spraymalt v maltekstrakt

"Spraymalt" er Muntons' navn på tørket maltekstrakt (dry malt extrakt/DME).
 
Det er forskjellige typer av spraymalt og  flytende ekstrakt, Men bruker du en lys flytende ekstrakt og lys spraymalt vil ikke disse smake nevneverdig forskjellig. Men pass på at du bruker rett type ekstakt(ekstra lys, lys, medium, mørk, hvete) til det du skal bruke den til.

Og husk: 100g spraymalt tilsvarer 120g flytende ekstrakt.
 
Ok, takk. Blir lys ekstrakt til pale ale. Kanskje det bare er lettere å bruke spray med tanke på  klissete ekstrakt
 
blir hipp som happ det hva du velger.
det fine med spraymalt er jo at du slipper å vaske ut boksen med malt ekstrakt.
men pass deg for klumper, rør godt ut. det er vel kansje eneste minuset jeg kan se for meg med tørrstoffer.
 
Selv bruker jeg i hovedsak DME siden det er lettere å ta vare på en åpen pakke, hovedsakelig siden jeg bruker det mest til startere, og da bruker jeg som regel ikke mer enn noen hundre gram.
Flytende sirrup er klissete og  seigt å jobbe med
mens DME har lett for å støve og å klumpe seg.
Så jeg vil nok anbefale å kjøpe litt av hvert første gangen, så ser du selv hvordan du liker det.

Med tanke på farge går jeg altids for det lyseste, dette med grunn i att alt av farge og maltsmak vil jeg ha kontroll over selv, å tilsetter da forskjellig spesialmalt.
 
Så bra. Tenkte tilsette 200 g krystallmalt først som specialmalt for å få litt mere smak og fylde. Går for klissete først så får jeg se hvordan det blir, evt pulver kan man vel blande ut i kaldt vann før man tilsetter i brygget.?
 
Har brygget noen fat med begge deler og spraymalt løser seg veeldig mye lettere opp i vann med litt temp. Igår kjørte jeg 3kg spraymalt oppi kaldt vann og det var et helv¤%/. Helt til tempen kom seg litt opp. Da løste det seg opp som tusan.
Så tror det er enklere om du koke opp vann, setter kjele til side, rører ut spraymalt, også setter det tilbake på plaste. Det koker noe helt vannvittig lett over, så vær forsiktig.
(Er lei av å skrape komfyren)

Lykke til!

Forøvrig synes jeg det blir omtrent like mye kliss med spraymalt som flytende, da spraymalten klumper seg og fester seg til 'alt' bare det er > 0% luftfuktighet... Den er jo ekstremt finkornet, og støver 'litt'
 
:brygging: det sies at flytende malt extrakt har noe dårligere holdbarhet enn tørr..  noe som har forandret seg noe den siste tiden siden produsenter er flinkere og det selges fortere ut , men generellt er tørrt bedre holdbar. :ilike:
 
Tilbake
Topp