Bratberg Kompaktbrygger, 35 liter

Kjell G skrev:
Det er lett å få bort det svartbrente. Kjøp en flaske kaustisk soda på butikken. Fyll opp med litt vann og kaustisk soda. Varm opp til 60C og slå av varmen. La stå over natten.

Ville nok vurdert å heller varme opp vatn i eigen kjele for overføring til kompaktbryggeren framfor å bruke varmeelementet i denne med fare for å få endå meir fastbrent vørter / malt. Me n det går kanskje greitt uansett?

Ved bruk av humleblomst må de vurdere å bruke humlepose. Det blir hevda frå enkelte at ein då må kompensere med å ha i litt meir humle (10 - 20 %), men dette har eg ikkje testa ut sjølv og kan såleis ikkje gå god for gehalten.
 
Fikk startet Bratberg bryggeriet for første gang men som mange andre så var det problem med over opphetingsvernet så mesken gikk rett i vasken da tempen ikke kom over 42grader før det skrudde seg av. Men etter en hyggelig samtale med Leif Stana så var det enkelt å fikse. Det er en liten svart "boks" senter under panna denne skrus løs og det settes på noen ekstra stopp skiver for å øke avstanden. Da skal alt være good to go.

Leif var kjent med problemet (kan ikke forstå at de ikke gjør noe med det) og sender alle delene samt nytt brygg i erstatning.
 
Hallo.
Har bare hatt to brygg på Bratberg min, men syntes krana virker litt pinglete og tetter seg når jeg skal tappe ut det siste av vørten.
Er det noen av dere som har byttet ut krana?
Og da til hvilken?
 
Ja, den kan skrues ut. Jeg byttet kran etter at det hadde tettet seg 3 av 6 ganger. Bestilte en 1/2" kran med kuleventil uten vinkler på Ebay. Boret opp et større hull og monterte krana. Den har fungert ypperlig på de 2 siste bryggene.

Jeg bestilte denne:
http://www.ebay.com/itm/360470176948?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649

Tilsvarende kan sikkert bestilles nesten like billig i Norge. I tillegg måtte jeg kjøpe meg et platebor/trinnbor som kostet det dobbelte av krana  :noway:
 
Det vet jeg ærlig talt ikke. Det kan være andre som har gjort det og har gode erfaringer...
 
Min kone spanderte en Bratberg Kompakt på meg til jul, og nå på søndag fikk jeg jaggu innvilget tid nok til å prøve den også! Dette ble også mitt aller første forsøk på "all-grain", så tabbepotensialet var absolutt målbart.

I grove trekk fulgte jeg anvisningene fra leverandøren, og i grove trekk fungerte dette bra. Det virket som om malten gjerne ville klumpe seg godt sammen i bunnen av silkaret, så jeg rotet litt i den med sleiva som fulgte med. Jeg hadde ikke tid til å ordne noe slags isolering av kjelen, så temperaturen var nok ikke så veldig stabil gjennom prosessen. Notert til neste gang. Hvis jeg ikke har misforstått bryggeprogrammet (BrewMate) fullstendig, ble det et utbytte på ca. 70%, og det er vel ganske greit for en fersking.

Det innebygde termometeret (giver i bunnen av kjelen) lurte meg trill rundt under kjølingen. Da jeg mistet tålmodigheten og bare begynte å tappe over i bøtta, viste det seg at vørteren holdt 13,5 °C, og ikke 25 °C slik løgnhalsen påstod. Notert til neste gang: Tappe av en skvett eller to underveis, sjekke temperatur.

Alt i alt syntes jeg at bryggemikkmakken var grei å bruke, og at hele prosessen var enklere enn mine foregående brygg med ekstrakt og spesialmalt på kjøkkenet. Mindre søl, mindre kjeft fra min påstått bedre halvdel.
 
