Alkoholfritt øl!

Veronica

Norbrygg-medlem
Da jeg har blitt besvangret av En Skjeggete Hjemmebrygger (ok, det kan være hvem som helst her inne... ;) ), aka Arne M, fra Det Episke Bryggeri, så lurer jeg på følgende:

Er det noen der ute/her inne som har erfaring (god/dårlig) med brygging av alkoholfritt øl? Munkholm og alkoholfri Erdinger er ikke så spennende i lengden, de andre jeg har prøvd hittil har vært heller vassne, utenom Nanny State og St.Uten så klart... Men Nanny State tror jeg neppe jeg orker mer enn et par ganger til, og St.Uten *snufs* er jo lettere utilgjengelig.

Jeg ser for meg å sitte høygravid på terassen og slurpe øl fra eget bryggeri. Hjelp?! Oppskrifter, råd og gratulasjoner mottas med takk. ;D
 
Gratulerer ja! Har ikke prøvd selv før, men jeg har hørt noen rykter om å stormgjære før man setter vakuum eller noe lignende.. Kan jo alltids prøve å brygge et lavt OG øl, ved høy temperatur og bruke mye spesial malt for så å stormgjære i 3 dager og sette gjæringsbøtta kaldt før man tapper. Kanskje en halv-1%, men det får måles ut. Prøv å søk på amerikansk forum. Lykke til!
 
Gratulerer!  :)

Du fortjener bedre enn avispapir.

Vi løste (delvis) min kjæres tørst etter øl ved å lage humle-te som vi tilsatte alkoholfritt øl fra butikken. Ikke en fullgod løsning, men iallefall bedre enn det som er å få kjøpt (med et par unntak).

Forøvrig har det blitt mye kreativitet med mixing av farris med diverse typer juice. Heldigvis er det bare et par uker igjen nå...


Lykke til!

Edit: Skrivefeil
 
Holder meg til å kjøpe og spise lakris fra bensinstasjonen midt på natten og ..vel, Led Zeppelin kan jeg jo godt høre på! Humle-te høres jo ut som en low-key løsning som bør testes ut! (Er jo nok anna å gjøre med flytting og baby på vei enn å brygge, desverre...) Alle ideer suges til meg og pøses videre på Gubben ;)
 
På de siste BasicBrewing-podcastene snakker de om hvordan man kan lage te av spesialmalt. Sammen med litt humlete er det kanskje mulig å gjøre Munkholm interessant nok?

Grats!
 
Hva med å prøve å brygge helt vanlig øl på rundt 4-5% styrke. Deretter fryser du ølet og tapper ut alkoholen som da ikke fryser. Dette burde la seg gjøre, men er litt usikker på hvordan du skal gjøre det i praksis. Kanskje fryse ølet i poser, tappe ut alkoholen, tine restølet og ha på fat før tvangskarbonering med Co2. Det burde gå? Da burde du kunne få et øl med smak uten alkohol?
 
Hva med å koke ølet en times tid etter gjæring, deretter tappe det på fat og tvangskarbonere? Burde fordampe det som var av alkohol...
 
Martins ide burde jo være det enkleste. Du burde få et godt øl med smak uten alkohol på denne måten. Og det er jo faktisk lovlig også. Min metode er vel egentlig ulovlig men burde jo egentlig ikke være noe problem bare en kaster alkoholen.
 
Enkelt: ja. men...vil ikke det helt kverke alt av humlearoma? Det høres litt trist ut :( Stakkar Amarillon, liksom!
 
Petter F skrev:
På de siste BasicBrewing-podcastene snakker de om hvordan man kan lage te av spesialmalt. Sammen med litt humlete er det kanskje mulig å gjøre Munkholm interessant nok?

Grats!
Lastet ned og skal utforskes! Takk!

Mye bra idéer her altså!
 
Det er jo bare å kjøre på med ny aromahumle i siste kokerunde. Egentlig trenger du jo ikke å bruke aromahumle i første kokingen, burde jo holde med humle for bitterhet. Jeg ville ha prøvd dette.
 
Hm. Og kan jo tørrhumle på fatet i etterkant og. Eller lage humlete ;) hmmm. Må få noen til å regne ut hvor lang tid det må kokes. Hadde jo vært verdt et eksperiment, kan jo fordele en batch på to små corny-fat og gjøre ene delen alko-fri! (Så får vi bruk for noen av småfatene vi har vunnet oppgjennom og.)

Viktste skrev:
Veronica skrev:
blitt besvangret av En Skjeggete Hjemmebrygger

* puster lettet ut*
Da er det ikke meg...  ;D
:iconlol:
 
Frysing:
Frysedestillering fungerer best på sterkere alkoholprosenter og gir ikke et absolutt skille av fraksjonene. Jeg ville ikke følt meg trygg på at det som var igjen faktisk var alkoholfritt.

Koking:
For å minimere endringen i smak vill jeg forsøkt å koke under lavt trykk. Da jeg studerte kjemi brukte vi en rimelig vakuumpumpe som ble drevet av vann fra springen (venturi effekt). Denne gav godt nok undertrykk til at vi kunne koke vann i en erlenmeyerkolbe med varmen fra hendene våre :) Smakshumle mot slutten av koketiden er nok en god ide uansett :)

Mer info her: http://blog.makezine.com/2012/01/24/tool-review-vaccon-venturi-vacuum-pump/
 
Når alkoholen er dampet ut av ølen så vil kokepunktet øke. Det er nok også mulig å avgjøre om det har kokt lenge nok ved å måle avdampet volum. Dersom det blir aktuelt så kan jeg se om jeg kan finne ut hvor stor volum som må dampe av pr prosent.
 
Angående å koke bort alkohol, så må det nok påberegnes noe mer enn en times koking.

I følge denne artikkelen er det fremdeles 25% av alkoholen igjen etter en times kok, og 5% etter 2,5 timer.

Men det høres absolutt spennede ut å lage et godt alkoholfritt øl.. Lykke til :)
 
Spennende tråd!
Inntrykket så langt er at det er mye enklere å lage mennesker enn alkoholfritt øl. Gleder meg til å lese oppdateringer på denne tråden etter hvert som ting testes ut.  :)

Og gratulerer så mye!
 
Er det nødvendig å koke da? Synes å huske frå tidlegare "forsøk" at alkohol fordamper ved ~78° C.
Samtidig vil ølet konsentrerast også vel?

S
 
Oppsummert må det da altså være mulig å dampe ølet på 80ish grader i 3 timer ... ?
Kanskje kjøre en prøve gjennom NMR-maskinen på St. Olav etterpå for å være på den sikre siden.
Det gjør man slik: http://beer-is-the-new-wine.blogspot.no/2011/09/analyse-av-nye-heimebrygg-med-1h-1d.html
 
For å sjekke alkoholprosenten selv etterpå så kan du måle koke et kjent volum i en erlenmeyerkolbe i f.eks en halv time. Mål sg før du koker. Fyll så på destillert vann til du har tilbake originalt volum. Mål sg igjen. Dersom denne avlesningen er den samme så er det alkoholfritt  :)
 
Tilbake
Topp