Notater til American IPA "Gahr edition"

Er det noen som har notater etter å ha brygget American IPA Gahr edition å dele?

Hadde pre boil gravity på 1.093 og undrer meg på om ikke det var litt for høyt.

OG ble ikke målt siden hydrometeret sprakk (!! Gjett hvor store øyne jeg hadde når hydrometeret gikk av skalaen).

Bruker forøvrig BB30
 
Høres MEGET høyt ut, ja. Med de maltmengdene som er i settet er det vel strengt tatt umulig å oppnå dersom vannmengden er korrekt... Hvor stort volum hadde du?
 
Er det en sammenheng mellom målingen og det sprukne hydrometeret.?
Eller kan det ha "bunnet" i måleglasset?
 
Gahr skrev:
Høres MEGET høyt ut, ja. Med de maltmengdene som er i settet er det vel strengt tatt umulig å oppnå dersom vannmengden er korrekt... Hvor stort volum hadde du?

Mesket med 16 (noe som var aldeles for lite til BB30) og etterfylte med 14 ved skylling. Målte 1.080 ved 54 grader i 20 graders romtemp.
 
StoreMy skrev:
Er det en sammenheng mellom målingen og det sprukne hydrometeret.?
Eller kan det ha "bunnet" i måleglasset?

Det kan jo ha noe med den å gjøre, men den bunnet ikke. Jeg har spart på 100ml på en annen flaske med skrukork som jeg skal få målt i morgen.
 
christoph skrev:
Gahr skrev:
Høres MEGET høyt ut, ja. Med de maltmengdene som er i settet er det vel strengt tatt umulig å oppnå dersom vannmengden er korrekt... Hvor stort volum hadde du?

Mesket med 16 (noe som var aldeles for lite til BB30) og etterfylte med 14 ved skylling. Målte 1.080 ved 54 grader i 20 graders romtemp.

Husket du å ta høyde for vannet som blir igjen i mesken? Rundt 1.5 liter per kilo korn om jeg ikke husker helt feil. 30 liter vann til mesk og skylling virker litt lavt til å sitte igjen med 25 liter vørter etter kok  :jaha:
Sist batch satt jeg igjen med 23 liter, og da mesket jeg med 21 liter på 7.5 kilo korn, og skylte med 16 liter.
 
Settet er bereget å gi 25 liter etter kok. Da er det teoretisk mulig å få en OG på ca. 1080, hvis m har et meskeutbytte på 100 %. Det har man selvsagt ikke i praksis, så her er det nok målefeil ute og går (dersom du da ikke har målt SG i en konsentrert vørter). Det jeg lurte på var forsåvidt ikke hvor mye vann du brukte i bryggingen, men yvilket volum du hadde i gryta da du målte.
 
Gahr skrev:
Det jeg lurte på var forsåvidt ikke hvor mye vann du brukte i bryggingen, men yvilket volum du hadde i gryta da du målte.

Skal vi se: Dersom vi startet med 16 liter og 1.5 liter forsvinner pr kilo malt a 6.7 sitter vi igjen med 5.95. Legger jeg da til  14 liter til skylling blir det totalt 19.95.


Satt igjen med drøye 16-17 liter på dunk, omtrent det samme som sist (men har rotet vekk notatene). Er klar over at dette er aldeles for sterkt, men den ble også helt fantasilliastisk god.

Ser jo at å meske med 21 liter og skylle med 16 gjør at man treffer nærmere.  :idea:
 
Ok, det forklarer nok det meste. Hvis du satte 20 liter til koing og kokte dette inn til, la oss si 18 liter, har du en ganske normal OG, hvis du sier du endte med ca. 1093.
 
Skal brygge denne i morgen. Hvilke vannmengder er å anbefale i forhold til startvann og skyllevann?

Starte med 22, og skylle med 14. F.eks?
 
Vil avhenge av hvilket meskeoppsett du har. Jeg bruker f.eks. som regel 2,5-3 liter per kg malt til mesking, hvilket i dette tilfellet betyr ca. 17-18 liter vann til meskingen. I tillegg skyller jeg kontinuerlig, noe som betyr at jeg bruker like mye skyllevann som jeg vil ha vørter totalt i gryta ved kokestart.
 
Takk for tips :)

Satser på å meske i 60 minutt på 65 grader, og utmesk på ca 78 grader i 10 minutt. Deretter skylle med x antall liter (78ish grader)
 
Hei! Brygget et American IPA "Gahr edition" på lørdag, første brygg med nytt bryggesett gikk (syns jeg selv) etter planen. Eneste var at jeg glemte å måle OG. Jeg målte nå nettopp, og fikk en avlesning på 1018 (ca to døgn med gjæring), syns kanskje det var lavt etter så kort tid, noen som kan svare meg på dette??
 
Ole Bråten skrev:
Hei! Brygget et American IPA "Gahr edition" på lørdag, første brygg med nytt bryggesett gikk (syns jeg selv) etter planen. Eneste var at jeg glemte å måle OG. Jeg målte nå nettopp, og fikk en avlesning på 1018 (ca to døgn med gjæring), syns kanskje det var lavt etter så kort tid, noen som kan svare meg på dette??

Høres helt normalt ut.
 
Har en slik til modning men OG endte på 1.051 på kun 19 liter. Ikke helt konge effektivitet men det passer særdeles bra på et corneliusfat.
Fargen ble noe spesiell i mitt tilfelle. Minnet om sølevann ved fg måling som ble 1,014.?
Lukter og smaker bra. Kanskje litt fruktig, kanskje litt for varm gjæring?
 
Brygget denne selv på min BB30.  Mesket med 19 liter og skyllte til det "så riktig ut". Alt ble tatt på øyemål.

Resultatet ble 24 liter i gjæringskaret og OG på 1.066 etter kok.

Smakte første flaske i helgen, smakte nydelig!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hva er forresten ideell FG på denne? Som nevnt over var OG 1.066. FG ble målt til 1.014 på flaskedag.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Fikk OG 1.060 og FG 1.012 på denne. Mesket inn med 23 liter og skylla med 11. Endte opp med 20 liter i gjæringskaret. Alle flaskene er drukket opp.  :skitbra:
 
Tilbake
Topp