Bratberg Kompaktbrygger ble bestilt igår...håper den forenkler bryggehverdagen. Men kommer til å beholde Igloen som meskekar dersom jeg vil lage øl med større mengder malt enn det som går i Bratberg sin.
Brygger i dag i en uisolert garasje og det ble vrient ved kalde temperaturer gitt. 
 
Orker ikke å scrolle igjennom hele tråden så til dere som har brygget 3+ brygg på bratbergern:
Virker den bra?
Hva er verdt å merke seg av feil/problemer/behov for justeringer o.l.
Hva slags erfaringer har dere så langt, fint hvis dere har andre bryggere/metoder å sammenligne med av erfaring.

på forhånd takk
 
;
anrande skrev:
Orker ikke å scrolle igjennom hele tråden så til dere som har brygget 3+ brygg på bratbergern:
Virker den bra?
Hva er verdt å merke seg av feil/problemer/behov for justeringer o.l.
Hva slags erfaringer har dere så langt, fint hvis dere har andre bryggere/metoder å sammenligne med av erfaring.

på forhånd takk

Kan skrive litt om min erfaring.
Har ikke all verdens erfaring, kun brygget 4 brygg på denne på kort tid, eller et par forsøk med beerkit tidligere.

Hadde en litt dårlig start.
Ettersom jeg kjøpte med startsett med pumpe, helte jeg i malten etter kort tid for å sirkulere vørteren men som den samtidig ble varmet opp.
Men om det var at jeg helte malten opp i maltrøret mens vannet kun var ca 30 grader, for fint knust malt og dertil brent vørter i bunn, eller for følsom temperaturvern, vet jeg ikke.
Jeg kom ihvertfall ikke over 42 grader. Løsningen ble å ta ut maltrør med malten, tappe av vørteren og ta av temperaturvernet og legge en ekstra skive under den før jeg monterte den tilbake igjen.
Da fikk jeg fullført mitt første brygg litt utpå natten :skitbra:

Etter dette har jeg alltid varmet vannet opp til ca 70 grader, helt opp i malt og starter sirkulering.
Det har fungert veldig flott, og har ikke hatt noe problemer med fastbrent vørter etter dette.

Noe jeg gjorde ganske med en gang, var å handle inn et liggerunderlag som jeg har skjært til og spent fast rundt.
Dette hjelper veldig på temperaturen under mesking.

To ting som jeg har tenkt å endre på er;
  • bytte til ny kran og kanskje sette på et bazooka filter på innsiden.
  • også har jeg kjøpt en Sestos D1S-VR-220 med PT100 føler for å se om jeg kan få en mer nøyaktig temp i maltrøret.

Det med krana er ikke veldig viktig, men om man ønsker å tyne de siste literne ut av bryggeren, så tetter krana seg fort med trub og humle.
Jeg har brukt en BIAB pose i gjæringskaret i det jeg heller i vørteren for å sile ut trub og humle.

Sestos D1S-VR-220 med SSR rele og PT100 er ankommet fra Hong Kong og settes kanskje sammen rett over helga. :ilike:
Dette er ikke helt nødvendig, men veldig morsomt å mekke litt selv. Kostet ca $42 så ikke store investeringen.

Pumpa synes jeg fungerer helt greit, selv om den ikke er spesielt kraftig.
Men holder for sirkulering av vørter under mesking.
Kjøleren er helt ok, men krever at du rører litt forsiktig rundt under kjøling for at det skal gå tålig fort.
Jeg har den som er laget av 3 m rør, jeg ville bedt om å få byttet med den litt større av 6 m rør om jeg hadde vist dette tidligere.

Ellers så liker jeg at det er norsk lokal leverandør, med god service som hjelper deg om du står fast eller råker opp i trøbbel på bryggedagen.
Leif eller noen av de lokale forhandlerne er ikke lenger enn en telefon unna.

Edit: rettet feil vedrørende PID og STC-1000
 
oysts skrev:
SCT-1000 med SSR og PT-100? Vil det fungere eller er det en skrivefeil...?

