Hjemmelaget kjøler

Hei.

Har lest at flere her har laget seg kjøler av kobberrør fra Biltema. Kjøpte en rull av den største diameteren, men sliter med å finne en måte å koble denne til en slange. Noen tips til hvilken kobling jeg skal kjøpe? Det står at røret bar e er 8mm, men er usikker om det er utvendig eller innvendig.

Tips?

Endre
 
Jeg har en ferdig en du kan få kjøpt for materiellprisen.
Ellers finnes delene tilgjengelig på Biltema.
 
Nei, du skal ha noe som dette

86-607_m.jpg


med klemringer.
Disse er med i pakken og ser slik ut:

86-647_m.jpg
 
Det skal finnes en lik nippel som passer til det røret du har kjøpt... Hvis du linker til den du har kjøpt, så får du nok hjelp ganske raskt.

Sent from my Galaxy S3 using Tapatalk 2
 
Dersom du har som jeg, kjøpt på biltema og 8 mm kobberrør, så er det jeg kjøpte slik som du ser på bildet
u7aty2a5.jpg
 
Slik ble resultatet:
gamegeta.jpg


Jeg har som dere ser kveilet slangene inni for et mer ryddig "look" :)
 
Jeg gikk ikke for mange hurtigkoblinger etc, men tror denne vil fungere greit. Den har ikke vært prøvet i strid, men det denne løsningen har som ikke de mykere, men større diametrene - er at de tåler nok mer belastning.
 
8 mm røra på Biltema har ikkje Biltema klemringskoblingar til - du må opp i minst 10 mm rør for å få klemringskoblingar på Biltema og då er det ikkje drivstoffrør men VVS rør.

Då er isåfall dei plastisolerte røra som er mjukgløda greie.

http://Biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Kobberror/Kobberror-plastisolert-87962/
Men du må fjerna plasten så det er litt arbeid med det.

Det litt dumme med desse mjukgløda/plastisolerte røra er at dei berre er seld i 5 meter eller 25 meter.  Men til desse finn ein klemringkoblingar og dei mest praktiske for gardenabkoblingar er desse:  http://Biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Klemringskoblinger/Nippel-han-86600/  - f.eks. 86601 for 10 mm rør mot 1/2" kobling (f.eks. gardena) eller 86603 for 12 mm rør - 1/2" eller 86605 om du har valgt 15 mm rør - 1/2" kobling
 
Dersom den typen jeg lagde fungerer, så har du max kr. 112,- igjen å investere. Mitt oppsett med 8mm kobberrør på 10 meter kostet totalt kr 511,-. Da kjøpte jeg en metall overgang til kjøkkenkrana (nederst til vestre på bilder), en slangekobling i hvit plast (måtte smi den litt til - krus på overgangen på kjøkkenkran), en gummislange med innvendig diameter på 8 mm, slangeklemmer og selvfølgelig kobberslangen.
 
EndreS skrev:
Det står at røret bar e er 8mm, men er usikker om det er utvendig eller innvendig.

Tips?

Endre

Tips: Rør er alltid oppgitt med utvendige mål, slanger med innvendige mål
 
jonsj skrev:
Dersom du har som jeg, kjøpt på Biltema og 8 mm kobberrør, så er det jeg kjøpte slik som du ser på bildet

(Bilde fjernet)


OK, jeg kjøpt rør for husinstallasjon og fjernet plasten. Dermed blir mine råd litt lite gyldige.

De som vurderer å lage en slik kjøler bør imidlertid ikke bare tenke lengde. Økning i lengde gir 1:1 på areal. Økning i diameter gir 1:3,14.
 
Disse 8mm rørene var billige, men ikke helt lett å finne koblinger til.
Jeg fikk et tips om at rørleggere har 8mm unioner, men de jeg har snakket med til nå har ikke noe slikt. De foreslå varmeinstallatører...

Jeg tror jeg må gå for din løsning Jonsj, men synes det er litt skummet med ting som bare er klemt på for bruk inne. Gi oss gjerne et ord om hvordan dette fungerte når du får prøvd den.

Endre
 
Jeg har brukt samme kobberrør, men brukte gjengeteip på endene, og 12mm silikonslange med slangeklemme. Så kjøpte jeg 1/2" hurtigkoplinger beregnet for akvarium. Det gjør at jeg ikke kobler på slangene før kjøleren har kokt de siste 15 minuttene, og at evt. damp av vann som ligger igjen i kjølespiralen kan slippe ut. Jeg brukte først pvc-slanger men de smeltet av dampen, så jeg byttet til silikon.

I andre enden foret jeg slangen med en bit kobberrør, gjengeteip og på med en slangeklemme.

Denne har jeg brukt 3-4 ganger, og den har fungert bra.
 

Vedlegg

  • 010-008_JPG-for-web-large.jpg
    010-008_JPG-for-web-large.jpg
    50,6 KB · Sett: 1.148
  • 0101.jpg
    0101.jpg
    111,6 KB · Sett: 1.073
Det fins overgangsniplar mellom 8 mm rør og f.eks. 1/2" BSP - eg ser min rustfritt grossist har dette.  Men desse er laga for høgtrykk og det er ikkje hylser til det og om det var så var det ikkje sikkert dei ville passa - og då er du like langt.    Og 2 slike kostar vel det same som røret ditt.

Dei som putlar med varmepumper og slikt brukar mellom anna såkalla "flare fittings" - men det kan eg ikkje sjå eksisterar hjå grossist i 5/16" - men det kan vera at ein kan greia å få kobla det til 3/8" flare som har 1/2" i andre enden.
 
Vil følge opp med litt info ang min kjøler.. Jeg kjølte ned fra ca. 97 grader til 28 grader på 8-9 minutter. Kjøler fungerte fint:)
 
Anbefaler ikke slangen jeg har brukt, de er ikke holdbar i lengden, tåler kke varme og trykk så bra:)
 
Tilbake
Topp