avbryte og igangsette speidel

Aage

Norbrygg-medlem
Hei! :help:

Brygger mitt første speidel brygg og har lest rundt forbi at det kan være lurt å stoppe underveis og røre i mesken for å øke utbytte.

Finner nå ikke ut hvilke knapper jeg skal trykke på for å stoppe og gå tilbake til samme sted i programmet.
Er litt engstelig for å trykke meg helt ut av programmet...

Takker masse for innspill!
 
Tusen takk for innspill!!

Har nå gjennomført inkludert malten i varmkomposten.

Er sliten, spesielt i ryggen. Og dårlig utbytte ser jeg ut fra OG jeg fikk kontra beer recipator.
Men allikevel godt fornøyd, nå veit jeg litt mer hva det går ut på.
Skjedde en del underveis, "klarte" å røre opp i vørteren da den allerede var under uttapping og platrekjøleren tetta seg selvfølgelig. :bank2: Kom aldri helt på track, det tetta seg seinere ut i i tappinge til gjæringsdunken selv om jeg prøvde å skifte retning et par ganger.  Det hele endte med 1.069 i OG mot !.073 som det skulle bli iflg kalcen. Og helte ut en del vørter.
Meskeskjema var nå

38 grader 15 min
52 grader 5 min
63 grader 40 min
73 grader 20 min
78 grader 10 min

Ser vel at jeg må øke tiden på, 63 grader og 73 grader for å få mer ut av malten,,
??? Er det noen som har noen innspill til en allgrainamatør?

God kveld, og lykke til med en ny uke i tredemølla!
 
Trykker man pil opp + pil ned for pause - deretter start for å fortsette på samme sted? ....eller enter for å starte opp igjen? Vil nødig måtte programmere inn igjen mitt under mesking...:)
 
roy-sv skrev:
Trykker man pil opp + pil ned for pause - deretter start for å fortsette på samme sted? ....eller enter for å starte opp igjen? Vil nødig måtte programmere inn igjen mitt under mesking...:)

En kort pause under mesking bør ikke være noe stort problem, men ikke lenge nok til at temperaturen synker.
 
Trykk pil opp og pil ned for å sette i pause. Trykk så på knappen til venstre for å sette igang igjen.
Men hvorfor røre i mesken? Det gjorde jeg første gangen og aldri mere.
For å få høy effektivitet må du meske lengre tid på 60 tallet. Jeg mesker normalt sett i 90 minutter på 60 tallet og ligger på rundt 80% utbytte.
En annen ting er jo at så lenge du ikke har store mengder hvete går det helt fint med innmesk på 60 tallet.
 
Fant ut av det. Pause var pil opp + pil ned. For å sette i gang igjen pil opp (knapp helt til venstre).
Gjorde to stopp for å røre i mesken. Av 4,9kg malt (25l) fikk jeg en SG på 1.052.
 
Tilbake
Topp