Eksperimentell Ale

Hei,

Jeg har satt frem mine to 1 gallon sett som jeg skal teste litt forskjellige greier på fremover.
Maltbasen har jeg klar.
Det jeg først og fremst er ute etter er å prøve ting som kanskje er lokale for oss rundt pytten. Det er vel ikke så lett å finne noe som finnes her, som ikke finnes andre steder, men cluet er å hente det herifra, enten det er på en gård eller på "Bondens marked".

Noen tips?

Jeg har sett at Linnea Finnskogen lager sirup, så jeg tenkte å bruke dette for å karbonere til slutt. Der er det mange forskjellige smaker.

Einebær fra Dokka? Grankvister fra Biri? Lugge av litt av gresset på Briskeby Stadion?

Jeg er åpen for (nesten) alle forslag!

Geir
 
Kva med å lage einerlog og bruke det til meskinga...? Det er kort fortalt avkok med einerkvister, som óg har (trur eg...) desinfiserende effekt. Eg laga det sist eg brygga øl (appelsin APA, som du finn i Forumet her ein eller annan stad...), og eg gler meg til å prøvesmake det brygget neste helg :) Du får google einerlog, så finn du sikkert oppskrift/mengdeforhold mellom kvister og vatn :)
 
Artig tema!
Skar du være lokal bør du vel lage en m pultost? ;)

Hva er særegent med flora i området?
Har selv tenkt å bruke pors i en ale men den er jo ingen særegen art for omr.

Det er vel geitrams som er fylkesblomst, men den er vel uaktuell....


Spøk til side, har selv tenkt å lage ale med vann fra lokalt oppkomme.
 
Karve er jo absolutt noe som er veldig aktuelt for indre Østlandet. Er jo i både pultost og akevitt haha

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
 
Det skal finnes forekomster av Humle langs svartelva ett sted. Aner ikke hvor.

Ellers syns jeg sirup var en god ide.

Hvor omfattende er det å få maltet litt korn?
 
Å malte korn er ikke veldig vanskelig, men du trenger helst korntyper som er ment for brygging, dvs lavt proteininhold bla.

Hadde vært artig å sett etter lokale forekomster av humle!
 
Det vokser humle i urtehagen på Domkirkeodden. Jeg var innom der i høst, og hun sa jeg kunne komme tilbake på vårparten og få avleggere. Anbefaler ikke folk å gå dit å bare ta forresten.
Jeg har også plantet to forskjellige humler (aner ikke hva slag) i hagen, og lagd et klatrestativ til dem. Den ene vet jeg bærer mye "kongler", den andre (to like) er jeg dog litt mer usikker på da de kommer fra en eller annen plantasje i Sverige.
Det er vel ikke høsting av dette før uti august har jeg fått høre av han jeg fikk dem av, men det var visst bare å tørke dem i stekeovnen og prøve.

Så humlen kan fort bli veldig lokal, men det er ikke sikkert det er noe mer enn prydhumle for alt jeg vet.
Om dette er humle vi kan brygge på så er veien kort til mere om flere er interessert.
 
Fra wikipedia: "Ved å vaske og skylle kornet vil det begynne å spire. Etter noen dager lar man det spirede kornet tørke ved en bestemt temperatur, og det tørkede produktet er det som med rette kan kalles malt."
Det burde vært mulig å få til det, er det noen som driver med korn her?
 
I USA er det mange som eksperimenterer ganske friskt, har jeg sett. De hiver i ting som banan, ananas og så videre. Greit at weissbier skal ha hint av banan, men banan-banan virker litt emment og guffent på meg... Det som kanskje er mer interessant er ting som har en frisk og tydelig smak, og slikt finnes det jo masse av i Norge. Hva med villbringebær? Eller tyttebær? Eller krekling? Granskudd er jo også ganske friskt og karakteristisk, og de kommer vel om en måneds tid. Og hvis man vil være skikkelig urnorsk kan du jo prøve med molte (selv om det for meg er litt i banankategorien når det gjelder friskhet.)
 
Kjøpte humla fra Domkirkeodden for to år siden. Fikk første avling i fjor og brukte den som smaks humle i en ale. Prøvde med ca 200 g blomst i 5 liter vørter.
Ikke noen stor suksess. Kjente nesten ikke noen smak av humla og kommer ikke til å prøve denne humla igjen. Men var morsomt å prøve.
Kommer til å kjøpe humle som jeg vet mer om til våren for en ny test.
 
Idar skrev:
Kva med å lage einerlog og bruke det til meskinga...? Det er kort fortalt avkok med einerkvister, som óg har (trur eg...) desinfiserende effekt. Eg laga det sist eg brygga øl (appelsin APA, som du finn i Forumet her ein eller annan stad...), og eg gler meg til å prøvesmake det brygget neste helg :) Du får google einerlog, så finn du sikkert oppskrift/mengdeforhold mellom kvister og vatn :)


:yes:

Jeg fant en oppskrift på Einerøl på  Nordbrygg sin side, jeg har sendt inn en bestilling på råvarer, så er bare å ta seg en tur til fjells og få tak i de andre råvarene.

Skroll litt nedover på siden.


http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,7319.0/all.html
 
Noe (les: gnager) har gnagd høl på posen med malt jeg hadde på loftstua, så jeg måtte koke opp dette her fort. Håper det ikke ble med noe ulumskheter fra musa, men det er vel dødt under kokingen uansett. :jaha:
Det ble en veldig eksperimentell en med banan, eple og kiwi, satt i gang som en nyttårsrakett med abbey gjær. Ganske sikker på at dette kommer til å gå "gæli", for OG ble helt på jordet, den har gjæret seg utover hele kjøkkenet etter at den blåste hele toppen av dunken, og ser ut til å ha gjæret seg ferdig etter 8 dager :) Litt vel spent på å se hvordan den er nå på lørdag.

Uansett, det bærer til skogs neste uke for å sanke inn både det ene og andre, så blir det prøvebatch #1.
 
Vel, denne brygger jeg ikke en gang til. Dette smakte rett og slett vondt, og jeg helte ut hele sulamitten. Back to the drawingboard.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta
 
Nå skal det sies at jeg fant igjen ei flaske jeg trodde jeg helte ut, og smakte på den. Den ble ikke ille gitt! Må bare lagres leeenge virker det som.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
 
Gi alltid ølen minst 2-3 måneder før du tar det drastiske skrittet med å kaste det... Som du sikkert har merket har jeg lagd endel stout i år, og selv en så "standard" øl er nesten udrikkelig før det har gått en måneds tid. Så blir den plutselig fin, rund og nydelig...

Du får si fra om du tilfeldigvis finner ennå en bortgjemt flaske ;)
 
Tilbake
Topp