Mark i øl?

Jeg skulle hente meg ei flaske som hadde stått og godgjort seg noen måneder og kjente korken var nesten helt av/løs, regner med jeg hadde glemt å skru den ordentlig på. For ei lukt som møtte meg da jeg løftet på den, luktet kjemisk eller tidenes verste vaskemiddel, synet jeg fikk da jeg så i korken var også noe overraskende. Noe slags mark eller larve? Trodde ikke dyr trivdes i alkohol jeg.
 

Vedlegg

  • IMG_0836.jpg
    IMG_0836.jpg
    321,2 KB · Sett: 920
  • IMG_0840.jpg
    IMG_0840.jpg
    302,1 KB · Sett: 866
Frykte ja, men du bør selvsagt sjekke hver flaske. Det kan jo være at det var en dårlig rengjort flaske som inneholdt flueegg ved flasking av ølet. De fluene er raske til å legge egg i skvetter som står i (tom)flasker. De liker godt gammel vin/øl/eddik osv.
 
Den batchen er definitivt FUBAR! :-D Stakkars, stakkars deg. Larvene, derimot, de har det nok fint.
 
Nah, resten av batchen kan være fin om det var en flaske med løs kort. Men jeg ville definitivt sjekke et par andre flasker.
 
Denne posten skulle jeg aldri ha lest! Nå sjekker jeg hver eneste flaske jeg åpner etter dyr.  :noway: Dette er vel slikt øl som Bear Grylls drikker!  :biersmile:
 
Bananfluer lever på sukker, fett og proteiner i et "fuktig" miljø.
I øl er innholdet av fett lavt og sukkeret har gjæren omdannet til alkohol.

Det betyr at disse bananfluene må ha vokst opp utelukkende på proteinrestene i ølet.
Den gode nyheten er at alkoholen sannsynligvis er inntakt i denne ølen, men den dårlige er at skumfastheten trolig er dårlig pga at proteinet er spist opp....
 
Jeg hadde samme problem med tomflasker tidligere i høst, da det ble liggende igjen "skvetter" i flaskene. De så helt like ut og de sitter meget bra fast i flaskeveggen, så det kan være at det har vært noen igjen etter vask. jeg kloret alle flaskene i klorbad. Da ble de rene.... deretter vasket og skylte jeg de flere ganger og tilslutt desinfiserte de før tapp. 
 
Tilbake
Topp