Det var skrivefeil, rettet opp. Skjønner at det kunne bli forvirrende. Godt du så det, takk for et årvåkenhet blikk.
 
Furudal skrev:
Min kone spanderte en Bratberg Kompakt på meg til jul, og nå på søndag fikk jeg jaggu innvilget tid nok til å prøve den også! Dette ble også mitt aller første forsøk på "all-grain", så tabbepotensialet var absolutt målbart.

I grove trekk fulgte jeg anvisningene fra leverandøren, og i grove trekk fungerte dette bra. Det virket som om malten gjerne ville klumpe seg godt sammen i bunnen av silkaret, så jeg rotet litt i den med sleiva som fulgte med. Jeg hadde ikke tid til å ordne noe slags isolering av kjelen, så temperaturen var nok ikke så veldig stabil gjennom prosessen. Notert til neste gang. Hvis jeg ikke har misforstått bryggeprogrammet (BrewMate) fullstendig, ble det et utbytte på ca. 70%, og det er vel ganske greit for en fersking.

Det innebygde termometeret (giver i bunnen av kjelen) lurte meg trill rundt under kjølingen. Da jeg mistet tålmodigheten og bare begynte å tappe over i bøtta, viste det seg at vørteren holdt 13,5 °C, og ikke 25 °C slik løgnhalsen påstod. Notert til neste gang: Tappe av en skvett eller to underveis, sjekke temperatur.

Alt i alt syntes jeg at bryggemikkmakken var grei å bruke, og at hele prosessen var enklere enn mine foregående brygg med ekstrakt og spesialmalt på kjøkkenet. Mindre søl, mindre kjeft fra min påstått bedre halvdel.

Etter at brygget var kommet godt i gang med gjæringen, satte jeg meg ned og leste litt mer om mesking og sånt.. (som å se på kartet etter turen for å finne ut hvor man har vært). Da fant jeg selvsagt masse info som jeg burde ha sett før jeg begynte, blant annet sammenhengen mellom mesketemperatur og FG. Nå i dag var jeg derfor litt spent da jeg skulle måle SG etter en ukes gjæring, men kunne snart senke skuldrene. Den lå på 1.017, helt etter skjema. OG var 1.063. Kan knapt vente til første prøvesmaking!
 
Var innom Bryggselv i helgen og snakket med de ang bruk av bazoooka filter.
Og da ble jeg tipset om at det mest sannsynligvis ville komme i konflikt med maltrøret...  :roedme:

Måle når jeg kom hjem og dette stemte dessverre.
Men Erik hos Bryggselv kunne fortelle at de har testet litt vedrørende det å filtrere vørteren fra kokekaret eller la det bli med en del trub og humle over til gjæring.
Og de hadde ikke merket noen forskjell på smak og aroma, så han mente det ikke var verdt jobben.

Så da blir det ny brygging denne uken, uten noen form for filtrering.
Men satser på å kjøle vørteren ned til ca 16 grader, og heller la den så en halvtime ekstra for at trub og humle skal sette seg i bunnen av bryggeren.  :ilike:
 
Jeg får vel følge opp med siste kapittel i historien om førstebrygget på Bratbergen: Ølet ble tappet på flasker forrige søndag, FG var 1.016. Fredags kvelden klarte jeg ikke å vente lenger, og kan kort rapportere at dette ble det beste brygget jeg hittil har laget. Første forsøk med all-grain, første med Bratberg Kompakt. Det skal ikke bli det siste!
 
Frank-Andre skrev:
Er det noen som har forsøkt seg på utstyrsprofil til kompaktbryggeren i Beersmith og som kan dele? :)

Kan dele min som jeg har justert litt på underveis.
Synes jeg treffer ganske ok, men del gjerne erfaringer.
 

Vedlegg

  • Bratberg Kompaktbrygger.bsmx
    1,2 KB · Sett: 404
Tilbake
Topp