Krabbekoker 39L

Hei alle sammen!

Jeg har akkurat kjøpt en 39 liter krabbekoker fra netthandelen.no som jeg tenkte kanskje kunne være kurant for ølbrygging. Jeg har sett noen innlegg hvor dette utsyret har blitt tatt i bruk med suksess, men har et par spørsmål og lurer på om noen der ute har lyst til å kommer med noen innspill.

Lurer på om det beste er å bruke meskeposen i "krabbeholdere" eller i selve kjelen, og ikke bruke "krabbeholderen" i det hele tatt?!

Jeg har lest litt om BIAB, men jeg er litt usikker på noen punkter;

1. No-sparge eller fylle opp kjele nummer to med X antall liter vann for skylling (isåfall hvor mye)?
2. Hvilken ratio mellom malt og vann fungerer best i BIAB?? Dette vil vel variere litt med om man benytter no-sparge eller sparging. TIPS??

Ellers vil jeg takke alle som ønsker å ta seg til på å svare meg :)

Et bilde forteller mer enn tusen ord;

Krabbekok-nett3__240.jpg


Klikk her for stort: http://www.gasservice.no/Visbilde.asp?b=grill/Krabbekok-nett3__800.jpg

Spesifikasjoner:

Modell: 30 QT, panne i aluminium, volum 39 liter
Brenner i støpejern, vekt ca 2,2 kg
Gasstype: Propan
Effekt: 14900 W
Ventil: IGT Jumbo high pressure regulator 0-2 bar
Maks kapasitet 4 kg/time
Slange: LPG – EN 559 Ø 10 mm, 1,20 m lang
25 l vann kokes opp på ca. 20 min (10 gr. C i luft/vann)

//Thomas85
 
Desse pleier å være ganske tynnbunnede, så jeg ville nok brukt innmaten, ja, for å beskytte posen mot varmen. I tilleg løfter du da i hanken på innmaten når denne skal ut, noe som sparer sømmene i posen. Selv heiser jeg posen halvveis ut av gryten og heller forvarmet vann over til nivået er som ønsket.
 
Jeg har et oppsett med denne, og tenkte da jeg kjøpte å bruke krabbeholderen.
Når jeg brygget første gang fant jeg ut at det var unødvendig og tungvint, siden du ikke kan bruke så mye vann uten å balansere den på en merkelig måte.
Meskeposen jeg kjøpte fra bryggselv passet perfekt til diameteren til kjelen, og er ikke så lang at den når ned i bunnen. Fra brygging nummer to har jeg brukt krabbeholderen kun til å putte meskeposen i for å la den siste vørteren renne ut i en bøtte.
 
Takker for innspill :)
Da må jeg sikkert bare finne ut selv hva som passer meg best!

Kasami: Hvor mye malt / vann bruker du med denne? :)
 
Det meste jeg har hatt er 7,5 kg malt, da ser jeg at jeg måtte gå ned litt på vannmengden, og fylle på etter meskingen (meska med 25 liter vann).
Effektivitet spot on slik BeerSmith hadde lagt inn på BIAB (70 %). Litt lavere fordaming enn beregna, men det mulig jeg er litt gjerrig på gassen.
 
Akkurat!

Tror du jeg kunne ha fått til å kjøre på med 10 kg malt? Har det stående, så vært utrolig kurant å blitt kvitt det  :skitbra:
 
10 kg er nok å presse det, og vil nok ha noe lav ratio av vann pr kg malt (jeg har blitt anbefalt 2,5 l pr kilo malt for vanlig mesking, gjerne mer for BIAB).
For øl som krever mer enn ~8 kg malt ville jeg nok heller brukt maltekstrakt for å øke OG.
 
Tilbake
Topp