Nybegynner flaks

Det går sikkert fint å lufte, men hvorfor i allverden skal du sku opp igjen til 23-25 grader? 20 grader er jo målet ditt. Ikke 23-25.
 
Beklager å si det rett ut på denne måten, som sannsynligvis flere tenker, men som er for høflige til å gjøre.
Det høres ut som om du er en 13 åring som bor på stabburet til mor og far og har lyst til å lage et eller annet, samma hva, bare det er alkohol i det.
Et ølsett på europris koster ikke mer enn rundt 120 kroner. Har du ikke klart å spare opp 120 kroner siden du først startet denne tråden, må du spørre om å få mer lommepenger.
Er du voksen og har hatt jobb får du vel arbeidsledighetstrygd eller sosialstønad?
Syns du kaster bort tiden til mange dyktige og seriøse bryggere med dine spørsmål.
 
Og ja. Dersom det ikke er hull eller gjærlås i lokket vil det på et tidspunkt blåse av. La det være en liten sprekk åpen.
 
Det er ikke så viktig hvorfor jeg gjør det, det som gjelder er at folk kan ha et seriøst innspill, er kanskje ikke best i bransjen da det gjelder brygging, men elsker øl, ser ikke på det som et problem.. Har brygget Lager og er så glad i det at da det var ferdig var det ikke så mye øl igjen. I mine yngre alder... Nå synes jeg det er greit å diskutere her også pga Sikkerhetsmessige årsaker... Takker for svar :)
 
Er det bare jeg som har falt helt av lasset her? Hva er det som skal settes eller brygges? Er det snakk om øl her eller vin?
Bruk av bake gjær bør brukes til kun baking...

Var det slik at du satte ett lager ølsett som ble drukket opp før gjæringsprossessen var ferdig?`
Sikkerhetsmessige årsaker?
 
Et forsøk på oppsummering av svar:

Det er ikke bra å la det gjære på 23-25 °C. 20 °C er bedre, gjerne litt under.

Du vil få en slags "vin" av dette, men det er ytterst tvilsomt det vil smake særlig bra. Det vil ikke være helsefarlig å drikke, men neppe godt etter konvensjonell standard. Du bruker ikke akkurat ideelle råvarer (gammel saft), og hvis du i tillegg bruker bakegjær og attpåtil gjærer på for høy temperatur, er resultatet i grunnen gitt på forhånd. Jeg hadde heller latt være, og drukket saften uten å gjære den. Det smaker nok langt bedre.

Forøvrig: Dette forumet er først og fremst et forum for ølbrygging. Det finnes andre fora på nettet hvor det er mer naturlig å spørre om legging av "vin".
 
Takk for svar.. Skal prøve å skru temperaturen litt ned.. prøve å ligge på 19-20 grader...

Det som overassker meg er fargen, og lukten av muligens gjær, som gir meg håp at det kanskje går bra i tanke på at alt gjær og sukker ikke ligger i bunnen av bøtta.. Men leser at det skal være et punkt hvor det bobler, i Vinen min er det blankt, ikke en boble å se... men regner med det forsatt produseres Alkohol.

Tok et glass nedi for å ta en smaksprøve, det smakte litt spessielt, ikke noe å drikke nå iallefall... men smakte for mye Saft, og tenkte jeg kanskje skulle tilsatte mere Gjær... og fått en sterkere kontrast i smaken... mere saft, kanskje..


Joda, Forstår det nå, Da Vinen er ferdig skal jeg ikke diskutere Vin her mer... Skal snart bestille Lager Ingredienser, og følge Oppskrifta på Nordkinn Vestland( noe sånt) Som jeg fant i dette forumet.
Krysser fingrene mine. Dette må jeg klare.
 
Det er vel å merke at jeg tar litt mye i, da det kommer til simpel vin... for bli ferdig med den engang for alle, og se om det ble et godt\drikkbart resultat.
Gidder ikke å bruke flere mnder på Saft og vin. Om et par dager om temperaturen er ok så får jeg vel hive det i flasker :)
 
Hei.

En liten tanke    :  hvis saften du bruker er av type light eller sånn er det ikke sukker i den,hvis du skal lage vin av saft bør den heller ikke være tilsatt konserveringsmiddel.

Litt nysjerrig,men hvilken saft er det du har brukt?

Kenneth
 
Det er hjemmelaget saft.. tror det var tyttebær jeg brukte ja. Den har sterk smak, altså må blandes med vann.. Om jeg ikke tenker feil tror jg det er god kulsyre i den..  Er litt usikker på hva Konseveringsmiddel er.. Men denne saften er vi kjent i nabolaget for å lage...
 
Okey,normalt er det vel ikke konserveringsmiddel i hjemmelaget saft. Hvis det er kullsyre i den,er det tilsatt eller kommer naturlig?
Hvis den er kommet naturlig vil det jo være alkohol i denne allerede. Dvs villgjær fra en gjæringsprosess...

Kenneth
 
Er ikke noe kjemikalier i den... eller konserveringsmiddel... Kommer naturlig, du har et poeng, synes det smakte litt alkohol eller luktet litt vin, før jeg helte det oppi ... Jaja... :) ekstra alkohol prosent ;) Sjit, har blandet mye saft til min kjære nevø på 2år...
 
tenkte litt her.
hvis du er usikker på hva konserveringsmidler kan være for noe.

diverse stoffer som øker holbarheten til dine produkter.
f.eks. saltet i en spekeskinke.
co2/nitrogen balndingen i pakkede produkter på ferskvare i butikken.
sukker er også konserverende, kansje ikke i øl eller drikkeværer. men der har du små krystaller som trekker til seg fukt, samme som salt.
er ikke helt sikker på navnet, men atamon ble jo brukt en del i saft og syltetøy.
diverse syrer kan konservere.
coca cola inneholder f.eks ingen konserveringsmiddler pga. syren i drikken er såpass sterk at ingen vanlige organismer kan overleve.
kan være med unntak av diverse patogene bakterier, men får du det i ølet ditt så har du maks uflaks.
 
Tilbake
Topp