Blodsmak?

Jeg kjenner en svak ettersmak av det jeg kun klarer å beskrive som blodsmak i alle mine brygg. Den er ikke sjenerende, og alle øl er drikkelige, men jeg skulle så gjerne ha vært kvitt den fordi om. Hva er det faglige uttrykket for denbe blodsmaken, og hva kan den skyldes?

Jeg er allerede veldig påpasselig med rengjøring, så jeg håper og tror at dette ligger i teknikken.
 
blodsmak kan ofte forveksles med metallsmak. kanskje på grunn av alt jernet vi har i blodet?

ellers har jeg hørt at mange gravide får denne smaken i munnen..? :)
 
Hvis du bruker LME i noen av oppskriftene kan det forklare det. Den forsvinner som regel ved lengre lagring.
 
Kjoygard skrev:
Hvis du bruker LME i noen av oppskriftene kan det forklare det. Den forsvinner som regel ved lengre lagring.

Fersk LME skal ikke gi noen metallsmak. Antakelig noe som stammer fra gjær/gjæring.
 
Nei dette stammer nok ikke fra gjær. Du må nok gå igjennom ustyret ditt da metallisk smak kommer fra bryggeutstyr med metalldeler, det kan være alt fra rør til kjeler. En annen liten mulighet kan være vannet.
 
Anders_1979 skrev:
Nei dette stammer nok ikke fra gjær. Du må nok gå igjennom ustyret ditt da metallisk smak kommer fra bryggeutstyr med metalldeler, det kan være alt fra rør til kjeler. En annen liten mulighet kan være vannet.

Som Magnumhansen sa: Autolyse kan gi metallisk smak. Stresset gjær gir både det ene og det andre av usmaker.

Men for all del, hvis du har "rustent" utstyr, kan selvsagt det gi smak.
 
Brygger med BB30, og har ingen problemer med å tro at den setter smak. Har satt i nye kraner, men de er næringsmiddelgodkjent og kjøptvpå Tess. Ikke Biltema-skjit.
 
Vi snakker om et ganske vidt spekter av forskjellige metalldeler som kan avgi slik smak og det er ikke alltid at det gjør det. Jeg nevnte kun en ting som kunne være årsaken til dette, og jeg mener fortsatt at det ikke kan være gjæren men det er jo min mening og trenger ikke nødvendigvis å være korrekt
 
Hva med evt. tappekranen? Du nevner ikke om du flasker eller har det på fat, men hvis du bruker fatsystem, og det er bare en liten del i tappekranen som er noe annet en rustfritt, f.eks. forkrommet messing, så blir det fort metallsmak når krom'en slites bort og blottlegger messing. Dog oftest da bare på den første ølskvetten. (den lille skvetten som var i krana...)
 
Hvis du flasker kan det hende korkene er dårlige å ruster, eller at du legger flere enn du trenger i sterkrens/starsan? Korker som har ligget i starsan f.eks og ikke blir brukt ruster som bare grisen på innsiden har jeg opplevd. Nå teller jeg opp alle korkene jeg skal bruke istedet for å bare lempe en hel neve oppi starsanløsning.
 
Eg har også hatt problemer, eller rettere sagt har problemer med dette, prøvde å dele opp forrige brygg, halvparten på flaske og andre halvparten på fat, og de på flaske smakte heilt fint men den på fat hadde denne her "ekstra" smaken.
Fekk på denne måten isolere problemet til fat/tappeanlegget, så får ein sjå kor det ender til slutt..

Diskuteres her: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,14008.0.html    før tråden sporer heilt av da....

Lykke til i jakten  :biersmile:

By the way, hva er Autolyse?  :bank2:
 
Gahr, hvordan stresser jeg gjæren? Jeg kjører gjæreskap på 19 grader, og har meget kontrollert temperatur. Kan jeg gjøre annet som stresser den? Mangel på næring feks?
 
Jeg flasker forresten. Og har som sagt ikke vanskeligheter med å tro at det kan være bryggeutstyret. Korkene er jo silikonbelagt på innsiden, så ølet vil på ingen måte være i kontakt med metall fra kork.
 
Ferking skrev:
Eg har også hatt problemer, eller rettere sagt har problemer med dette, prøvde å dele opp forrige brygg, halvparten på flaske og andre halvparten på fat, og de på flaske smakte heilt fint men den på fat hadde denne her "ekstra" smaken.
Fekk på denne måten isolere problemet til fat/tappeanlegget, så får ein sjå kor det ender til slutt..

Diskuteres her: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,14008.0.html     før tråden sporer heilt av da....

Lykke til i jakten  :biersmile:

By the way, hva er Autolyse?   :bank2:
Autolyse er når gjærcellene dør. De kan da frigi stoffer som setter usmak på ølet.
 
Jeg fikk en metallisk/giftig smak på øllet når jeg brukte pvc slanger til å overføre vørte til kjelen. (Et av de første bryggene mine, måtte dumpe hele skiten fordi hvis man påfører pvc varme væsker over 66grader frigjør det giftige stoffer)
 
Autolyse vil i tillegg til å avgi smak også øke ph-en
på øllen. dette vi redusere øllens motstandsdyktighet
mot infeksjoner og  kan endre smaken.

Lagergjør har størst problemer med denne ph-økningen
da gjæringen på lager ikke senker ph-en så mye som på
ale. Med et nøyaktig ph-meter i gjæringskarret ser du når
autolysen begynner og det er før øllen er ferdigjæret.
 
andersreve skrev:
Gahr, hvordan stresser jeg gjæren? Jeg kjører gjæreskap på 19 grader, og har meget kontrollert temperatur. Kan jeg gjøre annet som stresser den? Mangel på næring feks?

Det kan f.eks. komme av manglende oksygen.
 
Tilbake
Topp