Hjelp søkes

Heisann

Vi bruker en 50L Speidel og sliter veldig med lavt utbytte under mesking på omtrent alt vi lager. Siste brygg endte på ca 59%. Kan noen gi meg en rask innføring på anbefalte menger, temperatur og steg for en normal bryggeprosess? Vi gjør det slik i dag :

- starter med ca. 51L vann
- Varmer opp vann til 65 grader
- Tilsetter malt (11-12 kg) og skrur på toppristen. (Har det noe å si hvor hardt vi strammer til?) 
- Mesker i ca. 60 min
- Varmer opp til 76c, løfter opp tønna og sparger med 5-10L.
- Målinger her gir ca 55 % utbytte, men stiger til 60% etter koking.

Hjelp

Jens
 
Jeg kan ikke svare så mye på det du spør om, men stusser veldig på at utbyttet er høyere etter kok enn før kok. Effektiviteten skal være den samme før og etter kok. Eller har jeg misforstått deg?
 
Jeg gjør det noe slik, sist jeg brygget, hadde jeg 93% utbytte med 13,3 kg malt.
Først så kondisjonerer jeg malte, dusjer den med ei sprayflaske, ca 3% med vann i forhold til maltmengden. Fordeler vannet godt. Knuser malten på MM 3, ca 1,1mm åpning.
Stegmesker, og mesker vesentlig lengre enn dine drøyt 60 minutter. Stopper flere ganger under veis, ca 4-5 ganger, og rører rundt i malten.
Når jeg skyller, skyller jeg først med ca 60% av vannet, lar det renne igjennom, graver ut ca halvparten av malten, og skyller med resten.
Noe mer hokus-pokus er det vel ikke?
 
Ole Mørkved skrev:
Stegmesker, og mesker vesentlig lengre enn dine drøyt 60 minutter. Stopper flere ganger under veis, ca 4-5 ganger, og rører rundt i malten.
Når jeg skyller, skyller jeg først med ca 60% av vannet, lar det renne igjennom, graver ut ca halvparten av malten, og skyller med resten.

Hva slags intervaller bruker du når du stegmesker da ? Og hvor mye vann skyller du med ?
 
Det varierer litt, med alt annet enn hveteøl, starter jeg gjerne med 5-10 minutter på 38 grader, så 5 minutter på 52 grader, 90 minutter på 64-67 grader, avhengig av hvilket øl(vørter) jeg skal lage, 10 minutter på 72 grader, og samme på 78 grader.  Er det hveteøl, er det 10 minutter på 42 grader, 20 minutter på 52, or resten likt som annet øl.
Hvor mye skyllevann, tja, det går litt på gefhülen, beregner 1 liter vesketap pr. kilo malt, og ca 10% avdamping. Og så må man beregne litt hvor mye vørter man vil sitte igjen med. Lager gjerne litt over 50 liter, så slipper jeg å stresse med trub, den går i dassen!
 
Takker Ole, da skal jeg prøve det neste gang. Har du noen erfaring på dobbelmesking også som du vil dele ?
 
Jeg vil påstå at stabilitet er viktigere enn høyest mulig, men 55-60% holder jo ikke mål. Stabilitet gjør det lettere å lage oppskrifter og ikke minst gjenskape dem.

Jeg ligger i sjiktet 80-82% utbytte. Nøyaktig meskeskjema varierer jo litt, men tiden på mesk er alltid vesentlig lengre enn 60 min.

På en 2A Crankandstein mølle har jeg åpning på 1,5mm

Mesker som oftest etter KISS prinsippet:
Innmesking på fx. 50 grader. Avhengig av øltype, 90 min på 64-68 grader, før utmesk på 77 grader i 15 min.

Røring ved skylling er nok viktig. Skyller som oftest i 2 omganger, med røring i malten.

Tom
 
jfoshaug skrev:
- Målinger her gir ca 55 % utbytte, men stiger til 60% etter koking.

