
    240,5 KB · Sett: 1.466
  • 2012-07-27 20.09.22-RS.jpg
    207,5 KB · Sett: 1.460
Spør du meg så ser det ut som en overbelastningskade som ikke har funnet sted enda :) blir det ikke massiv belastning på muffen som sitter på speidelen med så mye tri-clamp utstyr hengende på den? jeg fikk litt bakaoversveis når jeg fikk kjenne på vekta av en butterfly ventil.
 
Blir jo litt som skrubbsår kontra å kutte av seg hånden...
Selv byttet jeg ut kranen på min 50 liter grunnet for lite kapasitet, dette da jeg har Speidelen på gulvet og pumper opp i gjæringskar og det ble kavitasjon på pumpen. Men jeg kjøpte kort og godt en 3/4 rustfri kran og slangestuss.
 
nordtvedt skrev:
Spør du meg så ser det ut som en overbelastningskade som ikke har funnet sted enda :) blir det ikke massiv belastning på muffen som sitter på speidelen med så mye tri-clamp utstyr hengende på den? jeg fikk litt bakaoversveis når jeg fikk kjenne på vekta av en butterfly ventil.

Den tåler nok ganske mye mer belasting enn det :) Ikke verst at sveisen og området rundt tappene på maltrøret i en 50L Speidel holder stand med så mange kilo belastning, selv om de er en del kortere.

Edit: Noen grunn til at du gikk for mandige 1,5" og ikke 3/4" eller 1" forresten?
 
Bjarte H skrev:
nordtvedt skrev:
Spør du meg så ser det ut som en overbelastningskade som ikke har funnet sted enda :) blir det ikke massiv belastning på muffen som sitter på speidelen med så mye tri-clamp utstyr hengende på den? jeg fikk litt bakaoversveis når jeg fikk kjenne på vekta av en butterfly ventil.

Den tåler nok ganske mye mer belasting enn det :) Ikke verst at sveisen og området rundt tappene på maltrøret i en 50L Speidel holder stand med så mange kilo belastning, selv om de er en del kortere.

Edit: Noen grunn til at du gikk for mandige 1,5" og ikke 3/4" eller 1" forresten?

Planen var i utgangspunktet 1", men det var en av delene som ikke var på lager, tror det var 90-graders bend. Så da tok jeg ett skritt opp og gikk for 1.5". 3/4" høres ut som en sær "attpåklatt" egentlig, og jeg ville ikke ende opp med noen det var vanskelig å få tak i andre deler til ved en senere anledning, dersom jeg skulle utvide til f. siktglass, O2-injeksjon, temp. sensor eller noe lignende. Klart, det finnes overganger, men da har du enda mere rør som må på plass.

Om noen skulle lure så betalte jeg 1000 spenn inkl. frakt for saligheten, da med et ekstra sett pakninger. Moms og behandlingsgebyr hos Posten kom såklart på toppen.
 
er det butterfly du kjøpte?, hva veier hele stasen?, tror vel festet i speidelen skal tåle rimelig mye egentlig.

Har du en handleliste på hele stasen?, tenkte å skaffe slikt oppsett selv, men går litt i stuss på disse triclamp greiene med 1" og 1.5", ser det skal vistnok kunne gå omhverandre, meeen, siden jeg ikke har hatt en i hånda så stoler jeg ikke på den..
Tipper det er full vortex i speidelen når du tapper nå?, og du trenger vel ikke å tilsette oxygen heller? :)
Har litt lyst til å hekte på et slikt trubfilter de har på brewershardware, men da må man vel enten henge på avlasting på oppsettet, evt løfte speidelen 20cm høyere..
 
neslekkim skrev:
er det butterfly du kjøpte?, hva veier hele stasen?, tror vel festet i speidelen skal tåle rimelig mye egentlig.

De samme delene har i på Godlia. Stikk innom på åpen dag i helga, så kan du ta dem i nærmere øyesyn.
 
gustavf skrev:
neslekkim skrev:
er det butterfly du kjøpte?, hva veier hele stasen?, tror vel festet i speidelen skal tåle rimelig mye egentlig.

De samme delene har i på Godlia. Stikk innom på åpen dag i helga, så kan du ta dem i nærmere øyesyn.

Ah, dere har alle?, får prøve å ta en tur da :)
 
neslekkim skrev:
er det butterfly du kjøpte?, hva veier hele stasen?, tror vel festet i speidelen skal tåle rimelig mye egentlig.

Har du en handleliste på hele stasen?, tenkte å skaffe slikt oppsett selv, men går litt i stuss på disse triclamp greiene med 1" og 1.5", ser det skal vistnok kunne gå omhverandre, meeen, siden jeg ikke har hatt en i hånda så stoler jeg ikke på den..
Tipper det er full vortex i speidelen når du tapper nå?, og du trenger vel ikke å tilsette oxygen heller? :)
Har litt lyst til å hekte på et slikt trubfilter de har på brewershardware, men da må man vel enten henge på avlasting på oppsettet, evt løfte speidelen 20cm høyere..
Her er handlelista mi:

1x 1.5" Tri Clover Butterfly Valve - Pull Trigger $51.00 
3x 1"/1.5" Tri Clover Clamp   $18.00 
1x 1"/1.5" Tri Clover X 1/2" Hose Barb   $13.00 
6x 1.5" Tri Clover Gasket Silicone   $6.00
1x 1.5" Tri Clover 90* Elbow   $15.00 
1x 1"/1.5" Tri Clover X 3/4" Male NPT   $15.00 
Subtotal: $118.00
Shipping cost: $60.95

Total: $178.95

1" og 1 1/2" går visstnok om hverandre.

Jeg også har sett på trubfilteret de har hos Brewers Hardware, men fant vel egentlig ut det samme som deg, at man da må sette Speidelen så man bare såvidt får nesa over kanten på kjelen. :)
Dog, om man kjøper MERE triclamp-rør og kjører det hele veien sammen med ei March-pumpe, trenger man jo ikke noe fall i det heletatt...

Hmmm.... ;)
 
Har fundert å å montere talje i kjøkkentaket, for heise opp maltrøret, kunn brukt samme når man skal tappe av speidelen etter kokeslutt. hm.. gjelder bare å få en krok solid nok festet i taket :)
 
RuneS skrev:
neslekkim skrev:
Har fundert å å montere talje i kjøkkentaket, for heise opp maltrøret, kunn brukt samme når man skal tappe av speidelen etter kokeslutt. hm.. gjelder bare å få en krok solid nok festet i taket :)

Du kan jo lese denne tråden for inspirasjon  :fyflate:
http://www.byggebolig.no/interior-mobler-og-trapp/henge-opp-sexhuskehengestol-fra-betongtak/25/

Ja hvis det holder til en sexhuske burde det vel holde til en Speidel :fyflate:
 
Tilbake
Topp