Turbogjæring av pils?

VidarT

Norbrygg-medlem
Hei!

Mitt aller første forsøk på pils står til gjæring nå, og jeg trenger litt veiledning.

Pilsen ble brygget forrige onsdag, OG var på 1063. Pitchet to pakker saflager w-34/70 på 25 liter, noe som i følge Mr.Malty er litt underpitching. Pitchingtemp ble litt høy pga ukalibrert termometer, ca 14 grader. Dette ble stabilisert rimelig fort på 12 grader i gjæringsskapet mitt. Sjekket gjæringen i morges, og så på vannlåsen at det var relativt lite overtrykk i gjæringsspannet. Jeg tenkte med en gang at gjæringa måtte ha stoppet opp før tiden, og foretok en måling av SG, som viste 1012. Forventet FG for denne pilsen er 1011.

Er ikke fem dager en alt for rask utgjæring for undergjæret øl på denne temperaturen? Leste meg opp på brygging av lager i forkant, og der opereres det gjerne med 14 dagers utgjæring for undergjæret øl. Jeg tenker at jeg kanskje har fått en infeksjon som spiser sukker i tillegg til gjæren?

Hva gjør jeg nå? Diacetylrast i noen dager på 16 grader og så kjøle ned for lagering? Eller å bare la ølet stå på 12 grader i et par uker til før lagering?  :attevar:

Råd mottas med stor takk
 
Lite meninger rundt dette, men jeg endte opp med å starte diacetylrasten nå og planlegger å kjøle ned for lagering om tre dager. Så får vi satse på at det var riktig beslutning :ilike:
 
For å sikre at gjæren får ryddet ordentlig opp etter seg ville jeg nok latt ølet få stå i hvert fall en uke til.
 
Har bare én pils på samvittigheten, så ikke hør på meg:) Men samme utvikling skjedde hos oss. Brukte samme gjær som deg i én dunk, og Wyeast fersk gjær (Urquell 2001 eller noe sånn) i den andre. Tilsynelatende ferdig med "stormgjæringen" samtidig, etter ca 5 dager. Lot den likevel stå tre uker til sammen, med diacetyl-rest etter ca 10 dager.

Ferdig karbonert på flaske nå, men har ikke smakt siden tappingen (da begge smakte uferdig men rimelig godt likevel).
 
Fem dager gjæring er på bryggerinivå men jeg tror temperaturen har vert høyere enn du aner, det er temp i ølet som teller og ikke i rommet så hva var det tempen.
 
Meget mulig at det har vært for høy temp, men gjærer som sagt i gjæringsskap med temperaturkontroll og med temperaturmåleren teipet til gjæringsspannet med isolasjon over.

Ser det er flere som taler for å vente, så da lar jeg det stå på 16 grader en uke ekstra. Er vel lite poeng i å kjøle ned til 12 grader igjen når gjæringen så og si er over.

Takk for hjelpen  :skitbra:
 
Tilbake
Topp