Gjærstarter

Hva gjør jeg nå? Kan jeg fremdeles pitche denne?
ege5ygyz.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Nå er ikke jeg spesielt erfaren med mitt ene brygg under beltet, men jeg hadde to 5 liters erlenmeyerkolber gående i 3-4 dager for å bygge en god starter, og jeg opplevede flere ganger at det skummet over (jeg matet opp gjæren med ny maltløsning et par ganger siden den ble stående å gå såpass lenge slik at gjæren fikk mer næring å formere seg på) Jeg endte med å klunke 8-9 liter starter i gjæringstanken, og det var null problem. Så jeg tror ikke du skal være bekymret. Jeg vasket bare rent med StarSan, og byttet folie........
 
Jeg hadde nok ikke klunket 8-9 liter i gjæringstanken da jeg brygger 20-25 liter. Og jeg vet at jeg kan pitche det som er, men usikker på om det rekker til øl på 7.5


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg jeg hadde ikke noe problem med gjæringen selv om noe forsvant ut med skummet, men jeg tror egentlig det var en marginal mengde.  Og jeg våknet ved et par anledninger til MYE skum på benken :) Det skulle jo i utgangspunktet ha gått utover min teortiske mengde med starter, men som sagt, det gjæret som bare det for meg. Det finnes forøvrig, sånn for en senere anledning, skumdemper å få kjøpt. Det skal jeg gjøre et forsøk med
 
Tilbake
Topp