Dette forteller meg at du gjør noe feil i målingene dine. Utbytte er et mål på hvor mye av det potensielle sukkerutbyttet fra maltet du faktisk klarer å utnytte. Utbytte på 55% betyr at 45% av sukkeret er igjen i malten. Det kan ikke stemme at 45% av sukkeret er igjen i malten når du begynner å koke og 40% er igjen i malten når du er ferdig med å koke.
 
jfoshaug skrev:
- Målinger her gir ca 55 % utbytte, men stiger til 60% etter koking.
Beklager forvirringen, men dere har selvsagt rett her så se bort fra tallene etter koking. Det var OG-en før og etter koking og er selvsagt ikke det samme som sukkerutbyttet fra malten og den målte jeg i beersmith til 59% på siste batch.
 
59% på Speidel er dårlig, men ikke katastrofalt. Det kan være at du har litt feil verdier i potensialet for malten i bryggeprogrammet, du kan bomme litt på volumet osv, så det er ikke sikkert at du er så lavt heller.
 
Og så er det mange som ikkje tek med volumet av trub som ligg igjen i gryta ved utrekning av utbytte. Eg syns det er enklast å forholde seg til preboil volum og Sg for best nøyaktigheit. Ikkje at ein treng fleire desimalar på utbytteberekning men lell.
 
Her er min prosedyre:
Fyller opp speidelen med 57L vann, setter mash inn på 40 Grader. Mens jeg ordner med maltet, setter jeg pumpene på manuelt for og få ut luften i pumpene, ser att "ventilation off pumps" ikke er nok til og få ut all luften.
-Maler kornet på MM2 med ca 1,1mm opning, malt mengde varierer etter ønsket OG, men bruker ca 13Kg for øl med 60 OG.
-Fyller opp maltrøret, rører mye i mesken underveis.
-Setter på duken og plata på toppen, stiller mesketempratur, mesketid (mesker i 70 min), og mash out på 78 grader i 10 Min.
-Når meskingen er slutt, løfter jeg opp røret og skyller med 9L varmt vann, har noen ganger skylt med 4L, tatt ut noen kilo mesk og fylt etter med nye 5 L. Men kan ikke se det har gjort noen forskjell på utbyttet.
-Når kokingen starter er der da ca 57L i speidelen.
-Koker i 90 minutt, da er det ca 50L som går til gjæring.

Har stort sett følgt denne prosedyren siden jeg kjøpte speidelen i 2008. Dette funker for meg:)
 
Skare skrev:
Mens jeg ordner med maltet, setter jeg pumpene på manuelt for og få ut luften i pumpene, ser att "ventilation off pumps" ikke er nok til og få ut all luften.

Men pumpene går jo under oppvarming til 40 grader. Gjør din metode noen forskjell?
 
Vel, jeg fyller i vann som holder 40 grader, sparer litt tid da. Men du har nok rett i det. Starter og stopper pumpene mange ganger for og få luftet de skikkelig og. Men er egentlig mektig imponert over speidelen, vi nermer oss 200 brygg på den og der har ikke vert ett eneste feilslag. Kan hende impelleren i pumpen begynder og bli slitt, godt mulig det er derfor jeg må lufte ganske mye før pumpen fungerer optimalt.
 
Jeg pleier å bruke goooooood tid på skylling. Gjerne opp mot 1h30min. Skyller med 1 liter vann per kilo malt. Ofte 12L. Dette deler jeg slik:

- Først, la maltrøret renne godt av seg.
- skylle med 4L vann, vente 20 min
- ta av det øverste laget (ca 10 cm). deretter røre godt nedi maltrøret.
- skylle med 4L vann, vente 20 min
- ta av ca halvparten av det resterende, røre godt rundt i resten som ligger i maltrøret.
- skylle med 4L vann, vente 20 min.
- Ta ut resten av malten.

Merker spesielt forskjell etter jeg begynte å bruke mer tid på skylling. Gikk fra 80-82% utbytte, til 90-92%.

Magnus
 
Tilbake
Topp