Arduino temperaturmåling

Jeg bruker PID-bibiloteket som er på arduino.cc(Det skal være mer enn bra nok for hva vi driver med). Jeg har ikke fått tuna den enda så resultatet ble ikke veldig bra, men skal gjøre det bedre så fort jeg får opp utstyret igjen.
Legger ved koden jeg har foreløpig som du kan ta en titt på. Den gjør ikke noe veldig fancy enda, men er muligheter for stegmesking og endre pid-parametre underveis :)
 

Vedlegg

  • BeerPuter.pde
    9,8 KB · Sett: 73
Har ikke programert siden jeg gikk elektro for 20 år siden, men i dag kom det en arduinoklon fra kina i posten :)
Må si at jeg er imponert over hvor enkel denne er å leke seg med.
Har nå bestilt lcd,relebord og diverse, så dette blir morro.
Men millisekund stemmer ikke i det hele tatt. Uinteresant problemstilling, da dette kan justeres i etterkant, men er dette vanlig?
 
Har du 8mhz klokke? hvis du ikke velger riktig kort under tools-->board, blir timingen feil. Det er det jeg har vært borti ihvertfall.
Det har vel skjedd endel med brukervennligheten til IDEene/compilere på den tiden. Men det er jo supert at alle kan få til programmering av mikrokontrollere!
 
Lunde skrev:
fjerdrum skrev:
Er selv i oppstarten av lignende prosjekt. Tenker å bruke pt100 for måling. Driver å skriver kode med muligheter for stegmesking og sirkulasjons styring av pumpe under meskingen. Hvis jeg får løst d blir variabler hentet direkte fra et sd kort for enkelthetens skyld. Satser også på å benytte labview for logging av temp og kontroll av pid.

Skal undersøke litt rundt sensoren du har linket til. Virker interassant.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Jeg holder også på med en applikasjon (.Net) for styring/monitorering av bryggeriet jeg holder på med. Jeg har gått til innkjøpt av pt100 sensorer, men jeg slikter litt med å få tak i (eller laget) den analoge målekretsen for tilkobling til A/D'n (10bit) . Er veldig interessert i det, hvis du har en løsning på det. En krets som gir 0-5v for 0 - 120grader (100 - 146Ohm), f.eks.

Sjekk dette prosjektet, der leser bruker de rtd+arduino, vedhjelp av en ads1247:
http://josh.to/silvia/measuring-tem...struments-rtd-using-the-ads1247-and-arduino/
http://www.youtube.com/watch?v=w4JKVsPRrmw
 
oyvindt skrev:
EspenL skrev:
Blir nok Arduino på meg når jeg bygger selv iom at denne er lett å komme i gang med og er lett å utvide.

Men for logging blir jeg gjerne med og tester kontrolleren din Øyvindt. Lager du kretskort og alt selv?

Det er nok et lurt valg :) Det finnes jo masser av Arduino-resurser der ute!

Finfint å få noen som vil være med og prøve. Jeg skal haste meg ferdig så den kan brukes! Selve kretskortet er etset av en eller annen fabrikk langt østover, men før det blei det designet av meg, og etter det blei det loddet og programmert av meg ;)

Hva bruker du til kretskort design? har et prosjekt på gang, der jeg vil bruke 10x10cm, men freebee Eagle gir deg 10x8cm.. og Seed, Itead etc som lager pcb lar deg lage 10x10cm kort (alt over det øker prisen hinsides)
 
Jeg bruker KiCad: http://www.kicad-pcb.org/display/KICAD/KiCad+EDA+Software+Suite.

Open source og helt uten slike begrensninger :) Det kan kanskje være litt forskjellig å bruke fra Eagle om man er vant til det, men jeg blei i alle fall fort vant til det. Har aldri vært så stor fan av brukergrensesnittet til Eagle, men det blir jo fort subjektivt!

Har fått laget kretskortene hos BatchPCB (https://batchpcb.com/), men aner ikke hvordan de er i forhold til Seeed og liknende på pris/kvalitet eller leveringstid. BatchPCB er i alle fall på ingen måter kjapt, så ser egentlig etter en raskere leverandør som ikke koster skjorta heller...
 
Hmmm de kortene fra OSH Park så særs pene ut. Veldig mye bedre pads enn de som kommer fra BatchPCB (de har samme HASL finish som Seeed). Kanskje på tide å prøve noe nytt!

Kan ikke si jeg er så plaget med de småtingene de hadde å si på KiCad. Jeg ville gjort et fosøk i alle fall før jeg hadde kastet penger etter Eagle. SKal ikke mer enn et kort eller to for å komme seg inn i det. :)
 
oyvindt skrev:
Hmmm de kortene fra OSH Park så særs pene ut. Veldig mye bedre pads enn de som kommer fra BatchPCB (de har samme HASL finish som Seeed). Kanskje på tide å prøve noe nytt!

Kan ikke si jeg er så plaget med de småtingene de hadde å si på KiCad. Jeg ville gjort et fosøk i alle fall før jeg hadde kastet penger etter Eagle. SKal ikke mer enn et kort eller to for å komme seg inn i det. :)

Ja, siden jeg ikke har erfaring med noen av de så bør det gå greit med KiCad, og DP har jo brukt Eagle veldig mye, og har sikkert høyere mål, men fint med en slik gjennomgang, så kanskje de som jobber med KiCad får input om hva som kan/bør forberedes. Uansett så har DP konvertert mye av sitt bibliotek i denne runden som er tilgjengelig for bruk.
 
Ooh, har ikke sett de før. Må lastes ned og prøves. :)

De bibliotekene som følger med har jo fått relativt dårlig omtale. Jeg bruker noen av de, men ofte blir det å tegne delen selv, er kjapt gjort uansett.
 
Tilbake
Topp