Filtrering

Hvordan filtrerer jeg øl?
Har corneliusfat og har tenkt å kjøpe ølfilterhus hos Petit.
Brygger for det meste Pils og mange reagerer negativt på øl som ikke er helt krystallklart.

Tommy Lund
 
Hei Tommy! Morsomt at du nevner det for vi har forleden filtrert en øl hos hjemmebryggerforening Den Gyldne Draabe. Jeg kan fortelle litt om filtrersesjonen. Det trenger ikke være den ideelle måten å filtrere på, men det var slik vi gjorde og det fungerte bra etter vår beskjeden mening. (Kom til NM i hjemmebrygging den 17. mars og smak, heller enn å tro på hva vi sier  :p)

[size=14pt]Vår eksperimentelle fremgangsmåte:[/size]

For det første trenger man minst ét corneliusfat mer enn antall fat man skal filtrere, et filterhus med slanger til og fra filteret, en filtercartridge ('Filterkerze' på tyske E-bay) som passer til filterhuset og en flaske med CO2:


7182.jpg
7184.jpg
7147.jpg

filterhus          filtercartridge          kullsyre

Man putter filtercartridgen opp i filterhuset og skrur filterhuset ordentlig igjen. Da kobler man den ene slangen til det fulle ølfatets utgang og den andre slangen til det tomme ølfatets utgang. Det er bare slik det passer og filteret skal jo kobles til den kobling som er tildelt stigerøret. Det skjer ikke noe ennå fordi filterhuset har en slags ventil som blokkerer gjennomstrømning enn så lenge.

Så satt vi lite grann kullsyretrykk på det fulle fatet. Veldig lite, altså rundtomkring 0,2 bar. Ved forholdsvis 'dødt' øl - som vi hadde før filtrering - var det likevel nok. Etterpå skrudde vi på ventilen på filterhuset og ølet begynte å fylle opp filterhuset stadig men sikkert. Med såpass lavt trykk tar det litt tid før filterhuset er fylt opp og øl begynner å renne inn i den tomme tanken.

Vi luftet den tomme tanken sånn innimellom slik at det fortstatt var høyere trykk i det fulle fatet, ellers ville trykket i begge fat utlignes og filtreringen stanses. Faktisk så brukte vi en utluftingsventil med manometer som vi kunne stille slik at fatet skulle lufte seg selv, men imho er dette ikke nødvendig. Bare luft ut litt innimellom, det går fint.

Altså, ølet renner sakte fra det fulle til det tomme fatet og til slutt hører man noen gurglelyder samt at man ser at slangene blir fylt med gass. Da er filtreringen ferdig! I vårt tilfelle skrudde vi igjen ventilen på filteret og satt filterhuset mellom et nytt fullt og et nytt tomt fat og begynte forfra med samme filtercartridge. Slik filtrerte vi 3 fat etter hverandre uten problem.

Når filteret begynner å bli tett fordi du filtrerer mange fat etter hverandre eller fordi ølet inneholdt mye gjær, så kan du skru opp trykket litt.

[size=14pt]OBS:[/size]

Det virker enkelt, men det er en viktig grei man bør være obs på. Det finnes mange forskjellige filtercartridges! Vi filtrerte ølet to ganger fordi det var et slags eksperiment. Først brukte vi et filter på 3 µm (micron eller mikrometer, 1/1000-dels millimeter) og siden ett på 0,2 µm. Vi så knapt noe forskjell mellom det ufiltrerte og 3 µm-ølet, kanskje fordi det ufiltrerte ølet var ganske klart av seg selv allerede. Men da vi brukte det fine filteret på 0,2 µm så vi stor forskjell! Ølet ble kristallklart, akkurat som butikkøl eller øl som har vært lagret over lang tid.

En annen viktig ting vedrørende disse cartridges er at de stortsett deles inn i to kategorier: absolut og ikke-absolut. En cartridge som ikke er absolut, for eksempel denne hos MoreBeer, filtrerer kun 80-85% av grumset på størrelse og større som den er spesifisert til. Det vil si at selv om denne cartridgen er på 3 mikron, så vil det likevel la større deler komme igjennom her og der. Grunnen er at 'meskene' i filteret ikke er sveiset fast på krysningspunktene, og bruker du bare nok trykk, så får du presset igjennom større partikler der meskene viker litt. Slike filtercartridges bruker man da heller for å 'forfiltrere' ølet dersom det er særdeles grumsete.

