Tørrgjær vs. flytende gjær

Viktste

Norbrygg-medlem
Etter å ha lest endel på forumet har jeg inntrykk av at nesten alle bruker flytende gjær. Hvorfor det? Er flytende gjær bedre enn tørrgjær? Jeg trodde det var flere gjærceller i tørrgjær og at en da slipper unna starter til pils eller ale med høy OG? Eller har jeg misforstått fullstendig... ???
 
Flytende gjær gir et bedre øl- synes jeg  ;)
Det er et mye større utvalg i flytende gjær, dersom du ønsker å brygge spesielle typer øl har du mer å velge i.
Tørrgjær er enkelt og gir god gjæring uten starter, dessuten er det billig. Men jeg syns det tar lengre tid før ølet er modnet og den utpregede gjærsmaken er dempet.
RuneGE
 
Som nevnt over er det et større utvalg av flytende gjær.
Dett skyldes nokk mye at det ikke er alle typer gjær som egner seg like godt til å lage tørrgjær av.
Så flytende gjær har nokk mer spennende å varierte egenskaper enn tørrgjær.
Har såvidt begynt å prøve meg fram med forskjellige typer gjære, å det blir nesten en hobby i segselv å bruke flytende gjær og å gjennbruke gjær.

Sitter nå å tenker på å dyrke opp gjær fra en flaske med ufiltrert øl. (f.eks. Nøgne Ø e.l.)
Bare for å se om jeg klarer det :brygging:
 
Hvis jeg nu bruker en flytende gjær, hvordan skal jeg gå frem for at bruke den igjen og hvor lang tid kan en sådan oppbevares..   

Hilsen Bo
 
Dersom flytende gjær gir bedre øl ( dvs mindre gjærsmak ) så forklarer jo det saken...
Jeg satte akkuarat mitt første malt øl og lagde 2 L starter av en wyeast2007. Det gjorde jeg i en 5L bærplukker bøtte med lokk. Jeg hadde tenkt å riste den av og til, men det sluttet jeg med etter førte risting, for det bruser over og blir søl og infeksjonsfare så jeg lot den bare stå i ro. Det hadde jo vært enkelt å bruke pulver istedet... Men det er vel ingen vei utenom Erenmeyer flaske, PC vifte og magneter.... ::)
 
Magnetrører er tingen ja.. tipper du henviser til det...

I alle fall viktig om du vil hoppe over til den "spennende verden" som jeg synes det er med flytende gjær. Synes ølen blir mer kompleks også, men for all del tørrgjær har blitt veldig bra i det siste...
 
Har kjøpt 4 rør med WLP885 Zurich Lager 18/09..har ikke så mye erfaring med flytende..men det virker ikke at det er mye flytende en hard klump med vann rundt..umulig å få rørt den ut..hva gjør jeg..? Er dette normalt..?
 
Hei, d er bare å riste opp rørene en viss tid før du skal bruke de.

Det kan være stor forskjell mellom ulike gjærtyper hvor godt de "pakker" seg i røret/stor forskjell på hvor flokkulent gjærtypene er.
 
Når man bruker flytende gjær, er det egentlig no vits i å lage starter hvis volumet og styrken på øllet ikke krever det?
Og når du lager starter er det noen fordel å la den stå flere dager, dekantere og bare bruke kaka, eller er det like greit å bare pinche hele greia etter et døgn når den er mest aktiv?
 
La røret stå i romtemperatur mens du brygger, og rist på dem med (u)jevne mellomrom. Skyller røret i Star-san, og åpner forsiktig over gjæringskaret.
Jeg har brukt ett rør uten startet i mine 13 brygg, med OG mellom 1035 - 1055, og volum mellom 13 og 19 liter til gjæring. Det har fungert bra, men så bestiller jeg alltid gjæren rett før jeg skal bruke den, og den har en best før dato som regel et par måneder frem.
 
At flytende gjær gir mindre gjærsmak en tørrgjær er rett sprøyt.
Det er større utvalg i flytende gjærtyper fordi ikke alle typer egner seg til frysetørring.
MEN..... noe tørrgjær er tilgjengelig, og samenlignet med den flytende varianten av det samme er forskjellen stort sett opp til bryggeren :)
 
Jeg har ikke noe dårlig erfaring med tørrgjær, og jeg bruker det på enkelte typer øl som pale ale. Problemet oppstår når du vil ha en god weizen eller noe lignende, for da finner du ikke noe bra tørrgjær av de gjærstammene.
 
Fikerud skrev:
Har kjøpt 4 rør med WLP885 Zurich Lager 18/09..har ikke så mye erfaring med flytende..men det virker ikke at det er mye flytende en hard klump med vann rundt..umulig å få rørt den ut..hva gjør jeg..? Er dette normalt..?

Aya caramba hvor flokulent den gjæren er, jeg har brukt den en gang og  måtte riste pluggen til jeg fikk vondt i håndleddet for å få gjæren blandet med resten.
 
Tilbake
Topp