Problemer med ekstraktbrygg

Heisann!

Fersk bryggespire som nå har prøvd seg på to brygg. Ekstrakt/malt Obama Honey Porter og ekstraktsett Bavarian Weissbier fra Bryggselv.no
Porteren ble satt i helga og alt går etter planen så langt.

Problemet er med weissbieren. Satte den igår og fulgte planen som er beskrevet på bryggselv.no. Koke opp 2l vann og blande dette med ekstrakten i gjæringskaret. Deretter tilsette kaldt vann til riktig mengde 20l. Ganske rett fram og enkelt. Problemet ble at etter å ha tilsatt det kalde vannet, la maltekstrakten seg i et lag på bunnen. Målte ikke temperaturen da det ble satt i en vinballong med ganske tynn tut. Regner med væsken totalt ble ganske kjølig og at det derfor ikke ville løse seg godt nok. Ristet som besatt, men det la seg stadig på bunnen. Gjæringen fra igår kveld til idag er også ganske treig (21grader). Kanskje ett plopp hvert tiende sekund.

Spørsmålene er da... Gjør det noe at det ligger et maltekstraktlag i bunnen av ballongen? Har gjæren tatt skade av for kaldt vann? Bør jeg forsøke å få løst opp maltekstrakten ved å riste/røre nå som vørteren er noe varmere (romtemperert)?

Veldig takknemlig for noen innspill.

Hilsen fra Olav
 
olavlarsen skrev:
Spørsmålene er da... Gjør det noe at det ligger et maltekstraktlag i bunnen av ballongen? Har gjæren tatt skade av for kaldt vann? Bør jeg forsøke å få løst opp maltekstrakten ved å riste/røre nå som vørteren er noe varmere (romtemperert)?

Det gjør ikke noe med maltekstraktlaget på bunnen, gjæringen vil ordne opp i det etter hvert.

Per
 
kort til spørsmålene dine:

1: Det er ikke optimalt at det ligger et lag i bunnen med maltekstrakt. har du noen mulighet å si hvor mye? Noe av det som ligger på bunnen er nok humlen. Må si jeg er noe usikker på om          gjæren klarer å nyttegjøre seg av ekstrakten om den ligger på bunnen

2: Gjæren har ikke tatt skade av for kaldt vann.

3: Du bør være veldig forsiktig med å røre i dunken. Dette pga fare for oksidering og infeksjon øker drastisk.
  Prøv eventuelt å forsiktig "virvle" litt på dunken.  Hele poenget er å ikke tilføre luft eller bakterier/villgjær.

DWHAHB :)
 
Det er et godt lag, ja. 3-4cm i en 25l vinballong. Endel er nok humle også. Noe må nå ha løst seg, da den ellers har en gyllenbrun farge. Kanskje bare la den stå og gå sin gang, i og med gjæringa er litt igang. Har lagt seg et greit tett skumlag på toppen også nå. Er vel mulig større risk for å tulle det til om man begynner å styre for mye med det. Hva er eventuelt konsekvensen om det blir liggende et "ubrukt" maltlag i bunnen? At ølet blir svakt på både smak og alkohol?
 
Du svart på det selv :)

Men... du gjør ikke noe galt ved å lage litt bevegelse i ballongen. Unnå luft. å knusing av ballong ;D
 
Torga skrev:
Må si jeg er noe usikker på om  gjæren klarer å nyttegjøre seg av ekstrakten om den ligger på bunnen

Jeg testet det en gang etter å ha sett uttalelser på nettet om at det ikke var et problem. Mesteparten av ekstrakten liggende på bunnen da jeg satte det og alt borte 14 dager sener da jeg kom hjem fra offshore.
 
Per G skrev:
Jeg testet det en gang etter å ha sett uttalelser på nettet om at det ikke var et problem. Mesteparten av ekstrakten liggende på bunnen da jeg satte det og alt borte 14 dager sener da jeg kom hjem fra offshore.

ingenting som er bedre en det. Flott test :skitbra:
 
3 kilos ekstraksettene fra bryggselv er i allefall milevis bedre enn disse kilosboksene fra Europris, så du skal nok ikke ha noe problem med å beskrive ølet som meget drikkende etter endt gjæring/lagring.

Når det er sagt, er nok mye av fornøydheten (JA, det er ett ord) knyttet til at du har laget dette selv, noe som selvsagt ikke tar noe vekk fra totalintrykket.
 
Etter å ha blitt beroliget av Per G lot jeg det bare stå med maltlaget i bunnen uten å riste eller røre. To dager tok det, så hadde alt løst seg. Gjæringa går så det griner og det er artig å se hvor stor sirkulasjon det faktisk er. Sees veldig godt gjennom vinballongen humlen som fyker rundt inni der. Gleder meg som en unge til det blir ferdig.
 
Tilbake
Topp