Er denne infisert?

Hei!

Satt et brygg hjemme i Oslo før jeg dro på juleferie i Tromsø. Det har stått i litt over 2 uker nå, og jeg kommer ikke hjem før om noe dager. Fikk samboern min til å tørrhumle når hun kom hjem, og hun begynte å klage på at det lukta veldig av dunken, noe jeg ikke har opplevd før. Hun beskriver lukta som gammelt fyll. Er ikke veldig sterk lukt, men nok til at det er ubehagelig å være lenge i samme rom som dunken.

Har brukt Safale US-05, og dunken har stått på rundt 17-18 grader. Er det bare lav flocculation, eller ser dette dødt ut? Har bare 3 andre brygg bak meg, men aldri vært borti dette før.

mvh
Nicolai
 

Vedlegg

  • IMAG0217.jpg
    IMAG0217.jpg
    33,3 KB · Sett: 715
  • IMAG0222.jpg
    IMAG0222.jpg
    86,8 KB · Sett: 661
Av de bildene du viser, så ser det ut som at gjæren har lagt seg inntill veggen på dunken. Det tyder på at den ikke har vært skikkelig rengjort etter siste brygg. Det ser også ut til at denne batchen er noen liter større enn sist batch, i og med at gjæren ikke har festet seg helt oppe.... Alt dettte sammen med dårlig lukt tyder på en infisert batch....

MEN, hvordan smaker den?
 
Dette er en helt ny dunk, renset den godt også. Får som sagt ikke smakt på den da jeg fortsatt er i tromsø, så det vet jeg ikke enda :S
 
Ok, så nå humleposen oppi dunken,. Da er det nok bare volumet fra humlen som gir skille...  Når du tørrhumler så kommer det endel aroma :skitbra:, så hvis det smaker bra så er det ingen fare.. Til neste gang: bruk pellets og plump de rett i karet...

Ellers så er det normalt at bedre halvdeler reagerer litt i begynnelsen av bryggekarrieren, det gir seg med tiden..
 
Har brukt pellets nå, bare i pose. Synker de til bunnen om man har de rett i dunken? Kjedelig med humlegrums i flaskene :p
 
Dahl skrev:
Har brukt pellets nå, bare i pose. Synker de til bunnen om man har de rett i dunken? Kjedelig med humlegrums i flaskene :p

Ja det gjør det. Bare ha dunken litt alt før flasking :)
 
Fikk fruen noe motvillig til å måle gravity (som forøvrig var på 1.010 nå, så er nok ganske ferdig gjæra), og smake på den. Den smakte bra, så nå kan jeg slappe av og nyte resten av ferien, og glede meg til å flaske når jeg kommer tilbake :)

Takk for alle svar!
 
Hehe, fruen, som sikkert egentlig er et godt og velmenende menneske, har nok dyppet fingeren ned i bøtta, smakt på stoffet, likt brygget og dyppet den en gang til for å smake mer. Batchen din, som i utgangspunktet var ok, er nå infisert:-/
 
Borgar skrev:
Hehe, fruen, som sikkert egentlig er et godt og velmenende menneske, har nok dyppet fingeren ned i bøtta, smakt på stoffet, likt brygget og dyppet den en gang til for å smake mer. Batchen din, som i utgangspunktet var ok, er nå infisert:-/

Men i alle dager, her har fyren en dame som virkelig ofrer masse for hans hobby...hun kommer innom for å  tørrhumle, samtidig blir hun bekymret når det lukter, sender bilder, måler gravity og smaker....alt for hans hobby...

Jeg må si du har et forkvaklet kvinnesyn, selv har jeg akkurat satt mitt første brygg og går bekymret rundt å sjekker at det plupper fremdeles....og ja, jeg er kvinne...og jeg blir ganske forbanna over å lese at mannfolk som deg har denslags syn på kvinner.
 
