5-liter erlenmeyer for startere på 1-2 liter

Lurer på om en 5-liters kolbe blir for stor for små startere. Jeg vil helst bruke foam control minst mulig, og tenker at med 3-4 liters "head space" er det plass til en god del skum. Noen som har erfaring med dette?
 
Bruker iblant foam control når jeg har en svært livlig gjær i kolben ved over 3-4 liter. Har hatt gjær som jobbet seg opp og ut av kolben før og det var noe griseri.
 
Jeg lager gjerne en starter på 1-2 liter, koker opp vørter i kolben og kjøler ned etterpå. Har brukt en 3-liters kolbe, men har en 5-liters som antaglig blir brukt neste gang - brent maltekstrakt på komfyren er et slit å fjerne. Det koker fort over i en 3-liters. Har prøvd å lage starter med både maltekstrakt, DME og vørterøl. Min erfaring er at vørterøl skummer mindre når det kokes.
 
Da har jeg en 5-liter på vei. :) Spørs om den blir vanskelig å få i kjøleskapet, men det er jo bare å helle over i en mindre beholder. :biersmile:
 
Bruk noen få humlepellets når dere koker startere, så skummer det mindre. Kokker også opp vannet på vannkoker først før jeg heller over på kolben. Koker ofte 3,5 L startere slik. Må selfølgelig passe på når det koker opp
 
Tilbake
Topp