Bryggertabber

Vi ønsker også gå bort fra disse pga vansker med rengjøring, samt at som du sier..Etter mange demonterninger så blir de litt slappe i fisken og lekker/ drypper.

Vi skal over til 220liters Jelsafat med rustfrie demonterbare kuleventiler :skitbra:
 
Torga skrev:
Vi ønsker også gå bort fra disse pga vansker med rengjøring, samt at som du sier..Etter mange demonterninger så blir de litt slappe i fisken og lekker/ drypper.

Vi skal over til 220liters Jelsafat med rustfrie demonterbare kuleventiler :skitbra:
Bra :) jeg og skal over på rustfritt, men ting tar litt tid når man må gjøre det selv :)
Derfor takker jeg Katla for tilbudet, og er de brukbare slikt, vil jeg anbefale dem. Selvfølgelig er stål best, men alle kan ikke ta jobben/prisen med det.
Når jeg er ferdig med mitt, skal bilder komme, og jeg skal ha et lukket system med stål/sillikon hele veien. Grunnet jeg er lat :)
 
neslekkim skrev:
Martin E skrev:
Jeg skulle sage hakk i en kobbermanifold laget av nesten fire meter kobberrør her om dagen. Prøvde først stikksag med metallsagblad, men det ble for grovt, og måtte ty til baufila. Til slutt var vi to stykker - en som holdt rørbiten fast til et bor med to vannpumpetenger, og en som saget. Det gikk faktisk ganske fort. Men makan til drittjobb likevel...

Skulle ha hatt tilgang til båndsag til slikt.
Ikke nok med at det er en møkkajobb å gjøre det der, men det blir også mye spon inni røret som delvis sitter fast, og som er litt vanskelig å få ut..
Jeg ga opp baufila, og brukte Dremel, resultatet var at skruetvinga smelta (plast.. ) kopperet ble styggvarmt når jeg holdt på, og kjøkkenet var fylt med kobberstøv etterpå.. blah..

Når det gjelder spon inne i manifoilen - så har jeg et selvutviklet triks der...
Gjengestav på en god lengde! Bøy denne litt ut, og 5 cm senere tilbake, så har du en fil som kan jobbe inni manifoilen. Fritt for spon i mashen.
Funker som krutt! Puss utv. og ender så er det klart.
 
Skulle sette på gummiproppen på gjæringstanken i dag.... Pressa på litt for hardt...plopp sa det når proppa forsvant ned i vørteren  :eek:
 
Glemte helt å regulere ned humle mengden når jeg skule gjøre om en 20l oppskrift til 5l. Syns det så ut som mye homle mens jeg kokte vørteren. Kom først på tabben når det hadde begynt å plumpe i gjærlåsen. Har plottet tabben min i beercalc å fått en IBU PÅ 129. Kunne det funke å blande den ut femti/femti med vann før den skal på flaske?
 
Andersp skrev:
Glemte helt å regulere ned humle mengden når jeg skule gjøre om en 20l oppskrift til 5l. Syns det så ut som mye homle mens jeg kokte vørteren. Kom først på tabben når det hadde begynt å plumpe i gjærlåsen. Har plottet tabben min i beercalc å fått en IBU PÅ 129. Kunne det funke å blande den ut femti/femti med vann før den skal på flaske?

Kan vell aldrig få nok humle ;) blir nok digg som det er :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ville ikke anbefalt å blande ut på den måten. Jeg ville brygget en vørter uten bitterhumle og blandet ut til en passende IBU. Hva er OG og planlagt FG?
 
OG er på 1083 Jeg hadde tenkte å lande på en FG på ca 1020. Ser beercalc bregner at jeg får alcholprosnet på 8,3 så den har jo litt å gå på.  Er i Edinburgh fortiden så har begrenset utstyr, har kun normalt kjøkkenutstyr og en gjæringsbøtte på fem liter.
 
Satte en ipa igår og takket være et, ut av det blå, defekt termometer oppdaget jeg at vørteren lå på 29 Grader og ikke 19 etter avkjøling.
Dette oppdaget jeg selvfølgelig etter at starteren var pitchet og spannet ristet..
Fikk satt spannet kaldt og kjølt det ned til en ok temperatør iløpet av en kvelden, men vet noen hva dette kan ha for utslag på brygget i det lange løp?
 
anrande skrev:
Satte en IPA igår og takket være et, ut av det blå, defekt termometer oppdaget jeg at vørteren lå på 29 Grader og ikke 19 etter avkjøling.
Dette oppdaget jeg selvfølgelig etter at starteren var pitchet og spannet ristet..
Fikk satt spannet kaldt og kjølt det ned til en ok temperatør iløpet av en kvelden, men vet noen hva dette kan ha for utslag på brygget i det lange løp?

