Humle med "feil" prosent alfasyre

oysts

 
Hei.

Jeg tenkte å sette en ny batch og i oppskriften jeg skal prøve meg på benyttes 28 g Cascade pellet 8,6% som aromahumle.

Jeg har liggende Cascade pellet 6,5 %. Er prosentene "linjære" i den forstand at 10g 4% humle setter samme preg på brygget som 5g 8%? Eller må det en mer komplisert utregning til?

Øystein
 
Du vil få tilnærmet samme bitterhet med å doble mengden og halvere alfasyren i bitterhumle. Når det gjelder selve humlesmak/aroma har alfasyre veldige lite å si, og dobbel mengde humle vil gi deg betraktelig mer av begge. Om oppskriften sier 30 gram på 5 minutter, så bør du bruke 30 gram, selv om humlen din er sterkere! Alfasyre vil kun påvirke bitterhet. Aromaen kommer fra andre oljer.

http://www.howtobrew.com/section1/chapter5-1.html
 
Dersom du ser på en resept i BYO oppgis humlevn i en enhet som er beregnet ved å gange vekt i oz med % alfa. Dette gjør at dersom din humlevn har en annen alfasyreprosent, så kan du bare beregne deg frem til hvilken vekt du skal benytte.

Derfor er det greit å justere vekten i din resept basert på den prosenten humlevn har.

Edit: dersom du benytter deg av et bryggeprogram vil du se at du kan oppnå dette ved å holde IBU fast for hva du ønsker å så justere mengde og alfasyreprosenten.
 
Generelt er alfasyre kun viktig for bitterhet (men humler med mye bitterhet har visst ofte også mer oljer).

Bruk samme mengde for aroma og smakstilsetninger, og juster bitterheten ved å øke eller redusere mengden humle ved 60 min.
 
Finnes det en app eller en kalkulator som beregner humlejustering med tsnke på alfasyre? Er det noe sånt i beersmith 2?
 
Tilbake
Topp