Two Captains/HumleHelvete

Tenkte jeg skulle prøve meg på denne i morgen, men er usikker på hva jeg trenger av tilsetningene.
Jeg pleier å bruke PH 5,2 stabilizer i mesken med godt resultat. Hvilke av tilsetningene i oppskriften kan jeg da sløyfe hvis jeg bruker dette også her?

Fra oppskrift:
I used 3 Teaspoons Gypsum, 1/2 ts Epson (Mg), 1 ts Calcium Chloride, 1/2 ts Table salt, 1/2 ts Baking powder (Natron) and 1/2 ts Chalk and a dash lactic acid.

Fint hvis noen kan svare.  :)

Erlend
 
Strengt tatt kan du sløyfe alle, men jeg hadde i alle fall beholdt kalsiumsulfatet.
 
Til dere som har brygget denne:

Jeg har planlagt å brygge denne i helga, og har et spørsmål eller to  :roedme:

Det står i oppskrifta at "kalkulert IBU" er ca 240. Når jeg legger inn humletilsetningene fra oppskrifta, med de samme tidene og de samme alfasysenivåene, så havner min IBU mye lavere, ca 190 - 200. Når jeg legger inn verdiene fra den humla jeg har, som stort sett er en del høyere på alfasyre, så blir det imidlertid tilsynelatende riktig.

Jeg har følgende humle:

Columbus 2012 17,5% Alfa
Centennial 2012 10% Alfa
Simcoe 2012 12% Alfa

Hva bør jeg gjøre, redusere mengdene slik at IBU-verdiene blir som i oppskriften, eller beholde mengdene selv om Alfasyre er høyere?

Gode råd mottas med den største takknemlighet  :skitbra:

Mens jeg venter på svar går jeg på kjøkkenet og forbereder en starter med WLP007  :ilike:
 
POSO skrev:
Til dere som har brygget denne:

Jeg har planlagt å brygge denne i helga, og har et spørsmål eller to  :roedme:

Det står i oppskrifta at "kalkulert IBU" er ca 240. Når jeg legger inn humletilsetningene fra oppskrifta, med de samme tidene og de samme alfasysenivåene, så havner min IBU mye lavere, ca 190 - 200. Når jeg legger inn verdiene fra den humla jeg har, som stort sett er en del høyere på alfasyre, så blir det imidlertid tilsynelatende riktig.

Jeg har følgende humle:

Columbus 2012 17,5% Alfa
Centennial 2012 10% Alfa
Simcoe 2012 12% Alfa

Hva bør jeg gjøre, redusere mengdene slik at IBU-verdiene blir som i oppskriften, eller beholde mengdene selv om Alfasyre er høyere?

Gode råd mottas med den største takknemlighet  :skitbra:

Mens jeg venter på svar går jeg på kjøkkenet og forbereder en starter med WLP007  :ilike:

Ville justert etter ibu
 
Jeg har nå batch#17 av denne stående til tvangskarbonering. Kan vel si den har blitt en liten favorit her i huset.
Jeg har alltid fulgt oppskriften som den er. Kun justert for litt andre mender, da jeg bruker kjeler og ikke Speidel. Mitt bryggeprogram påstår at det skal gi IBU 195 (Tinseth). Det gir en knallgod DIPA, som er så godt som identisk med den du kjøper på Polet.
Jeg vil anbefale deg å følge de mengdene oppskriften sier. Jeg kan aldri tenke meg at du blir skuffet.
 
