Er det mulig å få klart øl på fat med naturlig karbonering?

Even

 
Hei,
Har brukt Cornelius fat en periode, med kunstig tilsetting av Co2. Det har fungert greit, men syns ølet smaker bedre med naturlig karbonering og modnes på en mye bedre måte( Subjektiv påstand). Resultatet er da at jeg kjører alt ølet mitt på flasker.
Jeg har nå fått tak i en kjøler og tappetårn! Det har jeg ønsket meg lenge.Som alle gutter som har fått en hard pakke til jul MÅ jeg bare teste det.
Men kan jeg få til naturlig karbonering på fat og fremdeles få klart øl? Det hadde vært det beste fra to verdener tror jeg.
Kan jeg tappe om etter at ettergjæringen er ferdig eller blir det bare søl?
Noen som har noen erfaring med dette?
 
ettergjæring på fat går helt fint. du får bare litt mere gjærgrums i starten. øllet vil bli like klart som det ville blitt ved kunstig karbonering. P=ass på å bruk ca halvparten så mye karbonerings sukker en du ville brukt på flasker.
 
Hei!
Jeg foreslår at du tapper to fat: Ett med naturlig karbonering slik du ønsker og ett med tilsetning av kullsyre. Så ber du noen av vennene dine til en blindtest. Dersom panelet dømmer litk eller i favør av kullsyre, sier vel svaret seg selv  :brygging: Jeg har konsekvent brukt kul syre (!) på fatene mine, det er jo det som er smart (etter min mening).
 
Even skrev:
Hei,
Har brukt Cornelius fat en periode, med kunstig tilsetting av CO2. Det har fungert greit, men syns ølet smaker bedre med naturlig karbonering og modnes på en mye bedre måte( Subjektiv påstand).

Har du merket noen usmak på ølet som ble kunstig karbonert?

I så fall. er du helt trygg på dine desinfiserings rutiner når det gjelder slanger kraner  og fat?

Personlig så hadde jeg selv samme følelse for mange år siden når det gjalt kunstig karbonering. var da redd for at CO2 flasken var infisert på noen måte. For å være HELT sikker så bruker jeg nå 0,2 my filter etter CO2 regulatoren. Vet ikke om det er muligheter for infeksjoner via CO2, men føler meg tryggere med filter :yes:



Torga
 
Jeg bruker begge metoder om hverandre, og vil påstå at eventuelle smaksforskjeller ikke vil skyldes karboneringsmetoden per se. Kullsyre er kullsyre er kullsyre... Det som imidlertid blir en forskjell, er at det, som påpekt, blir noe mer gjær i fatene som er ettergjæret. For å få gjærgrums noe raskere ut av fatet, kan man bruke klaringsmiddel, f.eks. isinglass. Ha dette oppi ølet, rett i fatet, samtidig som det tappes. Med "kunstig" kullsyre, får man mindre gjær i ølet (så fremt det er rimelig klart ved tapping). Om man har svært mye gjær i ølet kan selvsagt dette påvirke smaken, men i de mengder man vanligvis får i fatet, vil det ikke bety noe. Om vennen dine smaker forskjell i en ev. test, vil jeg påstå det er tilfeldig, så fremt du har gjort alt riktig i prosessen med kulsyresettingen. En klar fordel jeg ser med "kunstig" kullsyre er at man enkelt kan justere innholdet av CO2 svært nøyaktig. (Det kan man forsåvidt om man gjør ting rimelig rett med naturlig kullsyre også, men man har ikke helt samme kontrollen.)

Jeg er forøvrig uenig i at man nødvendigvis skal gi ølet mindre kullsyre når det er på fat enn om det er på flaske. Dette avhenger en god del av hvordan ølet serveres. Alle øltyper har et kullsyrenivår som fremhever dets kvaliteter på en mer eller mindre ideell måte. Pils trenger f.eks. mer kullsyre enn bitter, enten det kommer fra flaske eller fat.
 
