Er det mulig å få klart øl på fat med naturlig karbonering?

Even skrev:
Takk. Her var det mange gode råd.
Skal gå til innkjøp av sterkrens, så prøver jeg kunstig karbonering.

Er det noen synspunkter på filtrering? Min erfaring er at ølet trenger lenger lagringstid i etterkant av filtrering for "å få igjen all smak". I Vinlegging kalles vel dette "filtersyke" tror jeg.
Hvor fint filter skal jeg bruke? Ser Petit har dem fra 0,5 - 5 micro.

Filtrering foregår etter modning og naturlig klarning, et grumset øl vil være uklart etter filtrering.
Du kan ikke bruke noe serlig trykk under filtrering, gjærceller er fleksible, også maskene i filteret er fleksible hvis du ikke går for absoluttfilter som er en del dyrere.
Du bør også vurdere filtertype, papir eller innsatsfilter (OMB bryker papirfilter ifølge deres websider)
Du bør også vurdere å vente med filtrering hvis du er ny brygger, filtrering kan fort ende opp med en skuffelse.
Jeg har enda ikke oppnådd det helt klare øl med filtrering, da sammeligner jeg med kjøpepils som er helt klart.
 
OMB bruker for tiden 200 micron papirfilter. Øllet går med mellom 5 og 6 bar inn i filteret som består av 5 stk. filterplater og kommer ut på mottrykk på ca 1,3. Oslo pils med såpass høyt hveteinnhold blir ikke krystallklar med 200 micron men andre mindre proteinholdige øl blir strøkne.
Tror ikke det hjelper å lagre øllet noe særlig etter filtrering. Da har man strippet øllet for gjær og humle som fungerer som konserveringsmiddel. Øllet blir lettere utsatt for oksydering og infeksjon. Upastaurisert filtrert øl er ferskvare.
 
Da her jeg et klart øl siden jeg har hvetemalt i ølet.
Det ser ikke ut som om at dimensjoner på papirfilter og innsatsfilter oppgies på samme måte, (fra fx, Partyman) 200 micron papirfilter oppgies som sterilfilter mens du må ned på 0,2 i innsatsfilter for at det er sterilfilter.
Hvis begge er oppgitt i micrometer vil 200 være 1000 ganger større ennn 0,2
200 micrometer er 0,2 millimeter, veldi stort i denne sammenheng, men ett 500 papirfilter so jeg har prøvd gir deg ett klart øl.
 
Riis'en skrev:
Kom til å tenke på klarningsmiddel ala Alginex eller isinglass. Det er vel lite hensiktsmessig å bruke dette hvis man skal karbonere naturlig?  :roedme:


Jeg har prøvd isinglass og gelatin som klarningsmiddler etter jeg har karbonert ølet og det fungerer greit det. Tror nok som du skriver at det kan være lurt å bruke de i rett rekkefølge, da først naturlig karbonering til ønsket nivå og siden tilsette klaringsmiddler i fatet. Jeg har flyttet ølet over i nytt fat når jeg har gjort dette pga store mengder bunnfall. Funker fint da.. :ilike:
 
Eduard skrev:
Papirfiltrene på OMB er merket '200' (laget av PALL). Før så bruktes 100, men de kan ikke lengre leveres. Har selv brukt 0,5 mikron (absolut) på hjemmebrygg, det ble kristallklart. Tror det er en tråd et sted om filtrering her på forumet: http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=183.0 (fant det altså)

Har filterplatene fra Vendor (partyman) foran meg nå, disse er merket med Nr.
2000 ekstra grovt (for øl ifølge Vendor eller startfilter for gromset vin)
1000 grovt
500 medium
100 fin
SST steril
Det er ikke oppgitt i micrometer.

Filterhuset er et åpent og benytter frittfall prinsippet, jeg ville ikke kjøpt dette til ølfiltrering, det vil piske inn luft i ølet.
 
Har filterplatene fra Vendor (partyman) foran meg nå, disse er merket med Nr.
2000 ekstra grovt (for øl ifølge Vendor eller startfilter for gromset vin)
1000 grovt
500 medium
100 fin
SST steril
Det er ikke oppgitt i micrometer.

Filterhuset er et åpent og benytter frittfall prinsippet, jeg ville ikke kjøpt dette til ølfiltrering, det vil piske inn luft i ølet.

Jeg er sikker på at det var denne typen filter jeg kjøpte og benyttet til vin en gang for lenge siden. Først måtte man sette dunken meget høyt, Jeg måtte tilslutt opp på loftet for å få fall nok. Vinen fikk bare pappsmak etterpå og ikke klar. Kan ikke huske finheten på filteret jeg brukte nå, men jeg kan ikke tro at det egner seg til øl heller. Jeg ville ikke brukt det til øl.
 
