Chipotle/Chili i Stout

Har en liten stund planlagt å prøve meg på en stout, og da passet det bra at jeg kom over denne posten: http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=12024.0 . Chipotle må jeg prøve å ha med i stouten! :) 
Er det noen som har erfaring med dette? Hvor mye krydder ble det da brukt? Planlegger å lage en batch på 10 liter som ligger an til 9% på beercalc.
Jeg ser at man kan kjøpe malt chipotle-krydder fra santa maria - funker dette eller bør jeg finne en mer grovkornet variant?
 
Menybutikkene (i Trondheim) har chipotle i grønnsaksavdelingen.

Jeg brukte dette i en chocolate chili porter, uten hell med tanke på chipotle'n jeg brukte. Ca 0 smak fra chipotle. Litt snodig aroma fra japapenod (som var kun et desperat forsøk på å få litt sterkhet). Ellers er øllet veldig godt. Men 18 gram avfrøet chipotle var altså ikke nok for min 13-liters batch. Tro det kan være bedre å "tørr-chili'e".
 
Vet ikke om det er en god eller en dårlig idé i dette tilfellet, men det går kanskje an å legge oppkuttet chili på en spritlake ei god ukes tid før du tilsetter det til ølet rett før flasking/fating.

Flasket akkurat en stout der jeg brukte vanilje behandlet på den måten - og i motsetning til mine ymse forsøk med tilsettinger av krydder fra før må jeg si at aromaen nå var ganske merkbar på kjøkkenet!
 
Jeg kjøpte chipotle hos Gutta på Haugen, og tilsatte ca 15 g i 20 L porter. Kuttet den opp, og fjernet frøene, og kokte den i litt vann for å desinfisere. Ble bra, men har fått anbefalt å bare slenge fruktene hele oppi i stedet, så jeg skal gjøre det neste gang.
 
Ganske ulik erfaring dere har Kenneth og  Petter :) Når i prosessen hadde du oppi chipotelen Petter? I postenjeg linket til står det at det puttes i ved 0 min. som er mye kortere enn dine 10 min. Kenneth. Vil tro det har mye å si om man putter det i da og hvis man f.eks. tørr-chipoteler.

Uansett tror jeg jeg kjøper hele og så får jeg avgjøre om jeg putter de oppi hele eller om jeg tørker de på en eller annen måte.

Audun, din ide er jo en god løsning også. Da kan man evt. prøve seg frem litt med ølet man tar opp ved SG-måling slik at man får et bilde av hvor merkbart det blir.
 
Sekundærgjæringa, altså tørr-chipotling. Fordelen med dette er at man kan fiske opp fruktene når det er nok smak/styrke, eller tilsette mer hvis det blir for lite. Anbefaler uansett å trappe opp mengden chili etter hvert, enn å tilsette alt for mye i starten.
 
Ja da går jeg for det. Blir mer kontrollert å gjøre det sånn.. Og da skal jeg starte forsiktig, ja. Heller for lite enn for mye av chipotle..  :yes:

Takk for alle svar, skal rapportere tilbake når resultatet er klart!
 
Nå vet jeg ikke styrken på chipotle (scoville-indexen), men jeg prøvde meg på en chilliporter til Bjorleik for to år siden.  La da 1 stk scottish bonnet, kuttet i fire 4, opp i et 3/4 fullt corneliusfat.  Tanken var å starte forsiktig og så øke på etterhvert.  Tok en smaksprøve etter en uke, og er rimelig sikker på om jeg hadde åpnet munnen slik at det kom oksygen til, så hadde hele driten tatt fyr.

Sendte den aldri inn.  Rimelig sikker på at de dommerne som evt var uheldige nok til å svelge en dråpe av den, ville vært dårlig kvalifiserte til jobben de neste par dagene.  Prøvde å bruke den som snegleåte, men ikke en eneste sleip jævel kom nærmere enn 4 meter!  Som erstatning for plumbo derimot, var den helt fantastisk...
 
Søkte litt på nettet nå og Chipotle er røkt jalapeno og ligger på ca. 7500 scoville. Scottish bonnet ligger på 100,000–350,000 scoville  så det er nok grunnen til det sterke ølet.. :)

Fikk tak i tørket chipotle hos gutta på haugen. Det ble 33 gram, så da har jeg mer enn nok. Får se om jeg kan bruke resten i en matrett etter hvert!  :namnam:
 
Du trenger ikke tørke en chipotle chili, den er jo allerede tørket (chipotle chili er røkt chili).
For min del er stout med chipotle perfeksjonert av perfeksjonisten Mikkeller i hans Texas Ranger.
Treffer du på denne, smak den. Fantastisk!

Hilsen chilielsker.
 
Eller vodka
Husker jeg la en liten chili i en miniatyr flaske i et par uker en gang
Det var ingen du idé
 
Meny på Ringnes Park i Oslo har også Chipotle, fantastisk sak som jeg bruker i mange typer mat.
På den samme Meny butikken har de også fått inn fersk naga bhut jolokia (Ghost chili), forsøk og bruk den i et øl så skal du nok se flammer tenker jeg  ;D
 
Hvorfor skal alle disse grønnsakene i et brygg..?? Øl er øl..vann-malt-humle..ikke grønnsaksuppe
 
andersreve skrev:
For min del er stout med chipotle perfeksjonert av perfeksjonisten Mikkeller i hans Texas Ranger.
Treffer du på denne, smak den. Fantastisk!

Jeg skriver under på den! Tror Mikkeller bruker chipotle-krydder for å få mer kontroll på styrken.

Flisespikking: Porter, ikke stout...?
 
Vi lagde en Shilli porter for en stund siden.
Vi lagde 10-liters batcher. Brukte 3 "vanlige" røde chili som jeg bakte i ovnen i ca 10 minutter.

Det ble en god smak av. Litt snillere enn Texas Ranger, men med en klar smak av Chili.
 
Fikerud: Tåpelig utsagn. Både humle og malt er jo "grønnsaker".

Er vel en porter ja ;) Men fylde og ABV som en stout ;)
 
Jeg brukte chipotle i en stout i vinter, brukte  én chipotle på ca fire-fem liter. Bakte den i ovnen i rundt 20 minutter først for å desinfisere den, samt få ut litt mer smak etter tips her på forumet. Styrken på stouten var 5% om jeg ikke husker feil. Sendte ølet til NM, dommerpanelet reagert ganske positivt på chili-innslaget, interessant røyksmak og passe hete. Til en 10-liters batch på 9% ville jeg brukt tre eller fire av dem, varmebehandlet og latt dem trekke i to-tre uker.
 
Jeg har brukt chipotle i et par portere og fåt gode tilbakemeldinger.
Jeg bruker tørkede chipotle, ikke hermetiske som også er å få tak i.
3 stykker på 20 liter gir et fint lite sting, og en lett røyksmak/aroma.

Har de rett opp i gjæringskaret uten noe varmebehandling, og lar de ligge ca 2 uker intill jeg tapper.
Har prøvd både å tilsette de ved primærgjæring og  sekundærgjæring, men merket ikke noe stor forskjell.

Kanskje litt finere aroma dersom du tilsetter de når den verste stormgjæringa har avtatt. 
chii-stinget avtar med lagring og røyken kommer litt mer fram.

Det er bare å prøve seg fram. Begynn heller litt forsiktig. Styrken på chilien varierer mye.
 
Tilbake
Topp