Torga skrev:
I så fall. er du helt trygg på dine desinfiserings rutiner når det gjelder slanger kraner  og fat?

Personlig så hadde jeg selv samme følelse for mange år siden når det gjalt kunstig karbonering. var da redd for at CO2 flasken var infisert på noen måte. For å være HELT sikker så bruker jeg nå 0,2 my filter etter CO2 regulatoren. Vet ikke om det er muligheter for infeksjoner via CO2, men føler meg tryggere med filter :yes:



Torga

Regulatoren kan være infisert, jeg har fått øl videre inn i flaska (soda patron) så hvis regulatoren var infisert antar jeg også at flaska ville blitt infisert.
Er jeg usikker på regulatoren fyller jeg litt utblandet sterkrens i den med en sprøte og kobler til flaska og nlåser ut.
Øl i regulator får man hvis man fx. slenger fat og co2 i en sekk og hiver det på ryggen  :( :(
 
På den andre siden, hvilke infeksjoner vil kunne overleve i en omgivelse der det er bare kullsyre? Altså, dersom ølet som har funnet sin vei til regulatoren kan antaes å være uinfisert?

Forresten så selger bl a Candirect anti tilbakeslagsventiler slik at man slipper å få øl i kullsyreslangen og regulator. Jeg har ved flere anledninger angret at jeg ikke har kjøpt sånne for lenge siden... Man trenger ikke mye mer enn et godt fylt ølfat og en uheldig kullsyrebalanse, og vips, man bruker tre kvarter på å helle lut gjennom slanger og koblinger :s
 
Jeg vil vel tro at de fleste termotolerante, anaerobe bakteriene som kan ødelegge øl er i stand til å overleve frysing i ren co2. Fryse drap av bakterier er ikke en metode for desinfisering
 
Torga skrev:
Jeg vil vel tro at de fleste termotolerante, anaerobe bakteriene som kan ødelegge øl er i stand til å overleve frysing i ren CO2. Fryse drap av bakterier er ikke en metode for desinfisering
Mikrober (bakterier, sopp og virus) er noen smartinger til å overleve. De finnes i to hovedtyper: Aerobe og anaerobe. De første trenger oksygen for å formere seg, de andre trenger det ikke, de kan overleve i et oksygenfritt miljø. De kan altså klare seg i en kullsyreflaske. For oss er det bakterier og sopp som er interessant (har ikke hørt om virusinfisert øl). Når en mikrobe ikke får tilgang på et medium å formere seg i, kan mange av dem danne sporer: De kaplser seg inn og går i en slags dvaletilstand i påvente av et medium der de kan vekkes som en bjørn i vårsola og gå ut av hiet for å begynne å spise og formere seg. Da skjønner vi at det er (teoretisk) mulig at en kullsyreflaske kan inneholde mikrober som kan komme seg over i ølet og infisere det. Men: Hvor stor er sannsynligheten? Som Eduard skriver, tilbakeslagsventiler kan være en løsning for å hindre backflow av øl fra fatet til kullsyreflasken. De enkleste måten å forhindre det på, er å sørge for at trykket i kullsyreflasken alltid er høyere enn trykket i fatet når man kobler til. Mikrober vil også befinne seg på ventiler og i slanger.
Så her er vi tilbake til bryggingens tre første grunnregler: 1: Renslighet. 2: Renslighet. 3: Renslighet.
Da holder man mikrobetallet på et lavt nivå slik at ølets egne antimikrobielle mekanismer (gjær, alkohol og alfa-syre) holder de potensielt skadelige mikrobene i sjakk. Det er med andre ord lurt å desinfisere slanger og ventiler med jevne mellomrom. Kullsyreflasken kan kokes eller varmes opp på en annen måte når den er tom (åpen ventil!), evt. fylles med desinfiernde væske, skylles og tørkes godt når ventilen er skrudd av. Men, for meg virker det litt søkt.
Dersom man har mistanke om at en kullsyreflaske er infisert, kan man muligens ta kontakt med det lokale mattilsynet og spørre om det er mulig å få hjelp til å ta prøver.
Så lenge gjæren er frisk og  levende, produserer den kjemikalier som hindrer andre mikrober i å formere seg, den vil ha maten for seg selv. Så litt gjær i ølet skader ikke. For oss er det i tillegg et naringsstoff som inneholder viktige mikro-naringsstoffer, men det er en annen diskusjon.  :lessmile: (Jeg begynner å få fart på smilies nå)
 
Jeg er veldig nøye på renhold og desinfiserg av fatene mine, jeg har angst for infeksjoner.

