Digital Refractometer

For å se refractmåling må jeg ta bilde som er komlete, også av hydrometeret men det er enkelt, sånn er det, jeg tenkte da på dette instrumentet, dere bruker 2500,- på mølle og jeg bare 600,- så hvorfor ikke, eller kanskje til jul.
:)
 
Hva mener du ?
Det er enkelt kjapt å bruke slik jeg så det unde en rask demo.
Jeg vil vurdere å kjøpe det, reller ønske det :)
 
Oddvar Demmo skrev:
For å se refractmåling må jeg ta bilde som er komlete, også av hydrometeret men det er enkelt, sånn er det, jeg tenkte da på dette instrumentet, dere bruker 2500,- på mølle og jeg bare 600,- så hvorfor ikke, eller kanskje til jul.
:)
Mølle trenger jeg for å lage øl, refractometer eller hygrometer lager ingenting :) de gir meg en pekepinn på hva jeg har laget/gjæren har gjort :)
Rent bortsett fra det, ingen erfaringer med digitalutgaven, men fungerer gjør den nok, husk dog at refractometer har en feilmargin etter alkoholinhold i væsken, og derved må bruke et omregnings-ett eller annet for det :)
Det må man også med hygrometer, men i mindre grad er nøyaktigheten der påvirket.
Etter min erfaring viser lesefeil, og unøyaktigheter i dyre hygrometer ikke bedre resultat enn selv billige refractometere, så synes du dette er viktig, så kjør på :)
 
Jeg har brygget så lenge at jeg egentli ikke bryr meg med at Hydrimeteret viser 2 feil eller så, men fikk jeg rå så .....
 
magne1972 skrev:
Oddvar Demmo skrev:
For å se refractmåling må jeg ta bilde som er komlete, også av hydrometeret men det er enkelt, sånn er det, jeg tenkte da på dette instrumentet, dere bruker 2500,- på mølle og jeg bare 600,- så hvorfor ikke, eller kanskje til jul.
:)
Mølle trenger jeg for å lage øl, refractometer eller hygrometer lager ingenting :) de gir meg en pekepinn på hva jeg har laget/gjæren har gjort :)
Rent bortsett fra det, ingen erfaringer med digitalutgaven, men fungerer gjør den nok, husk dog at refractometer har en feilmargin etter alkoholinhold i væsken, og derved må bruke et omregnings-ett eller annet for det :)
Det må man også med hygrometer, men i mindre grad er nøyaktigheten der påvirket.
Etter min erfaring viser lesefeil, og unøyaktigheter i dyre hygrometer ikke bedre resultat enn selv billige refractometere, så synes du dette er viktig, så kjør på :)

Hmmm, men denne modellen måler på tre skalaer; brix, oechsle og KMW, og er ikke oechsle også den primære måleenheten for hygrometer? Uansett, det er en dings, og dingser er bra. :yes: Dessuten har den automatisk temperaturkorreksjon, så da slipper en jo bryet med å varme opp eller kjøle ned, avhengig av hvor i prosessen man er, prøver til 20 grader hele tiden. Dessuten krever dingsen bare noen dråper, ergo mer øl å fortære :)
 
Det er fordelen med det ene eller andre refractometer, du kan måle mens du siler uansett temp, men med et bryggeprogram er ikke måleenheten av betydning når det gjelder OG, etterpå må det uansett regnes ut men det er bryggeprogram som ordner det og, men antall dråper spart øl er uansett bare ca 2 dl. :(
 
Fungerer dette også etter at gjæringen har startet?
Jeg har bare et billig fra ebay. Det er kjekt å ha under bryggeprosessen, men funker ikke etter at gjæren er tilsatt.
 
Ketil skrev:
Fungerer dette også etter at gjæringen har startet?
Jeg har bare et billig fra ebay. Det er kjekt å ha under bryggeprosessen, men funker ikke etter at gjæren er tilsatt.
Fungerer gjør det, men det viser feil. Bryggeprogrammet ditt korrigerer nok for det?
 
Ketil skrev:
Fungerer dette også etter at gjæringen har startet?

Det er et refraktometer, ikke ei oechslevekt, så det har samme utfordringer ved bruk under og etter gjæring som de håndholdte man lyser gjennom.
 
Da vil jeg si det er bortkasta penger til vårt bruk.
Finnes ikke noe kalkulator i noe bryggeprogram som kan brukes til dette formålet.
 
Ketil skrev:
Da vil jeg si det er bortkasta penger til vårt bruk.
Finnes ikke noe kalkulator i noe bryggeprogram som kan brukes til dette formålet.
Beersmith2. Tools-refractometer-calculation.. Velg fermenting worth gravity. :)
Ett av flere :)
 
Hmmm
Da får jeg sende et forslag til oppgradering på BeerAlchemy.
Vet ikke om jeg orker å sette meg inn i et nytt program.
 
Tilbake
Topp