Hva er "Hop Powder"? + hvilken gjærtype og humletype i ølsettet "st peters ipa"

Kjøpte meg ølsettet "St Peters Brewery India Pale Ale".
I settet lå det to småpakker. Den ene pakken er gjær, og den andre pakken står det "Hop Powder" på.

  • Hvilken humle er brukt i dette settet?
  • Hva er dette "Hop powder" -greiene?
  • Gjæren: På pakken står det "X SGB 6G YEAST". Det står ikke noe dato på pakken, og heller ikke noe merke, type, produsent eller noe.
    Jeg har en pakke med "Windsor Danstar" tørrgjær. Bør jeg heller gå for den? det skal sies at windsorgjæra går ut i neste mnd.

Legger ved bilde av ølsettet, og av de medfølgende småpakkene.
 

Vedlegg

  • IMG_20121019_183606.jpg
    IMG_20121019_183606.jpg
    115,6 KB · Sett: 1.410
  • IMG_20121019_183521.jpg
    IMG_20121019_183521.jpg
    55,8 KB · Sett: 1.407
Jeg har aldri prøvd humlepulver før. Men CraigTube brygget dette kit'et for en tid tilbake.
Men jeg tror jeg hadde bare kjørt på med det som følger med, evt. kan du bytte ut gjæret med en "london"-ale type.

http://www.youtube.com/watch?v=BWiIV5Cvmq4
 
Dette vet jeg jo strengt tatt ikke noe om, men det høres egentlig ikke så veldig merkelig ut.  Noe á la frysetørret humle-te, så du slipper all koking?
 
Jeg antar det er humleoljer som er blandet med maltodekstrin for å bli et pulver. Enig i at det er et underlig produkt og det hadde virket like greit å sende med humle, men det er kanskje ikke like stabilt.

Humleolje er ikke veldig lett tilgjengelig for hjemmebryggere, men Northern Brewer har det under navnet "hop shot":
http://www.northernbrewer.com/shop/hopshot.html
 
Er dette noe man skal unngå å bruke? Hvordan bruker man det? Skal det kokes?
Mine prinsipper sier bare at fett og olje er ølets fiender, så blir naturligvis skeptisk.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2
 
Ruben D skrev:
Er dette noe man skal unngå å bruke? Hvordan bruker man det? Skal det kokes?
Mine prinsipper sier bare at fett og olje er ølets fiender, så blir naturligvis skeptisk.

Jeg antar det skal i gjæringskaret mot slutten av gjæringa, som alternativ til tørrhumling. Det er olje i humle også.
 
jan ivar skrev:
Er det ikke bare å følge instruksen på pakken?

Joda det er det sikkert, men som vi alle har lært så er det ikke alltid det er gunstig å følge oppskrift, og spesielt viktig å være kritisk til disse hurtigsettene.

Hva har du lært om å følge bruksanvisningen, i forhold til å bruke et kilo sukker i brygget ditt?
 
St. Peters settene skal visst være svært gode helt uten noe annet.

Følg instruksjonene, så blir det nok sikkert godt øl :)
 
Jeg har samme sett og lurte på dette?
Det står i bruksanvisningen at det skal holde stabilt 1014 når det flaskes, men jeg trodde det måtte være under 1006.
Det står på hydrometeret at over 1006 kan flaskene sprenge?
No er vørteren min 1012. 
Åpen for gode råd.
 
Da er de flasket:)
Satte et cooper stout og la til 200 Gram ekstra Sukker for å øke styrken litt, men fikk bare "OG 1040" totalt tilsatt 1200 gram Druesukker/spraymalt blanding?
Er dette normalt eller er Druesukker/spraymalt mindre effekt en vanlig sukker?
 
Hei,

Hvordan smakte St Peters kit?

ventet du 3 eller 4 uker?
Hvor mange dager tok det før du flasket de?

Sitter her og leser om alle som har brygget øl fra kits.

I dag har jeg nettop laget kits St Peters IPA og Geordie Lager.

Gleder meg til å flaske, teste og smake. Var kjempe gøy.
 
St_Peters IPA. 21 grader i gjæringsrommet.
Flasket etter 8 dager. FG1012. 5 dager Flaskekarbonering og 20 dager i kaldt rom, Ganske godt resultat men syntes det ble en liten bismak av humlen.
Men flott farge og jeg var godt førnøyd med dette brygget.
Gordie Lager ble litt i tammeste laget.
Etter disse kan du prøve en allgrain på kjøkkenet.
Jeg lagde på Allgrain/maltkorn en IPA med mesking og humling i en 8 liters panne og ble meget godt resultat med 7 liter ferdig ØL :)
Kjøpte kun en meskepose som ekstra av utstyr og maltkorn kan du få ferdig malt.
 
Hei, høres bra ut.

Det er Allgrain/maltkorn brygging som er målet.

Jeg var kanskje litt utålmodig i dag da jeg ikke fant det jeg trengte på Europris.
Kjøpte 10L panne og 20 Grolsch aktig flasker hos IKEA også. :)

Alt er klart, må bare bestille råvarer hos Bryggeland eller Bryggselv.no tenker jeg.

Jeg får ikke temp på baderommet til å bli lavere enn 24'C, står på pakken 18-24'C, men burde jeg prøve å få ned til 20'C allikevel?

Takk.
 

Vedlegg

  • 2013-06-26_20.32.15.jpg
    2013-06-26_20.32.15.jpg
    1.014,7 KB · Sett: 441
Tilbake
Topp