Tror ikke det er helt krise, i den første tiden vil jo gjæren stort sett formere seg og gjøre seg klar til selve gjæringsprosessen. Jeg tror ikke det er noen akutt krise om det er for varmt da så lenge du klarte å kjøle den tilstrekkelig ned til når selve gjæringen begynte. Det kan imidlertid ha blitt et temperatursjokk for gjæren hvis den var rundt 20 grader når du pitchet den. Noen bismaker som følge av dette er det nok mulig det vil bli men tror ikke det vil være noe som ødelegger ølet.
 
Denne tabben såret både stoltheten og korpusen, men la gå:

Koblet til kjølespiralen (stål, gardenia + hageslangebiter) etter endt kok. Utløps-slangen ble plassert i vasken, og kveilet to ganger rundt en saftmugge for å holde den der. Vannstrømmen gikk fint i noen sekunder, før den stoppet opp. Jeg lente meg over vasken for å se hva som var galt. Hørte noen høylydte "PFFFT", før den satte igang igjen, men nå med voldsomt mye større fart pga. trykket som hadde fått bygge seg opp. Hageslangen spant først 1 gang rundt muggen før jeg dukket unna, dessverre ikke raskt nok til å unngå og bli truffet av en heller varm vannstråle (ca. 100c) på runde 2. Resultatet ble en pen stripe med 1. grads forbrenning på tvers over brystet, til tross for umiddelbar kjøling med både snø og brann-gel fra kjøleskapet.

Høy Tom og Jerry-faktor om ikke annet: etterpå så jeg at det var vann i tak, på vegger og utover gulvet helt til andre siden av stuen.
 
Puttet en Pale Ale på fat Søndagen og hadde ennå noen liter igjen på dunken.
Vasket opp 6 stk 0,5 l flasker og planla å beregnet 7 g/l med sukker. Min utregning ble da 6x7gram, altså 42 gram sukker til 3 liter øl, noe som da blir 14g/l. Har jeg nå potesielle granater til å starte krig med naboen, eller blir dette bare et meget godt carbonert øl?
 
Skulle hente humle i humlefryseren i går kveld og fant ut at den ikke har hatt strøm på et par uker. Alle humleposene lå og svømte. Alt som ikke var vakuumpakket gikk rett i søpla, men hadde heldigvis en hel del uåpnede poser.
 
[size=40pt]Saltsyre, jevelens verk[/size], la noe i saltsyre som ble liggende i ettpar uker, blakt og fint ble det,[size=18pt][size=18pt] men ikke rundt omkring på oppvaskbenker og annet metall[/size][/size], har vel gjerne sett at den må oppbevares i tett beholder.
 
Oddvar Demmo skrev:
[size=40pt]Saltsyre, jevelens verk[/size], la noe i saltsyre som ble liggende i ettpar uker, blakt og fint ble det,[size=18pt][size=18pt] men ikke rundt omkring på oppvaskbenker og annet metall[/size][/size], har vel gjerne sett at den må oppbevares i tett beholder.

:postpics:
 
Torga skrev:
Oddvar Demmo skrev:
[size=40pt]Saltsyre, jevelens verk[/size], la noe i saltsyre som ble liggende i ettpar uker, blakt og fint ble det,[size=18pt][size=18pt] men ikke rundt omkring på oppvaskbenker og annet metall[/size][/size], har vel gjerne sett at den må oppbevares i tett beholder.

:postpics:

Jeg tok ikke bilder men det ser ut som at det er rust på oppvaskbenken som er i rustfritt.
 
Ole Mørkved skrev:
Åpner humleposer, kan man vel med fordel pakke i ziplock-poser med andre ord..

Ellers kan jeg varmt anbefale denne:

0004079_300.gif


http://www.eltema.no/products/1561-caso-vakuumpumpe-vc10.aspx

Bruker pose på rull og klipper meg en pose som er alt for stor til å begynne med, så forsegler jeg i samme posen hver gang jeg bruker humle.
 
Oddvar Demmo skrev:
Torga skrev:
Oddvar Demmo skrev:
[size=40pt]Saltsyre, jevelens verk[/size], la noe i saltsyre som ble liggende i ettpar uker, blakt og fint ble det,[size=18pt][size=18pt] men ikke rundt omkring på oppvaskbenker og annet metall[/size][/size], har vel gjerne sett at den må oppbevares i tett beholder.

:postpics:

Jeg tok ikke bilder men det ser ut som at det er rust på oppvaskbenken som er i rustfritt.
Rustfritt som er litt medtatt, og absolutt alt som finnes av annet metal er nam-nam for saltsyre ;)
Saltsyre er flott til sitt bruk, men fy for et helvete for alt annet :)
 
Tilbake
Topp