En cartridge som er 'absolut' har fastsveisede krysningspunkter, som gjør at den med nesten 100% sikkerhet ikke tillater større partikler enn spesifisert igjennom. En slik cartridge er godt egnet til finfiltrering, og dersom ølet er klart nok fra før og/eller du ikke har så uhorvelig mye øl du skal ha filtrert, så holder det med å bare bruke den. I etterkant sett så ville det også holdt i vårt tilfelle.

Som om ikke det er nok, så lar noen cartridges rense seg for å bli gjenbrukt ved en neste anledning (dersom man iakttar god rensning og hygiene) mens andre bare kan kastes etter én gang. Jeg vet dessverre ikke om filtercartridgene til Petit er absolute eller ikke, og heller ikke om de lar seg rense, men kanskje Atle kan opplyse oss om det. Uansett så kan du kjøpe filterhus og cartridges for å komme igang, du får da ihvertfall filtrert ølet ditt én gang, om ikke flere.

Jeg håper denne informasjonen hjelper deg, og jeg er også spent på hvilke erfaringer andre her på forumet har når det gjelder filtrering. Det er langt fra umulig den eneste måten å filtrere på.

Postscriptum: I en annen tråd her på forumet er det noen som selger filterhus samt filtercartridges. Kanskje du kan høre med ham?

Bildene kommer fra Petits nettbutikk
 
Ser ut til at Eduard har lagt grundig forklaring på filtrering, hjemmesiden til Erlann E er også god:

http://www.angelfire.com/nm/hjemmebrygg/filtrering.htm
Vet at Erlann E vasker sitt filter i krystallsoda, og oppbevarer det i kjøleskapet i en plastpose mellom hver filtrering. Den dagen han skal filtere kjører han bare en tynn klorblanding gjennom først. På denne måten holder filteret i flere år.

Richard
 
Nå har jeg fått 2 kjempegode forklaringer på hvordan jeg skal filtrere øl.
Skal brygge Pils til et bryllup i sommer og har lyst til å servere et klart øl.
Personlig er jeg veldig fornøyd med Pilsen min,men som jeg tidligere har skrevet er folk skeptisk på hjemmebrygg og spesielt hvis det ikke er helt krystallklart,
Øl skal jo helst smake minst mulig? Jo mindre smak og mindre farge jo bedre er det?
Men men nå har jeg bestilt utstyr via familie i usa og skal prøve å se åssen det blir.

Tusen takk for to gode forklaringer  :skaal2:

Tommy
 
Jeg sjekket siste linken og den har da heldigvis en bra forklaring om hvordan man tar vare på filteret. Så langt har vi ikke kommet siden vi kuttet dem opp og kastet dem etterpå ;).

Så dette ser ut som en fremgangsmåte vi kommer til å følge fremover også. Jeg må bare tilføye at lagringstiden ikke trenger å vare så lenge, ihvertfall ikke med overgjæret øl. Vi har bare latt det stå i 2 dager eller noe sånt, men da hadde vi øl som var ganske klart til å begynne med. Så klart påvirker lagringstiden smaken så her kan man jo gjerne eksperimentere litt også.
 
Vi har i vinter '07 kjøpt oss filtre fra Tyskland via E-bay. Disse er av type "PALL Filterkerze Posidyne" hvorav vi har to stykker på 0,2 µm og to på 1,0 µm. Disse er 'absolutt', samt at de kan vaskes og brukes på nytt. Filtrene hadde ikke riktig lengde men med en baufil og litt tålmodighet tok det ikke lenge før de ble det likevel.

Bruk av filteret (vi testet 0,2 µm-versjonen) var at ølet ble meget klart. Riktignok så måtte vi etter å ha filtrert noen fat  'bakvaske' filteret, dvs skylle vann i motsatt rettning for å skylle ut det som tettet igjen filtermaskene. Deretter var det bare å fortsette å filtrere. Siden filtrene var solgt til oss til en veldig hyggelig pris (til å være 'absolutt' og gjenbrukbar), ville jeg gjerne dele denne informasjonen med andre hjemmebryggere.