Jeg demonterer alltid fatet mitt etter bruk og vasker alle delene nøye, dette tar 5 minutter ekstra og er verdt den ektra tiden. Jeg desinfiserer alltid fatet med desinfiseringsveske som ikke skal skylles vekk (StarSan/Sterkrens og Jodicid). Ikke skyll bort desinfiseringsveske som er blandet ut riktig og ikke trengs å skylles vekk. Jeg vil også anbefale å slutte med å desinfisere med Klor som må skylles vekk. Klor skader miljøet og må skylles vekk.

Om noen syntes ølet mitt smakte funky på NM, så er det sikkert fordi jeg elsker humle.

Øl på fat skal bli like klart som på flaske, i alle falle når du har tappet ut bunnfallet.
 
BTW, vasking og desinfisering må gjøres hver for seg i riktig rekkefølge. Desinfisering gjør du den dagen du skal fylle fatet med øl, vasking gjør du den dagen fatet er tomt.
 
Richard skrev:
Jeg er veldig nøye på renhold og desinfiserg av fatene mine, jeg har angst for infeksjoner.

Jeg og.

Richard skrev:
Jeg demonterer alltid fatet mitt etter bruk og vasker alle delene nøye, dette tar 5 minutter ekstra og er verdt den ektra tiden. Jeg desinfiserer alltid fatet med desinfiseringsveske som ikke skal skylles vekk (StarSan/Sterkrens og Jodicid). Ikke skyll bort desinfiseringsveske som er blandet ut riktig og ikke trengs å skylles vekk. Jeg vil også anbefale å slutte med å desinfisere med Klor som må skylles vekk. Klor skader miljøet og må skylles vekk.

Siden jeg også har angst for infeksjoner skylte jeg aldri etter desinfeksering med klor pga. vannet/vannverket, (her er det gjerne noen døde reinsdyr i nærheten av vannkilden  :mad: ) blandet 5 ml pr 20 liter, det ble ikke klorsmak av det eller skadet rustfrifat
 
Takk. Her var det mange gode råd.
Skal gå til innkjøp av sterkrens, så prøver jeg kunstig karbonering.

Er det noen synspunkter på filtrering? Min erfaring er at ølet trenger lenger lagringstid i etterkant av filtrering for "å få igjen all smak". I Vinlegging kalles vel dette "filtersyke" tror jeg.
Hvor fint filter skal jeg bruke? Ser Petit har dem fra 0,5 - 5 micro.
 
Har sett på filtrering som unødvendig.
Hvist man bare lar ølet stå lenge nokk blir det somregel klart av segselv.
Hvist du ønsker å ta med deg et fat, uten att du rister opp all gjeren igjen, kan du ved å bruke en slange fra UT på ett fat til UT på ett rent fat, fylle over ferdig klaret øl.
Fikk gleden av å smake på oslopilsen på OMB både filtrert å ufiltrert, å ble meget overasket over hvor mye filtreringen har å si.
Den filtrerte versjonen var syrlig, helt uten karakter og ett mye dårligere produkt en det ufiltrerte.
Tror aldri du får tilbake smake ved lagrig, du har trosalt fjernet en del elementer fra brygget.
 
Kom til å tenke på klarningsmiddel ala Alginex eller isinglass. Det er vel lite hensiktsmessig å bruke dette hvis man skal karbonere naturlig?  :roedme:
 
Tilbake
Topp