Bein til varmtvannsbereder

Bygger bryggeri av 300 liter varmtvannsberedere (som ser ut til egentlig å være rundt 280 liter)

HLT, Mash & Boil lages av hver sin tank. Bunnen skjæres av rett over gjennomføring til eksisterende varmeelement, og tankene snus på hodet. De rommer nå ca 245 liter.

Utfordringen er å lage bein. Firkant rør i rustfritt er dyrt. Ihvertfall når resten av bryggeriet er tilnærmet gratis.

Mange gamle beredere har tørr-elementer som ligger inni et metallhylster (rør). Jeg vurderer å sveise på disse rørene som ben.

Se bilder:
For å få en større sveiseflate har jeg tenkte å splitte rørene der de skal festes til tanken.

Jeg er ikke særlig metallkyndig, så jeg vet ikke om dette blir godt nok.

Vil det fungere?
Er det noen som vet om disse rørene også er i rustfritt stål?

Er det noen som har laget noen billige ben som fungerer godt?
 

Vedlegg

  • P1010376.JPG
    P1010376.JPG
    362,2 KB · Sett: 1.292
  • P1010379.JPG
    P1010379.JPG
    203 KB · Sett: 1.254
  • P1010378.JPG
    P1010378.JPG
    343,9 KB · Sett: 1.262
Jeg brukte det jeg kappet av som bein.

35 VRM
 

Vedlegg

  • Kokekjele hjemmelaget.JPG
    Kokekjele hjemmelaget.JPG
    213 KB · Sett: 1.365
"splittingen" komplserer det ute at de har noe for seg, kapp rør og sveis på mundersiden ellr som 35 VRM fåreslår.
Jeg valgte på en av kjelene et tiltsystem men har nå flat bunn så jeg trenger det ikke mere.
 
Et alternativ til bein kan være å montere knekter på veggen som du henger dem på.
Edit: har ikke mulighet til å sende deg bilde akkurat nå.
 
Liker kjøkkenstolene dine  ;D
Som nevnt, mye jobb med å lage beina slikt, men solidt nok.
De selger rustfrie rør på skedsmokorset. Ta til høyre i rundkjøringa ved statoil mot avfallsanlegget, ca 100-150 opp der.
Blir nok bra :)
 
Takk for svar!

Fikk tips om metoden til VRM35 av en kamerat også, men vil helst ha ben for å kunne vaske under. Oppheng på veggen var en generellt god ide, men ikke i bryggeriet vårt (sliten vegg).

@Oddvar-1: mener du å sveise fast på undersiden av tanken? Har du erfaring med det selv? Jeg er ikke bekymret for sveisen, men om det er fare for at tanken velter når benene kommer nærmere sentrum?

@Oddvar-2: var tiltsystemet på mesketanken? Fungerte det greit? Hvor høyt (lavt) opp på siden?

@alle-1: går det greit å meske inntil 55 kg i stående høyde (diameter 50cm)? Har sett anbefalinger om å legge tanken ned.

@alle-2: noen som vet om hylsteret som tørrelementet ligger i er av rustfritt eller galvanisert?
 
Tror nesten garantert at hylsteret er rustfritt.
Sjekk om det er magnetisk. Er det ikke magnetisk er det garantert rustfritt.
Det kan være både magnetisk og rustfritt også, det avhenger av typen. Men mest sannsynlig ikke magnetisk.....
 
Jeg har bare sett ben sveist under i nytterkant, men dine kommer en tanke lenger ut.

Opphenget var på en 70 liter VVB kokekjele, det var plassert i kanten øverst, slik fikk jeg ut mest mulig når kranen var festet i ytterkant med orginal buet bunn.
Nå bryr jeg meg ikke om de siste liter men skal lage tilt i bunnen både på kokekjele og mesk for rengjøring, det går garantert bra men jeg har bare halve av ditt bryggeri.
Med så høy mesketank lurer jeg og på hvordan det vil ende, uansett, ikke prøv før du vet det og hør med Beant og Torga hva de bruker, de brygger vel i samme volum.

Hylsene jeg har er i forskjellige metall, noen flakker av men vil tro  de flaste er i RF
 
Får du tak i noe rustfrie plater (evt. bruke noe fra en varmtvannstank) kan du bøye disse og lage noe lignende som på Speidel Braumeister.

Ellers vil jeg sterkt anbefale en eller annen form for isolasjon hvis du skal bruke elektrisk oppvarming. Motor-isolasjon fra Biltema er ypperlig. Og selvklebende.
 

Vedlegg

  • Speidel2.jpg
    Speidel2.jpg
    11,5 KB · Sett: 1.038
Hylsene til tørrelementet er rustfritt og er nøyaktig like 38mm meierirør. Antageleg i 304 eller tilsvarande. Blir det for vinglete kan du stive dei av med skråbrakett av eit eller anna slag på innsida mot botnen av tanken.
 
Jeg hadde kjørt på med de beina du allerede har laget, mye penere og om du sier lettere å vaske under. så lenge sveisen holder hadde jeg ikke vært bekymret for at de skal kante
 
ingehk skrev:
Jeg hadde kjørt på med de beina du allerede har laget, mye penere og om du sier lettere å vaske under. så lenge sveisen holder hadde jeg ikke vært bekymret for at de skal kante

Klart det holder, men sveises dem i bunnen i buen kan de skreves utover og det er lett å få en fotdiameter på 60+ cm. og med 3 bein er du garanter det ikke står og vigler.
 
Takk for alle svar. Jeg regner med at det blir rør festet i underkant. Enklest mulig.

Det ser ut til at mesketanken blir laget av to VVB som splittes fra øverst til nederst og valses ut for å minke krumningen. Så sveises de ut til et kar med dobbel diameter. Da blir mesken betydelig lavere.

Kommer bilder av ferdig bryggeri etterhvert.
 
Jeg har brukt en stålfelg som bein, bare å handle nok kappeskiver på biltema og starte vinkelsliperen. Jeg skjærte ut "eikene" i felgen og hull til gassbrenner og noen luftehull til flammene og det funker som bare det. Ikke noe eyecandy, men gjør nytta :) billig er det også(fåes gratis på finn eller om du har noen liggende)
 
Da blir det en bredere og lavere mesketank.
Diameter 80 cm, høyde 65 cm.
Med 2,5 liter vann pr. kg malt og 20 % overkapasitet i kjelen kan det meskes med fra 40 til 80 kg malt. 40 kg gir en høyde på 25-30cm og 80 kg en høyde på 50-55 cm. Det bør være fleksibelt nok for å brygge de fleste typer øl.

Benene blir laget av 5cm brede rør.

Takk for input.
 

Vedlegg

  • Mashtun Web.jpg
    Mashtun Web.jpg
    602,9 KB · Sett: 495
Tilbake
Topp