Det er vel ikke helt utenkelig at Borgar skrev det han gjorde som en spøk, tror du ikke? ;-)

Jeg ville ikke vært så rundhåndet med forbannelsene iallfall, med mindre du kjenner ham og er overbevist om at denne uttalelsen fra Borgar er representativ for hans kvinnesyn :)
 
POSO skrev:
Det er vel ikke helt utenkelig at Borgar skrev det han gjorde som en spøk, tror du ikke? ;-)

Jeg ville ikke vært så rundhåndet med forbannelsene iallfall, med mindre du kjenner ham og er overbevist om at denne uttalelsen fra Borgar er representativ for hans kvinnesyn :)

Jeg får jo bare håpe at du har rett
 
Brigitte skrev:
POSO skrev:
Det er vel ikke helt utenkelig at Borgar skrev det han gjorde som en spøk, tror du ikke? ;-)

Jeg ville ikke vært så rundhåndet med forbannelsene iallfall, med mindre du kjenner ham og er overbevist om at denne uttalelsen fra Borgar er representativ for hans kvinnesyn :)

Jeg får jo bare håpe at du har rett

Jeg er ganske sikker på at han bare spøkte, og at han hadde skrevet det samme om det var en kompis eller en forelder som hadde vært å hjulpet til.

Forøvrig, velkommen til en nydelig hobby!
 
Brigitte skrev:
Borgar skrev:
Hehe, fruen, som sikkert egentlig er et godt og velmenende menneske, har nok dyppet fingeren ned i bøtta, smakt på stoffet, likt brygget og dyppet den en gang til for å smake mer. Batchen din, som i utgangspunktet var ok, er nå infisert:-/

Men i alle dager, her har fyren en dame som virkelig ofrer masse for hans hobby...hun kommer innom for å  tørrhumle, samtidig blir hun bekymret når det lukter, sender bilder, måler gravity og smaker....alt for hans hobby...

Jeg må si du har et forkvaklet kvinnesyn, selv har jeg akkurat satt mitt første brygg og går bekymret rundt å sjekker at det plupper fremdeles....og ja, jeg er kvinne...og jeg blir ganske forbanna over å lese at mannfolk som deg har denslags syn på kvinner.

:fyflate:
 
Brigitte skrev:
Borgar skrev:
Hehe, fruen, som sikkert egentlig er et godt og velmenende menneske, har nok dyppet fingeren ned i bøtta, smakt på stoffet, likt brygget og dyppet den en gang til for å smake mer. Batchen din, som i utgangspunktet var ok, er nå infisert:-/

Men i alle dager, her har fyren en dame som virkelig ofrer masse for hans hobby...hun kommer innom for å  tørrhumle, samtidig blir hun bekymret når det lukter, sender bilder, måler gravity og smaker....alt for hans hobby...

Jeg må si du har et forkvaklet kvinnesyn, selv har jeg akkurat satt mitt første brygg og går bekymret rundt å sjekker at det plupper fremdeles....og ja, jeg er kvinne...og jeg blir ganske forbanna over å lese at mannfolk som deg har denslags syn på kvinner.
Hehe! Morsomme er at her ser vi et forkvaklet "mannesyn", når "mannfolk" får skylden for en spøk  :jaha:
 
Borgar skrev:
Beklager selvfølgelig at spøken kunne misforstås. Man spøker visst ikke med ølbrygging...
Det går fint å spøke med ølbrygging, det ser ut til at det er verre med damer :)
 
Da foreslår jeg at vi stopper her.

Norbrygg vil gjerne være et inkluderende miljø for alle som er interessert i hjemmebrygging. Dessverre er hobbyen vår, og forumet, veldig mannsdominert. Det gjør at stemningen og ordbruken av og til kan bli litt macho, selv om vi ikke ønsker å støte noen. Jeg håper at alle tar sin del av ansvaret for sørge for at forumet er en hyggelig plass for alle.

Dersom noen har lyst til å dyrke fordommer mot damer, så gjør gjerne det. Bare ikke her.
 
Dahl skrev:
Brigitte skrev:
POSO skrev:
Det er vel ikke helt utenkelig at Borgar skrev det han gjorde som en spøk, tror du ikke? ;-)

Jeg ville ikke vært så rundhåndet med forbannelsene iallfall, med mindre du kjenner ham og er overbevist om at denne uttalelsen fra Borgar er representativ for hans kvinnesyn :)

Jeg får jo bare håpe at du har rett

Jeg er ganske sikker på at han bare spøkte, og at han hadde skrevet det samme om det var en kompis eller en forelder som hadde vært å hjulpet til.

Forøvrig, velkommen til en nydelig hobby!

Mulig at jeg overreagerte, note to self: vent og se om det høres like galt ut neste dag...  :bank2:

Takk
 
Flott, Gustavf!
Jeg vil bare presisere at min kommentar som tydeligvis har åpnet dette ballet hadde vært den samme om det var mor, far, søster eller bror som hjalp Dahl, og overhodt ikke ment å skulle være støtende i noen retning.
 
Tilbake
Topp