Hvor mye vann ?

Hei,

Jeg er en sylfersk brygger. Jeg kjøpte her om dagen en kjele på 25 l og ett all grain sett fra Bryggselv. Slik at alt skulle være målt opp. Men det sto ikke noe om mengde vann osv..

Hvor mye ferdig øl skal man bli sittende igjen med nå man bruker 25l kjele? Jeg mesket i den men pose. Men malten tar jo endel plass..

Jeg endte opp med 14 liter til gjæring, og en OG på 1040 på en IPA. Litt lite kanskje ?

Som nenvt, SYLfersk.
 
Hei,

Er veldig fersk selv, men tenkte jeg skulle prøve og svare. En OG på 1040 høres veldig lavt ut, ettersom du kun fikk 14 liter, og de fleste settene til bryggselv er for 25L. Selv på 25L burde OG vært nærmere 1060 etter koking. Tar i betraktning at hydrometer er kalibrert og lest av riktig, fort gjort og slurve der.
Angående mengde vann, skulle jeg tro at en 16-18 liter ville være nok til innmesking, og 9-11 liter til skylling. Det vil jo fordampe en del ved koking, og meningen er å sitte igjen med 25 liter på gjæringstanken.
Nå vet ikke jeg om du har delt den opp, eller brukt et mindre sett, men håper du fikk svar på noe....

Mvh Raymond
 
Jeg bruker ca. 2 - 2,5 liter vann pr. kilo malt til mesking, og skyller med like mye vann som jeg ønsker å sitte igjen med til koking, vanligvis 25 liter. Får som regel ca. 19 liter til gjæring, og ca. 18 liter ferdig øl.
 
Ok. Da er det vel det med skylling jeg ikke helt har fattet. Jeg hadde i 14 liter og brukte meskepose. Ettervert hadde den 1060 OG så virket det som om jeg gikk mindre OG jo mer vann jeg tok oppi . Stemmer det? Eller har jeg gjørt noe galt i meskeprosessen.

Tenkte å prøve igjen. Kan noen forklare prosessen for meg? Får å sitte igjen med ca 25 liter?

Jeg har en kjele på 25 liter, og meskepose. Sist mesker jeg i kjelen,
 
Ok. Da er det vel det med skylling jeg ikke helt har fattet. Jeg hadde i 14 liter og brukte meskepose. Ettervert hadde den 1060 OG så virket det som om jeg gikk mindre OG jo mer vann jeg tok oppi . Stemmer det? Eller har jeg gjørt noe galt i meskeprosessen.

Tenkte å prøve igjen. Kan noen forklare prosessen for meg? Får å sitte igjen med ca 25 liter?

Jeg har en kjele på 25 liter, og meskepose. Sist mesker jeg i kjelen,
 
Vel først og fremst vil du sitte igjen med rundt 19-20 liter etter kok om du starter med en full 25 liters kjele siden du vil koke bort sikkert 4 liter, og du vil gjerne ikke fylle gryta 100% full slik det koker over. Når det gjelder skyllingen med meskepose så er ikke det 100% nødvendig, men det du må gjøre er å ta posen ut av gryta, feste den på noe vis over gryta (f.eks med et dørslag), og helle varmt vann på ca 75 celcius over til du har ønsket mengde vørter i gryta.
 
blockhead skrev:
Ok. Da er det vel det med skylling jeg ikke helt har fattet. Jeg hadde i 14 liter og brukte meskepose. Ettervert hadde den 1060 OG så virket det som om jeg gikk mindre OG jo mer vann jeg tok oppi . Stemmer det? Eller har jeg gjørt noe galt i meskeprosessen.


Hei!
Det er slik at OG viser sukkermengden i vørteren før gjæring, og FG etter gjæring. Når du har "mer vann oppi" betyr det at du vanner ut sukkermengden slik at OG synker. Det er bare å finne ut hvor du ønsker å lande. Hvis du bruker en programvare (ala beercalc)beregner du dette nøyaktig. På en IPA ville man vel kanskje ønske å få en OG på drøyt 1.060.
Svein Erik  :)
 
Hvis du beskriver hva du gjorde litt nermere så er det enklere og si hva du gjorde feil.  Den og beskrive hele bryggeprosessen i en forum post kommer til og bli en veldig lang post.

Men basicly så skal du  varme vann til og meske i (ca halvparten av ferdig volum). Mens du varmer vann så knuser/maler du malten.  Så meskes det oftest i en time på 66C. Så skylle igjenom med samem mengde vann som ferdig brygg.  Så koke i 70+ min mens man tilsetter humler på forskjellig tidspunkt.
 
Ved BIAB (mesking i pose) skal du bruke nok vann ved mesking slik at du ender opp med kokevolumet ditt uten å skylle. Vannmengden avhenger av ferdig volum og mengde malt, da maltet vil absorbere en del vann.
 
OyvindEG skrev:
Ved BIAB (mesking i pose) skal du bruke nok vann ved mesking slik at du ender opp med kokevolumet ditt uten å skylle. Vannmengden avhenger av ferdig volum og mengde malt, da maltet vil absorbere en del vann.

Man kan skylle med BIAB også.  For og få til 25L sluttvolum uten og skylle med BIAB så man man jo ha en minimum 36L kjele. Og selv da vil det være vanskelig.
 
cyberklad skrev:
OyvindEG skrev:
Ved BIAB (mesking i pose) skal du bruke nok vann ved mesking slik at du ender opp med kokevolumet ditt uten å skylle. Vannmengden avhenger av ferdig volum og mengde malt, da maltet vil absorbere en del vann.
Man kan skylle med BIAB også.  For og få til 25L sluttvolum uten og skylle med BIAB så man man jo ha en minimum 36L kjele. Og selv da vil det være vanskelig.

Det er sant. Men utbyttet vil nok falle en del. Hvis du har en gryte til eller annen egnet beholder, kan du legge posen oppi der og hele på nytt vann (nesten som partiskylling). Rør rundt, la stå litt og så løft ut posen. Aldri prøvd selv, men det burde jo fungere.
 
OyvindEG skrev:
Det er sant. Men utbyttet vil nok falle en del. Hvis du har en gryte til eller annen egnet beholder, kan du legge posen oppi der og hele på nytt vann (nesten som partiskylling). Rør rundt, la stå litt og så løft ut posen. Aldri prøvd selv, men det burde jo fungere.

Dette var min faste prosedyre da jeg brygget i 20-litersgryte. Fungerte ypperlig, og jeg fikk gjerne over 80% utbytte på svake brygg. Utbyttet gikk faktisk litt ned da jeg gikk over til "no sparge" BIAB i større gryte (men det er mye mindre arbeid nå)...
 
Jeg ett annet gjæringskar. Kan jeg hekte på posen ser og helle på vann .  Og så helle det ei vørteren fra mesken? Blir ikke hele greia tynnet ut da?  Eller har jeg misforstått?
 
Det blir tynnet ut jo. Si du sikter deg inn på et brygg med 1.50 OG. Uten skylling sitter du igjen med 14 liter på noe ala 1.060, også etter skylling er det tynnet ut til 20 liter 1.050. Tallene er oppdiktet :)
 
Tilbake
Topp