Prøvesmaker i Moelvområdet?

erlendbr

Norbrygg-medlem
Hei!
Jeg er ny her på forumet, men har brygget et års tid.
Jeg bruker bryggeutstyr etter oppskrift fra «moderne hjemmebrygging» og brygger ales.
Problemet er at jeg får en bismak på bryggene mine hver eneste gang.
Dette er en slags emmen bitterhet som merkes godt i ettersmaken.
Jeg har prøvd det meste innen rengjøring og bytte av utstyr, og føler jeg ikke har særlig mer å gå på.

Det hadde vært interessant å høre andre bryggeres mening, og lurer på om det er noen i  mjøsområdet som melder seg frivillig til en smak og en vurdering?
Jeg bor på Moelv.

Erlend
 
Det jeg vet er at tempraturer har mye å si for hvor godt brygget blir. Har du kontroll  på dette.
 
Takk for respons!

Jeg føler jeg har kontroll på temperaturen under mesking. Bruker igloo kjølebagger som holder stabil temp innenfor 66-68 °C.
Skyllevannet varmes til 75-76 °C. Har ikke kontrollert temp underveis i skyllingen.

Det som er snodig er at mitt første brygg ble bra og helt fri for denne smaken på tross av mange feil jeg gjorde og ganske lettvint flaskevask.
Jeg gikk derfor ut ifra at det var dårlig renhold som var grunnen når de neste ble dårlige.
På mitt siste brygg kjøpte jeg nye slanger og gjæringskar, men også den fikk denne smaken..

Usmaken kan beskrives som en ubehagelig bitterhet med lang ettersmak. Det virker som smaken tiltar med økt karbonering og det kan luktes når flaskene åpnes.

Bryggeprosessen ellers går bra så jeg syns det er synd å gi opp bryggingen pga dette.
 
Når det gjelder temperatur, så er kanskje gjæringstemperatur det viktigste med tanke på smaksutvikling. For ales bør man ligge på ca 20 grader +-1 grad. Noe mer enn 22 grader øker sjansen for å utvikle bismaker/usmaker betraktelig. Husk at den kinetiske energien fra stormgjæringen får temperaturen inn i karet til å øke med 3-4 grader mer enn det romtemperaturen er.
Gjærmengde er også viktig å tenke på. Dette er avhengig av mengde og styrken på vørteren som skal fermenteres.
mrmalty.com har en bra gjærkalkulator som man kan bruker for å kalkulere seg frem til riktig pitchingmengde.

Hvis det er bitterheten du ikke liker, sjekk ut ditt humleregime i oppskriftene du bruker. Og noen øltyper skal selvfølgelig være veldig bitter, som f.eks india pale ale.
 
Hei!
Jeg gjærer på ca 20 °C romtemperatur, så da blir det vel i meste laget under stormgjæringen.
Kan prøve å senke romtemperaturen i starten.

Når det gjelder gjær har jeg kun brukt tørrgjær, en pakke safale us-05 eller danstar nottingham på ca 20L vørter.
Da gjærer denne ned fra typisk OG 56 til FG 10.

Jeg er veldig glad i bittert øl, så det er ikke normal bitterhet.
 
Har du prøvd med kjøpevann. Kan vel bli dyrt, men greit å prøve for å se om det ikke er det feilen ligger.
 
hadde vært fint med en prøvesmaking da.
hvis jeg bor på biri, da burde vel moelv være like i nærheten om jeg ikke tar helt feil....
har noe du kunne testet også...
 
Hei.
Har du rengjort vørterkjøleren er det platekjøler eller motstrømskjøler ? Du kan rett og slett også fått infisert bryggerommet ditt etter første gangs brygging. det vet jeg har skjedd med noen. Jeg bor på Hamar jobber i Brumunddal så jeg er klar for prøvesmaking.
Har brygget siden 2004 så det har blitt mange brygg. Vi kan jo utveksle erfaringer..
Ole J
 
nå som jeg har hatt gleden av å prøvesmake.
syns jeg ikke det var noe galt med smaken, det var faktisk veldig godt.
hadde en lett bitter ettersmak som passer min smak perfekt.
kan ikke si jeg merket noen usmak i det hele tatt.
kjempe bra Erlend
 
folk er som regel veldig kritisk til det de lager selv.
du har ikke noe infeksjons problemer det er jeg overbevist om.
 
Jaja.. Jeg trenger nok litt mer hjelp med brygginga mi gitt!

Etter at flere smakte og «godkjente» det forrige brygget mitt gikk det bare noen dager før også dette brygget fikk den samme bismaken som nevnt tidligere i tråden.
Det var da 4uker siden flasking.
Jeg kjente selv hele tiden at usmaken var tilstede, men den oppleves som bitterhet de første 1-3ukene etter flasking. Etter hvert tar den helt over og gjør ølet udrikkelig.

Jeg har også i mellomtiden satt et brygg til. En APA, brygget og tappet utendørs. Gjæringskar og flasker vasket med kaustisk soda. Brukte som tidligere US-05 som gjæret fra OG 52 til FG 08 på 14 dager, temperatur 18-20grader.  Denne var veldig god i et par uker etter flasking før også dette ble udrikkelig.  :(

Noen som har opplevd lignende?
 
Har du igjen flere av denne som har gått helt over styr? Jeg bor på Hamar og er ganske fersk, men prøver gjerne dersom du insisterer på at det må være noe galt.
 
Jeg har flere flasker og takker selvsagt ja til det tilbudet!
Tar kontakt når jeg har et ærend på Hamar.  :)
 
Hei Erlend. Jeg fikk gleden av å bli servert en Blond du har brygget når jeg var på besøk hos naboen din. Ingen tegn til bismak eller usmak der ihvertfall, meget god! Regner med at du fant eller fikk løst problemet ?

Mvh
Lasse
 
Hei!
Det er bra! Håper de flaskene du fikk med på søndag også faller i smak. :)
Jeg har funnet ut at etter to-tre måneders lagring forsvinner usmaken sakte men sikkert og ølet blir drikkbart.
Merkelig dette, men så lenge det blir godt etterhvert..

Lykke til med brygginga!
 
Tilbake
Topp