Startsett CO2 + corneliusfat

"3 x Tank type NC series, 18.9 liter, lid with burst devices, USED 75720790-19he 31,51 EUR 94,53 EUR"

Hva betyr lid with burst devices??
 
Tengel skrev:
"3 x Tank type NC series, 18.9 liter, lid with burst devices, USED 75720790-19he 31,51 EUR 94,53 EUR"

Hva betyr lid with burst devices??

Fatene har lokk uten sikkerhetsventil, men de leveres med en liten dings som kan presses ned på ventilen for å slippe ut trykket. Jeg tror det er denne de mener. Regulatoren har sikkerhetsventil (3 bar), så det er ikke nødvendig på fatet, og med en slik "burst device" har man også mulighet til å lette på trykket tilsvarende lokk med sikkerhetsventil.

Har lagt ved et bilde hvor jeg har satt dingsen oppå den ene ventilen.
 

Vedlegg

  • IMG140.jpg
    IMG140.jpg
    514 KB · Sett: 930
Takk.  :)
Da ser det egentlig ut til at det er like greit å investere i noen av de rimeligere fatene uten sikkerhetsventil, jfr annen tråd her inne hvor det nevnes lekkasjeproblemer med nettopp denne ventilen.

Ketil skrev:
Jeg har ved et uhell, endt opp med noen fat uten sikkerhetsventil. Faktisk er jeg ganske fornøyd med dem. Da har man eliminert et mulig lekasjeproblem som kan dukke opp med ventil. Jeg har nå to lokk til fat, som lekker via ventilen. Sliter litt med å finne nye ventiler, men finner det vel et sted til slutt.
Når du kjøper uten sikkerhetsventil, følger det med en dings som du kan trykke ned på CO₂ inntaket på fatet. Det er måten du lufter de fatene på, og det fungere helt greit.

Edit: Vet du om fatene du har bestilt er overhalt, skiftet pakninger etc. Eller bare trykktestet?
 
Da har jeg fått nesten tilsvarende oppsett som Hannaas og det første jeg oppdager er at jeg trenger nye skiftenøkler.

Har lett litt rundt, og kan noen bekrefte dette:
- 22mm skiftenøkkel til ventilene på fatet?
- 26mm til muttern mellom regulator og co2-flaska?

Vil helst slippe å drasse med alt ned til butikken. :)
 
Tengel skrev:
Takk.  :)
Da ser det egentlig ut til at det er like greit å investere i noen av de rimeligere fatene uten sikkerhetsventil, jfr annen tråd her inne hvor det nevnes lekkasjeproblemer med nettopp denne ventilen.

Ketil skrev:
Jeg har ved et uhell, endt opp med noen fat uten sikkerhetsventil. Faktisk er jeg ganske fornøyd med dem. Da har man eliminert et mulig lekasjeproblem som kan dukke opp med ventil. Jeg har nå to lokk til fat, som lekker via ventilen. Sliter litt med å finne nye ventiler, men finner det vel et sted til slutt.
Når du kjøper uten sikkerhetsventil, følger det med en dings som du kan trykke ned på CO₂ inntaket på fatet. Det er måten du lufter de fatene på, og det fungere helt greit.

Edit: Vet du om fatene du har bestilt er overhalt, skiftet pakninger etc. Eller bare trykktestet?

Hvis det er meg du sikter til, så vet jeg ikke. Jeg bestilte 3 fat, og har gått over alle pakninger og O-ringer, og det ser nytt og fint ut. Fatene derimot har fått ganske hard medfart og er veldig bulkete. Festebøylen på ett av lokkene er litt ødelagt, så lokket holder ikke tett uten at fatet er trykksatt.

Martin.h skrev:
Da har jeg fått nesten tilsvarende oppsett som Hannaas og det første jeg oppdager er at jeg trenger nye skiftenøkler.

Har lett litt rundt, og kan noen bekrefte dette:
- 22mm skiftenøkkel til ventilene på fatet?
- 26mm til muttern mellom regulator og CO₂-flaska?

Vil helst slippe å drasse med alt ned til butikken. :)

Skiftenøkkel fungerer ikke på fatventilene, der trenger du fastnøkkel (jeg har prøvd). På to av mine fat er ventilene 22 mm, mens på det siste er de 19 mm. Vet ikke hvorfor det er ulikt.

