Co2 / Fat smak?

BaardS skrev:
Fyller selv mine CO₂ tanker hos NOHA på Laksevåg i Bergen, og de pumper flytende CO₂ fra svære AGA flasker.

Jeg har selv vurdert å få fylt mine flasker hos NOHA på Laksevåg. Hvordan er servicen der?, og hva koster det ca for CO2 der?
 
Servicen er upåklagelig!

Du bør imidlertid ringe på forhånd for å få avklart når de er der (i butikken) og at de har gass tilgjengelig. Høres kanskje rart ut, men deres marked er større bedriftskunder og en pall med AGA flasker kan fort bli tømt når flere hundrede slukkere skal sjekkes/trykktestes og refylles.

De er ofte ute på oppdrag (sjekker slukkere og slukkeanlegg i bedrifter). Det er tross alt det de kan tjene penger på... Det å drive en ren butikk med personell tilgjengelig med fast åpningstid i en slik liten nisje blir ikke lønnsomt. At de tar seg tid til å fylle min 5 kilos og mine to 2 kilos beholdere til en akseptabel kostnad synes jeg derfor er flott! Hjemmebryggere er tross alt (ennå) en relativt liten kundegruppe.

Når det gjelder pris husker jeg ikke helt, men i området 250,- for 2 kilos og 450,- for 5 kilos vil ikke være langt unna...
 
BaardS skrev:
Servicen er upåklagelig!

Du bør imidlertid ringe på forhånd for å få avklart når de er der (i butikken) og at de har gass tilgjengelig. Høres kanskje rart ut, men deres marked er større bedriftskunder og en pall med AGA flasker kan fort bli tømt når flere hundrede slukkere skal sjekkes/trykktestes og refylles.

De er ofte ute på oppdrag (sjekker slukkere og slukkeanlegg i bedrifter). Det er tross alt det de kan tjene penger på... Det å drive en ren butikk med personell tilgjengelig med fast åpningstid i en slik liten nisje blir ikke lønnsomt. At de tar seg tid til å fylle min 5 kilos og mine to 2 kilos beholdere til en akseptabel kostnad synes jeg derfor er flott! Hjemmebryggere er tross alt (ennå) en relativt liten kundegruppe.

Når det gjelder pris husker jeg ikke helt, men i området 250,- for 2 kilos og 450,- for 5 kilos vil ikke være langt unna...
ok srvice og priser det.
men vi er ike så liten brukergruppe... jeg var innom noha tillerbyen, og skulle bygge om og fylle, og da kom det nokså fort frem at jeg brygget øl :)
 
Opplevde det samme hos NOHA. Fikk full forståelse da det viste seg at "fylleren" var hjemmebrygger selv!  :biersmile:
 
Mr.Baggins skrev:
Her er ett svar jeg fikk på et innlegg som jeg startet ( er CO₂, CO₂?)

"Nei, CO₂ er ikke bare CO₂. Du får med på kjøpet sporgasser som kan sette smak og ikke minst O₂.
Næringsmiddelgodkjent har max 30ppb 02 hos Air Liquide som jeg bruker.
Jeg kjøper "vanlig" CO₂ og måler  innholdet av O₂  samt lager
ei tønne farris for å kjenne evt bismaker før jeg bruker den til øl.
Men etter at jeg begynte å bruke 30 kg flasker ( med stigerør) har jeg ikke hatt problemer
og O₂ innholdet ligger rundt 30 ppb.
Rart at ikke fler bryggere går sammen og leier ei sånn ei. Jeg
betaler rundt 40 kr kg og det eneste du trenger er en tappeslange til 2-300 kr."

Det er det jeg vet om saken. Så skyt ikke budbringeren  :attevar:

Jeg har også en 15 kg Aligal 2 (næringsmidel CO₂) fra Airliqide. Og det jeg fikk opplyst var at forskjellen var at
Aligal 2 flaskene blir tatt ut av produksjon, og vasket med faste intervaller. For de blir fylt fra samme anlegg som industri CO₂.

Enig med deg at flere burde spleiset på en slik flaske, Jeg er aldri tom for CO₂. Og når jeg fyller over på små flasker så er det ikke så uhåndterlig heller. men det er flaske leie på 1250,- - 1500,- i året, pluss fylling av gass på en 700 per gang for 15Kg. Og man er nødt til å være minimum 2-3 bryggere, ellers så tror jeg blir 15 kg leie flaske dyrt. Man bør nok ha et forbruk på rundt, eller over en fylling av leie flaske i året for å få det til å lønne seg.
 
Hva slags koblinger trenger man forresten for å fylle fra en stor til liten flaske?

Sent from my GT-S5300 using Tapatalk 2
 
Jeg bytta slanger og shanks på tappetårnet mitt med godt hell. Ikke lenger noen merkbar plast/metallsmak i ølet.
Jeg visste fra før at det ikke var noe galt med ølet, da jeg prøvde å tappe øl med picnic-kran, som ikke smakte metall.
Har nå ett velfungerende tappetårn med velsmakende øl! :)
 
Det er bra Hallstein  :skitbra: håpe det er løysningen hos meg og då, nye shanks og slanger er på vei, forhåpentligvis dukker de opp før påsken    ;D
 
Tim skrev:
Hva slags koblinger trenger man forresten for å fylle fra en stor til liten flaske?

Sent from my GT-S5300 using Tapatalk 2

Du trenger en slange med koblinger til flaskene dine, og en kran løsning på denne for å slippe ut trykket av slangen, før du kobler av flaskene.
Husk å veie flaskene etter fylling, så du ikke over fyller.
 
chrkor skrev:
Tim skrev:
Hva slags koblinger trenger man forresten for å fylle fra en stor til liten flaske?

Sent from my GT-S5300 using Tapatalk 2

Du trenger en slange med koblinger til flaskene dine, og en kran løsning på denne for å slippe ut trykket av slangen, før du kobler av flaskene.
Husk å veie flaskene etter fylling, så du ikke over fyller.
Må det ikke være en spesiell høytrykkslange da?
Trodde det var snakk om å utligne trykket mellom flaskene liksom, og det er jo 50 bar (?)
 
Jeg fyller flasker med flow-control kranene mine samme kveld jeg evt. Skal drikke dem. Har noen grolsch flasker liggende for formålet. Funker knall. Skal jeg ha mer permanent flasking ville jeg investert i en beergun.
 
Tim skrev:
chrkor skrev:
Tim skrev:
Hva slags koblinger trenger man forresten for å fylle fra en stor til liten flaske?

Sent from my GT-S5300 using Tapatalk 2

Du trenger en slange med koblinger til flaskene dine, og en kran løsning på denne for å slippe ut trykket av slangen, før du kobler av flaskene.
Husk å veie flaskene etter fylling, så du ikke over fyller.
Må det ikke være en spesiell høytrykkslange da?
Trodde det var snakk om å utligne trykket mellom flaskene liksom, og det er jo 50 bar (?)

Det er helt riktig, selv har jeg brukt en 1/4" R8 slange med pressede koplinger.
Skulle jeg laget en på nytt hadde jeg brukt en stål spunnet teflon slange. du får dette på de fleste steder som
presser hydraulikk slanger. men det er færre og færre som har CO₂ koplinger på lager, det må ofte bestilles.
 
Tilbake
Topp