Innkjøp av malt til nybegynner

Hei alle sammen.

Jeg skal til og bestille basemalt, spesialmalt og humle hos bryggselv i nettbutikken i morgen og trenger en liten veiledning på hva jeg trenger.

Jeg har en Speidel 20 L og har ikke noen oppskrifter og gå ut i fra. Men jeg ønsker og brygge APA, PA, IPA, PORTER, PILS, BELGISK WIT OG BROWN ALE

Er det noen som kunne være greie og fortelle meg hvilken Malter og humler jeg kan gå til innkjøp av for og brygge disse typene øl er jo ute etter å  ha malt liggende så jeg kan brygge mange typer øl med?

Er nok litt storforlangende når jeg spør om dette men jeg er helt blank når det gjelder dette og det er jo ett hav av oppskrifter osv der ute...

Mvh

Storm
 
Bestill gjerne en 20 kg sekk med Marris Otter, og en med pilsner malt. Disse to blir din basismalt som du bruker hver gang du brygger, så det lønner seg å bestille store kvanter. Typer Spesialistmalt er mangt, men du kommer til å bruke mye Crystalmalt (lys og mørkere), hvetemalt, brown, pale chocolate, special b, m.m. Bestill disse utfra oppskrifter du bruker.

Humle: Du vil bruke mye av de tre c'er- Cascade, Columbus og Centennial i amerikanske øltyper (IPA, PA, ABA, f.eks.), mye Saaz og Hallertau i belgisk og tysk øl, og engelske humletyper i Porter og Stout (dvs. EKG, Northern Down, Northern Brewer osv.). Husk at noen humletyper brukes for å skape bitterhet i større grade enn aroma, mens aroma humle preger smak og lukt og er mindre bitter.

Gjær: Californian Ale yeast til IPA, PA, og ABA,Trappist high gravity til det meste belgisk, og London Ale til stout og porter.

Lykke til!
 
Jeg har fire humletyper som "basisutvalg": Saaz, East Kent Goldings, Cascade og Northern Brewer. Spesialmaltet hoper seg opp hvis du kjøper i hele kg, så etterhvert får du nok et bra utvalg:)
 
Jeg har vært inne på beercalc og sett og lurte på hvilken malt munic 20 ebc er ( er brukt i altbier, American pale ale, porter, belgisk pale ale..osv)  ? Er det Munchener malt?
 
stostu skrev:
Jeg har vært inne på beercalc og sett og lurte på hvilken malt munic 20 EBC er ( er brukt i altbier, American pale ale, porter, belgisk pale ale..osv)  ? Er det münchener malt?

Ja.

Stort sett er det vel 15 EBC og 25 EBC som er den mest vanlege münchenermalten.
 
Jeg ser du skriver bestille, så merk at fraktprisen fra posten har en tendens til å ta et kvantesprang når du nærmer deg 30 kilo. ca 30 kilo er nok til rundt 6 normalt sterke brygg på 20 liter, så det er et greit utgangspunkt :)
 
Hei igjen alle sammen, takk for  svarene tidliger.
Jeg har nå gått igjennom en del oppskrifter på PA, APA,  IPA, BROWN ALE, WEISSBIER,PORTER, PILS,BELGISK WIT:

Og har kommet frem til  disse typene malt, humle:

Basemalt:
Pale ale malt
Pilsnermalt
(Munchener malt eller Munich malt 20 ebc (beercalc)
Hvete

Spesialmalt:
Spesial B/Cara aroma
Carahell 20 ebc
Crystallmalt 150 ebc
Caramunich 1, 2, 3
Carapils
Caramalt
Pale crystal malt 70 ebc
Chockolate malt 800 ebc
Brown malt
Torrified weat
cara red 40
Roasted barley 1100 ebc
aroma malt 150 ebc
Smoked malt  6 ebc
Sauer malt 3-6 ebc
Caraaroma 350 ebc
Crystalmalt 135 ebc
crystallmalt lys, mellommørk, mørk
Cara ruby

Humle:

Nelson sauvin
Cascade
Chinook
Cennitenal
Amarillo
colombus
Citra
East K golding
Saaz
Magnum
Northern Brewer
Hallertau mittelfrau
Williamette
Fuggel

Om noen kommer med forslag på om jeg kan korte ned på denne listen med malt og humle til de typene øl jeg vil brygge som  nevnt over så er  jeg takknemmelig for det.

Mvh

Storm
 
Oi! Det blir en stor bestilling! Irish moss finings, ph stabilizer, og gjær næring er også viktige.

Jeg har hamstret mye malt og humle, og har dermed ingen forslag om hvordan du kan forkorte bestillingen. Pussig nok klarer jeg aldri å la være å bestille mer og mer. Lite økomomisk, men moro blir det mye av.
 
Tilbake
Topp