kontroll på gjærtempratur på disse varme dager?

@Ken89:

Jeg har laget ett oppsett skremmende likt ditt, ble inspirert av det. :) Men: Jeg har antaglig kjøpt feil vegguttak! Det er kontakt mellom fasene over begge stikkene, sånn at begge støpslene får strøm samtidig. Det jeg trenger er et støpsel hvor uttakene er "uavhengig"... Det er en stund siden jeg kjøpte dette, emballasjen er kastet - men jeg tipper det var dette: http://www.clasohlson.com/no/Vegguttak for innfelling, Elko RS/Pr324074000
Jeg har koblet som beskrevet i denne tråden:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,7705.msg106660.html#msg106660
Kan noen hjelpe meg med link til riktig støpsel? Helst CO.

Mvh,
Andreas
 
ABerg skrev:
@Ken89:

Jeg har laget ett oppsett skremmende likt ditt, ble inspirert av det. :) Men: Jeg har antaglig kjøpt feil vegguttak! Det er kontakt mellom fasene over begge stikkene, sånn at begge støpslene får strøm samtidig. Det jeg trenger er et støpsel hvor uttakene er "uavhengig"... Det er en stund siden jeg kjøpte dette, emballasjen er kastet - men jeg tipper det var dette: http://www.clasohlson.com/no/Vegguttak for innfelling, Elko RS/Pr324074000
Jeg har koblet som beskrevet i denne tråden:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,7705.msg106660.html#msg106660
Kan noen hjelpe meg med link til riktig støpsel? Helst CO.

Mvh,
Andreas


Hei du! Jeg hadde det problemet som du beskriver over. Det jeg gjorde var å fysiske fjerne kontakten som lå i mellom fasene. I utgangspunktet så går ikke dette, fordi kontaktene er konstruert på en slik måte at det ikke skal være mulig. Men jeg fikk vippet opp plastikken som lå over kontakten og deretter fikk jeg fjernet den. Hvis du ikke vil gjøre dette så må du eventuelt kjøpe to enkle stikkontakter. Håper dette var til hjelp  :)

Ken
 
Du bør bruke to stk enkle stikk, mye bedre enn å modde et dobbelt.

Fra CO kan du bruke enten to stk varenummer 32-5441 som er utenpåliggende
eller to stk 36-4475 som er innfelt type.

Eller så har du varenummer 357121 fra biltema. 20,- kr/stk med vippelokk.
 
enavy5yp.jpg


Jeg brukte denne doble fra Biltema. Den har separate tilkoblinger. Koster 30,- :)
 
SindreW skrev:
Du bør bruke to stk enkle stikk, mye bedre enn å modde et dobbelt.

Sett i etterpåklokskapens krystallklare lys; ja! Men jeg greide å modde det doble, fikla løs broen mellom den ene fasen og klipte av en bit på midten med platesaks.
 
Ser ut som en ELKO-kontakt.
Er det mulig å koble denne uavhengig, slik at du har en for varme og en for kjøling?
 
Hvordan gjør dere det med strømforsyning til frostvakt i kjøleskapet? Legger den i klem  mellom dør og skap, eller borer hull i skapet for å trekke inn ledning? Og under gjæringen. Er døra da helt lukket, eller er det åpning for å slippe ut co2/overtrykk. Evt. Annen form for lufting / ventilasjon?
 
Je har STC-1000 i skapet og bruker strømmen til termostat/lys til alt, det holder i masse, slipper dermed å ha døra på gløtt eller ledning gjennom den.
På det ene skapet kommer kabelen gjennom bakveggen, som at du skulle borret selv, det andre har "skjultanlegg" i skapveggen.
 
roy-sv skrev:
Hvordan gjør dere det med strømforsyning til frostvakt i kjøleskapet? Legger den i klem  mellom dør og skap, eller borer hull i skapet for å trekke inn ledning? Og under gjæringen. Er døra da helt lukket, eller er det åpning for å slippe ut CO₂/overtrykk. Evt. Annen form for lufting / ventilasjon?

Jeg boret hull i sideveggen på mitt kjøleskap. Lite nevenyttig som jeg er, var jeg livredd for å dure tvers gjennom alt av betydning for et kjøleskap, men mine elektrokyndige venner forsikret meg om at det ikke gikk noe kjøling i sideveggene. Så da var det bare å trekke strømledning inn til varmeplaten som jeg har skrudd opp langs sideveggen. Dette fungerer helt tipp topp.
 
Det fungerer greit så lenge det er så varmt at du trenger kjøling, men står det i minus grader så MÅ du ha varme.
 
Oddvar Demmo skrev:
Det fungerer greit så lenge det er så varmt at du trenger kjøling, men står det i minus grader så MÅ du ha varme.

Ikke helt sikker på om jeg har forstått dette riktig.. Hvis jeg skal gjære f.eks en ale på 18-19 C så er det slik at det holder med kun kjøling under stormgjæringa? Eller tar jeg helt feil. Må man ha en frostvakt for å "balansere" oppsettet?
 
Det bør vel gå fint, det. Men noen har kjøleskapet sitt i en bod eller garasje uten oppvarming, og i vinterhalvåret må/bør man ha et varmeelement.
 
Det er ikke minusgrader som er vippepunktet. Er rommet et par grader kaldere enn ønsket temperatur i skapet vil du slite med å få temperaturen opp igjen om den faller for langt ned. Spesielt mot slutten av gjæreingen, da du gjerne vi ha den litt høyere enn ved oppstart.
 
Tilbake
Topp