Filtrene kostet oss € 10 per stykk og kan fåes hos J. Kinkel i Guldental (Tyskland). Produktbeskrivelsen er PALL Filterkerze Posidyne 0,2µm Code AB, Part no. AB1NFZ7PH4, originialverpackt Pharmaceutical Grade Particulate Removal Filter part no. AB1NFZ7PH4. Jeg har ikke produktbeskrivelsen for 0,5 og 1,0 mikron, men størrelsen og sånn er det samme.
 
Jeg har nettopp kegget en kolcsh som jeg har tenkt å filtrere, Vil det ha noe å si for filtreringen hvis ølet er karbonert før jeg filtrerer det...
EVT vil Isinglass gjøre noe av den samme nytten( Dette er et vidundermiddel jeg ikke har brukt tidligere)
 
Ikke så mye for selve filtreringen men du vil få mye skumming og et flatt øl m.m. du prøver å filtrere med mottrykk.
 
Jeg har nettopp satt det til karbonering og skal snart en tur i nordsjøen, så jeg har ikke mulighet for filtrering før om 17 dager.... hva bør jeg gjøre?. Karbonere ferdig for deretter å ta sølet når den tid kommer.
eller en karbonering light for å bli kvitt O2, og vanlig karbonering etter at det er filtrert.?
 
Bernts skrev:
Jeg har nettopp satt det til karbonering og skal snart en tur i nordsjøen, så jeg har ikke mulighet for filtrering før om 17 dager.... hva bør jeg gjøre?. Karbonere ferdig for deretter å ta sølet når den tid kommer.
eller en karbonering light for å bli kvitt O₂, og vanlig karbonering etter at det er filtrert.?

Må du filtrere da? ved lengre lagring så blir det jo klart og fint av seg selv.
 
Takk for svar,, Da er saken klar....
Det er helt riktig at jeg ikke må filtrere ølet, men jeg KAN..
Og det er en første gang for alt, og dette tror jeg blir DET perfekte brygget for filtrering...
 
Bernts skrev:
Takk for svar,, Da er saken klar....
Det er helt riktig at jeg ikke må filtrere ølet, men jeg KAN..
Og det er en første gang for alt, og dette tror jeg blir DET perfekte brygget for filtrering...

Sikkert, men vet ikke om tyskerne filtrerer øl'et?, Iallefall i Bamberg var filtrering fy-fy..
 
Det meste av øl i Tyskland (minus hveteøl, kellerbier og andre typer som SKAL være ufiltrert) er filtrert. Kölsch filtreres vanligvis.
 
Gahr skrev:
Det meste av øl i Tyskland (minus hveteøl, kellerbier og andre typer som SKAL være ufiltrert) er filtrert. Kölsch filtreres vanligvis.

Bryggeriet vi fikk omvisning i, og som hadde lagerøl ogsåvidere poengeterte dog at øl ikke skal filtreres. Han hadde også en bra kommentar på dette med å beholde smaken.
Øllet lagres derimot såpass lenge at det er helt klart og fint når det tappes/flaskes/serveres.
 
Slenger meg på her jeg.......... I sommer produserte vi vår første bacth med Pils etter en intens byggeperiode for nytt bryggeri. Etter en bryggekveld med litt ad-hoc avgjørelser og free-meter brygging (første gang vi brygget ever) så endte vi opp med ca 90 liter inkl gjærstarter i gjæingstanken. Og etter 6 uker på ca ni grader, så ble det øl. Godt øl :skitbra: MEN, etter flasektapping og et par dager i ro i kjelleren var det en del utfelling av gjær i flaskene. Kanskje ikke mer enn man kan forvente i en ale, ipa eller lignende, men i Pils er det liksom litt kjipt hvis du skal drikke av flaska.........

Spørsmålet mitt er egentlig om noen har filla peiling på hvor mye eller lite gjær som må være med i ølet for å oppnå naturilig karbonisering på flaske, enten ved å tilsette sukker, malt eller vørter (tatt av etter meskingen)? Dvs, hvor fint filter kan jeg tillate meg? Jeg brukte 60 micron ved tapping denne gangen (det var det eneste jeg fikk tak i der og da) men jeg antar at jeg bør ned i ett sted mellom 5 og 1 micron?

Noen synspunkter? Venter i spenning :)
 
Problemet er vel kanskje heller at når du karbonerer på flaske, så oppstår det gjær gjennom celledeling, og det vil derfor alltid være et vesentlig bunnfall.
 
Tilbake
Topp