Bestemme humlemængde til redusert volumen

Kære hjemmebryggere. Håber der sidder en derude der har forstand på op/ned skalering af opskrifter. Har fået fat i en COOP 20 liters gryte og vil derfor til at lave ekstrakt bryg på 10-12L og derefter tilsætte vand til 20-24 L. Før havde jeg en 7 Liters gryte hvor jeg gjorde kogningen af to gange og tilsatte vand tilsidst op til 20-24L (avhengig af opskrift). Er der nogen der ved hvordan man estimerer humlemengden til et 20L bryg, der koges i 10L. Har prøvet mig med beercalc, men er usikker på hvordan jeg skal gøre det. Hvis jeg sætter volumen til 10L bliver mengden af humle ikke korrekt i forhold til at tilsætte vand etterpå til 20L. Har i en god konverteringsfaktor man kan bruge?

Mvh Jes
 
jesgitz skrev:
Er der nogen der ved hvordan man estimerer humlemengden til et 20L bryg, der koges i 10L. Har prøvet mig med beercalc, men er usikker på hvordan jeg skal gøre det.

I beercalc kan du legge inn "Boil volume" som 10 og "Volume" som 20.
 
Du vil også kunne legge inn "top up water" i beersmith for å redusere kokemengden. Dette går selvfølgelig utover IBU, men dette regner beersmith ut for deg.
 
Tilbake
Topp