For å feste regulatoren til CO2-flasken brukte jeg en skiftenøkkel stilt til 30 mm.
 
andyp skrev:
En fra homebrewstuff (tappetårn/kraner/kjøler++) som stoppet i postens fortolling pga mangel på proforma-faktura (ligger sikkert i en lomme på pakka som de ikke har giddet å sjekke). Sendte bare inn e-posten med fakturainfo til samme epostadresse som deg, og denne ankommer meg i løpet av dagen.
Pakke nr 2 er fra Lund Teknik (2 kegs,regulator,sodastreamovegang++) og den står til "Importvudering" for øyeblikket. Så får vi se om jeg må ettersende noe info til posten Norge as der også  ::)

Hvordan fanger du opp dette med hvor pakken ligger... Venter på pakke med gjennomføringer fra Homebrewstuff og har fått sporingsnummer/trackingnr. Men trackingen stopper etter at den er sendt igjennom i sortingfacility LA for ca 8 dager siden....
 
Bestilte det samme.

Men tror jammen ikke jeg fikk med et slikt "Burst device". Noen som har mer info om hvordan disse fungerer ?
 
Hannaas skrev:
Tengel skrev:
"3 x Tank type NC series, 18.9 liter, lid with burst devices, USED 75720790-19he 31,51 EUR 94,53 EUR"

Hva betyr lid with burst devices??

Fatene har lokk uten sikkerhetsventil, men de leveres med en liten dings som kan presses ned på ventilen for å slippe ut trykket. Jeg tror det er denne de mener. Regulatoren har sikkerhetsventil (3 bar), så det er ikke nødvendig på fatet, og med en slik "burst device" har man også mulighet til å lette på trykket tilsvarende lokk med sikkerhetsventil.

Har lagt ved et bilde hvor jeg har satt dingsen oppå den ene ventilen.

Et spørsmål til disse "lid with burst device", hvordan får man tømt O2 i "head space" med en slik burst device hvis man ikke får fylt på CO2 og tømt samtidig?
 
christoph skrev:
Bestilte det samme.

Men tror jammen ikke jeg fikk med et slikt "Burst device". Noen som har mer info om hvordan disse fungerer ?

Burst device er i følge geokri en sprekksone i lokket som brister før fatet ved for høyt trykk. En engangs-sikkerhetsventil om du vil... Hvis du mener den gule dingsen jeg tok bilde av (som jeg trodde var burst devicen) fungerer den som en vanlig ball-lock-kobling, uten ball-lock.. :p Den presses ned på ventilen og tetter mot o-ringen, slik at det som kommer ut av ventilen går videre ut slangenippelen.
 
lmb skrev:
Et spørsmål til disse "lid with burst device", hvordan får man tømt O₂ i "head space" med en slik burst device hvis man ikke får fylt på CO₂ og tømt samtidig?

Jeg foreslår å holde fatet opp-ned så tappe.

Andre forslag?
 
lmb skrev:
Et spørsmål til disse "lid with burst device", hvordan får man tømt O₂ i "head space" med en slik burst device hvis man ikke får fylt på CO₂ og tømt samtidig?
Nå har ikke jeg kommet så langt at jeg har prøvd disse fatene, så dette er kun tankespinn. Ser for meg at du setter på trykk med CO₂, kobler fra tilførselen og tømmer headspace med dette redskapet. Det er litt mer tungvint enn med sikkerhetsventil, men hvis prosessen gjentas noen ganger blir vel resultatet det samme?

Edit: Eventuelt kan du koble til CO2 (med stengeventil), løsne lokket, og åpne for CO2, slik at luften i fatet "fiser" ut. Hvis det er andre som har bedre forslag vil jeg gjerne ha tips!  :yes: Forslaget om å holde fatet opp ned og så tappe fra ut-ventilen høres forsåvidt smart ut.
 
Co2 er tyngre enn luft, så den vil legge seg i bunn/lavest etter hvert og presse ut luften når man lufter med denne koblingen. Fyller du samtidig som det luftes via  sikkehesventilen, så blandes Co2 og luft og det vil i prinsippet være mer luft igjen i fatet, om man ikke flusher med mye Co2. Det er derfor ikke så mye jobb å koble fra gass og lufte gjennom samme ventil, så får gassblandingen litt tid på seg til å lagdeles i fatet.
 
Logisk. Av og til føler jeg meg som Homer Simpson.

Noen som vet hvor man får tak i sånn tapper da? Min fulgte ikke med. Ikke har jeg sett sånn på malzmuele heller.
 
Jeg fikk en slik med da jeg bestilte fra candirect, men siden vi var to som hadde bestilt sammen, så sendt jeg en mail og ba om en til. Etter litt komunikasjonsproblem, hadde også reklamasjon på et stigerør, så kom alt i posten. Jeg ville ha sendt en mail og henvist til bestillingen, så får du nok tilsendt en slik lufter.
Det går dessuten like fint å lufte med en egnet spiss gjenstand :)
 
Tilbake
Topp