Trege/herkne tappekraner på kegerator.

Etter å at kegeratoren har stått ubrukt i 3 uker (!) var tappe-kranene veldig trege/herkne/seige å åpne igjen. Hva skyldes dette? Og hvordan kan jeg eventuellt unngå det?
Etter å ha åpnet/stengt dem et par ganger er de som normale igjen, men det måtte mye kraft til for å åpne/stenge i starten. Det åpnebare er jo selvfølgelig å drikke tettere og hver dag 365 dager i året. Men pga andre ting, type jobb og familie, blir det til at øldrikking periodevis må nedprioriteres  :help:  ;D
 
Var det Perlick-kraner?

Og, ja, det viktigste er jo, hvorfor i allverden har det gått 3 uker uten å bruke kegeratoren? Det jeg digger mest med kegeratoren min er at det går ypperlig å ta seg 1/3 glass (eller flere) når man ser en tv-serie eller lignende, om man ikke har lyst på mer :)
 
Nei det er ikke perlick kraner, men kit kjøpt gjennom kegkits.com

Om det kan smøres med grease? Må vel være food-grade silikon i så fall...noen som selger det i Norge da?
 
aarekol skrev:
Må prøves, takker.
Gjør alle dette eller er perlick'ene mye bedre på dette området?

Ikke lett for meg å svare på heller. Jeg har Perlick, og har ikke hatt dette problemet, selv om det er kraner som ikke har vært brukt på en stund. Det er vel poenget med Perlick å slippe styr med sånne ting :)
 
aarekol skrev:
Må prøves, takker.
Gjør alle dette eller er perlick'ene mye bedre på dette området?

Ja. Hadde samme problem som deg, og byttet til Perlick etter tips her. Har aldri hatt det problemet siden.
Ser at kegkits anbefaler å spraye billig vodka inn i tuten for å løse de opp. Han har vel aldri vært i Norge? Skal man få tak i billig vodka her, må man vel lage den selv.
Jeg kjøpte food grade grease fra kegkits engang. Mest med tanke på pakninger og sånt. Vil tro du fort "vasker" ut dette av krana og problemet er der igjen.
 
Ved nærmere ettersyn ser jeg at det er et hull i underkant av ''kran-bodyen'', mulig en kan flushe her, eller ev spraye/grease litt silikon inn.
Ser vel for meg at det enkleste blir å drikke oftere... :ilike:
 
Kan det være et forslag å gjøre sånn som ein ser de gjør på utesteder, sette et glass vann oppunder kranen? Dette vil jo forhindre luft i å komme opp i kranen og tørke ut kranen  :jaha:
 
Kranene skal ikke smøres!
Perlick som jeg bruker har nok ikke samme problemet, men en løsning kan vel være slike hetter som tres over.
Og en dusj med starsan etter bruk opp i krana. Årsaken til at de klistrer er sukkeret fra øllet som har tørket ut.
Ved å sprøye oppi krana, skulles mesteparten ut. Ha for all del ikke fett oppi krana. Det blir med øllet ut......
 
Da jeg jobba i utelivsbransjen pleide vi dyppe kranene i varmt vann, eventuelt legge håndkler dyppet i varmt vann rundt dem.
 
Tilbake
Topp