Jalle skrev:
Har filterplatene fra Vendor (partyman) foran meg nå, disse er merket med Nr.
2000 ekstra grovt (for øl ifølge Vendor eller startfilter for gromset vin)
1000 grovt
500 medium
100 fin
SST steril
Det er ikke oppgitt i micrometer.

Filterhuset er et åpent og benytter frittfall prinsippet, jeg ville ikke kjøpt dette til ølfiltrering, det vil piske inn luft i ølet.

Jeg er sikker på at det var denne typen filter jeg kjøpte og benyttet til vin en gang for lenge siden. Først måtte man sette dunken meget høyt, Jeg måtte tilslutt opp på loftet for å få fall nok. Vinen fikk bare pappsmak etterpå og ikke klar. Kan ikke huske finheten på filteret jeg brukte nå, men jeg kan ikke tro at det egner seg til øl heller. Jeg ville ikke brukt det til øl.

Da tror jeg du brukte ett for fint filter, jeg hadde nok med et fall fra tak til gulv.
Brukte det også en gang på det aller første ølet jeg lagde, men det ble drukket opp samme dag så det fikk nok ikke tid på seg til å bli ødelagt.
Jeg husker ikke finhetsgradene jeg brukte (8-10 år siden) men tipper det var 1000.
Noe usmak på verken vin eller ølet fikk jeg ikke.
Jeg har litt tro på papirfilter siden det kastes etterpå, prøver å få rustfritt nok til å lage et hus til det.
 
Da tror jeg du brukte ett for fint filter, jeg hadde nok med et fall fra tak til gulv.

Ser ikke bort fra det. Men etter det, har jeg aldri brukt det i gjen. Vin og øl blir jo klar etter å ha stått en stund så derfor, bruker jeg det ikke mer.
 
Da tror jeg du brukte ett for fint filter, jeg hadde nok med et fall fra tak til gulv.
Brukte det også en gang på det aller første ølet jeg lagde, men det ble drukket opp samme dag så det fikk nok ikke tid på seg til å bli ødelagt.
Jeg husker ikke finhetsgradene jeg brukte (8-10 år siden) men tipper det var 1000.
Noe usmak på verken vin eller ølet fikk jeg ikke.
Jeg har litt tro på papirfilter siden det kastes etterpå, prøver å få rustfritt nok til å lage et hus til det.

500 burde ta det værste av gjær rester, men tre uker tilpå fat vil gjøre samme nytte. skal du bli kvitt kjøletåke, noe som kan ta litt lengre tid på fat må du nærmere 100.
Viktig å presse ut støv og luft med vann før filtrering, ellers kan det sette smak og tilsette o2. Prim filteret med vann, kjør inn øl til du er sikker på at vannet er presset ut og fyll fatet. Drikk det!

men du skal ha veldig dårlig tid hvis du syns det er nødvendig med filtrering.
Kom en tur på OMB hvis du vil se hvordan vi gjør det, og smake forskjelden.
 
Desinfeksjonsmidler:
Ola B: Nå må du ikke misforstå, jeg har ikke tenkt å ta fra deg salg. Men på Felleskjøpet, som har butikker over mesteparten av landet, fører de surt og alkalisk vaskemiddel som bøndene bruker i melkeanleggene sine. Det ene heter "M.I. syre", inneholder sitronsyre, hydroxyedikksyre og sulfaminsyre. De alkaliske er enten "M.I.M Kombi" (Lilleborg) eller "Alkali Non P" (DeLaval) som inneholder KOH og natriumhypokloritt. pH = 12, altså sterke saker.
Det er i hvert fall alternativer dersom man vil spare frakten. Ulempen er at du må kjøpe 10 l, og det er kanskje i meste laget for mange, 1 liters flaskene fra Petit holder lenge.

Filtrering:
Tja? Jeg har utstyr, men bruker det aldri. For det første synes jeg at ølet blir klart nok uten filtrering når det har stått en stund. For det andre fjerner jeg viktige mikronæringsstoffer dersom jeg filtrerer, da fjernes gjæren. For det tredje øker risikoen for infeksjon og usmak: For hver operasjon ølet gjennomgår fra bryggekjele til munn, øker faren. Sist jeg forsøkte, syntes jeg ølet fikk en bismak av papp, så det ble vel oksidert på veien i tillegg. Kanskje ikke gode nok rutiner i brygge-kjelleren min den gang?

Men, Norge er et fritt land, en hver gjør som Regjeringen vil  :neinei: :neinei: :neinei:
 
Tilbake
Topp