Cornelius nybegynner, noen spørsmål

Holder på å gå til anskaffelse av noen corneliusfat og lurer litt på hva jeg trenger av utstyr i tillegg.

1. Tenker å ha 2 fat på tapp samtidig. Hvis jeg karbonerer naturlig, trenger jeg da fremdeles en 2-veis regulator eller vil det holde med 1-veis med y-splitt? Trenger vel mest 2-veis om en skal trykkarbonere 2 fat med ulikt trykk samtidig?
2. Hva slags dimensjoner bør slangene ha og hvilke lengder? Tenker i starten å bruke picnic-kran og mener å ha lest at dimensjonen bør være så liten som mulig for å unngå skum-problem?
3. Koblinger. Må vel ha nippel mellom regulator og slange? Hvilke koblinger trengs mellom slange og koblingene på fatet? Trenger jeg bruke klemmer mellom slange/kobling, eller holder dette seg på plass av seg selv?
4. Andre ting jeg ikke har tenkt på?
 
Svarer kort da det er sent (for meg ;) )

1.: 2-veis regulator trengs igrunn bare hvis du har forskjellige typer øl som krever/hvor du foretrekker forskjellig trykk (co2/vol).

2.: Dim på slanger er greit å holde på 4-6mm, avhengig av avstand og trykk. En grei frengangsmåte er å kjøpe en 5m kveil med 4mm og bruke hele lengden først, og evt. kutte ned på lengden hvis tapping går altfor tregt. Kapper man for mye, så kan du få problemer med skum ut av krana.

3.: Nipler som passer til koblingene som har riktig dim til slangene du bestemmer deg for er jo greit. Bruk klemmer! Du vil ikke ønske å finne fatet tomt og gulvet fullt av øl om morgenen... ;D

4.: Antagelig, men du er godt på vei. ;)
 
Takker for svar.

1: Ja, det skjønner jeg. Men om jeg karbonerer med sukker kan jeg jo ha ulikt trykk også? Tenker da dersom jeg kun bruker co2 for å få ølen ut. Eller har jeg misforstått?
2: Finfint tips :)
3: Klemmer må jeg vel skaffe da ja. Hva med koblingene mellom slange og øl ut / gass in? Hva slags koblinger brukes her?

Foresten noen som vet hvor en kan få tak i co2 tanker i Trondheim? Tenker i utgangspunktet en 2kg flaske, men er åpen for forslag :)
 
HSel skrev:
Takker for svar.

1: Ja, det skjønner jeg. Men om jeg karbonerer med sukker kan jeg jo ha ulikt trykk også? Tenker da dersom jeg kun bruker CO₂ for å få ølen ut. Eller har jeg misforstått?
2: Finfint tips :)
3: Klemmer må jeg vel skaffe da ja. Hva med koblingene mellom slange og øl ut / gass in? Hva slags koblinger brukes her?

forresten noen som vet hvor en kan få tak i CO₂ tanker i Trondheim? Tenker i utgangspunktet en 2kg flaske, men er åpen for forslag :)

1  - helt korrekt
3  . ta en titt på pakken hos bryggselv .. gode bilder her, så får du ett intrykk :)
 
Tilbake
Topp