OK, tusen takk for input begge to  :skitbra:

Da justerer jeg mengdene for endret alfasyre  :ilike:
 
Er jo bare å plotte inn
http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi?pick=%20Two%20Captains&mine=on&sort=date&stylesort=0&numshow=100&namesearch=&brewersearch=
 
Selv sitter jeg og tenker litt på å lage en ekstrakt verson av denne basert på det jeg har igjen av humle rester i frysern

Chinook 30g
Centennial 64g
Columbus 23g
Hellertau Mittlefruh 75g
Northern Brewer 54g
Warrior 69g
Mosaic 90g

I så fall vi jeg bytte ut Columbus @90 med Warrior og Simcoe mot Mosaic
itillegg må jeg redusere litt på Columbus som tørrhumle

Two Captains Exstract Style: Imperial IPA Brewer: Hans Christian Løberg

Statistics
Volume: 12 liters
OG: 1084
FG:
Alcohol: 8.3 % by vol.
Colour: 22 EBC (Deep amber / light copper)
Bitterness: 241 IBU
BU/GU: 2.86
Fermentables
Maris Otter Pale Malt 5 EBC 1500 g
Cara Pils 37 EBC 4 EBC 120 g
Cara Malt                  30    EBC            60  g
Crystal Malt 135 120 EBC 120 g
Demerera Sugar 80 EBC 180 g
Liquid Light Extract 8 EBC 1800 g
Mash schedule: xx degrees for nn minutes, yy degrees for mm minutes.
Hops
Warrior 16% alpha 50 g 90 minutes
Columbus 16% alpha 15 g 45 minutes
Mosaic 13% alpha 15 g 30 minutes
Centennial 10% alpha 20 g 1 minutes
Mosaic 13% alpha 35 g 1 minutes
Fermentation
Yeast: WLP007 Dry English Ale
Comments:
Columbus 8g, dry 14 days

Centennial 15g, dry 14 days

Mosaic 15g, dry 14 days

Centennial 4g, dry last 5 days

Mosaic 4g, dry last 5 days

Hva tror dere?
 
Ole Mørkved skrev:
Jeg ville ha rørt ut sukkeret i vann før det ble tilsatt under koking

Når jeg skal tilsette sukkeret og DME bør det blandes ut med litt kokt vann før tilsetting de siste 15-20 min eller skal jeg bruke kaldt vann?
 
Ingen som har noen innspill på innlegget mitt?

Alternativet blir å brygge en rettfrem IPA med Marris Otter, 10% crystal malt, OG 1.075,
http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercal...sort=0&numshow=100&namesearch=&brewersearch= 25g warrior @ 60
30g centennial @ 15
30g Mosaic @ 15
30g centennial @ 5
30g Mosaic @ 5
og tørrhumle med resten av Columbus, Chinook og Mosaic humla etter stormgjæringa

Antageligvis gjære med US-05


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
Kan noe se over dette humlehelvete og si om den ser ok ut?

http://www.brewmate.net/recipes/XtcVR64kGbkcEi9ccfGb.xml
 
Så fin ut den. Jeg koker aldri mer enn 60 min. Hvorfor 90?
Regner med du skal bruke to poser gjær til denne. Da kan du regne med en FG på mellom 08 og 12. Det er der min som regel ligger. Da er du vel også nærmere originalens alkoholinnhold.
 
Ketil skrev:
Så fin ut den. Jeg koker aldri mer enn 60 min. Hvorfor 90?
Regner med du skal bruke to poser gjær til denne. Da kan du regne med en FG på mellom 08 og 12. Det er der min som regel ligger. Da er du vel også nærmere originalens alkoholinnhold.

Satser på og få en lavere FG ja og skal bruke 2 poser gjær til denne med så høy OG,

Tørrhumlingen skal foregå i gjærkaret  30+30+30 dag 5 og 8+8+8 dag 10
Satser på og la den gjære i 14-16 dager eller bør den stå lenger?
 
Skulle holde det. Hender det tar litt tid før siste tørrhumle synker til bunnen. Pleier å sette den litt kjølig (10-12 grader) noen dager før tapping. Da klarner den veldig fint. Burde gå greit med den sommeren vi foreløpig har.
 
Ketil skrev:
Skulle holde det. Hender det tar litt tid før siste tørrhumle synker til bunnen. Pleier å sette den litt kjølig (10-12 grader) noen dager før tapping. Da klarner den veldig fint. Burde gå greit med den sommeren vi foreløpig har.

Ok, har gjæringskap med stc-1000 så temp er ikke noe problem, hvor mye kokt vann bør jeg blande ut DME og sukkeret med? og er det siste 15-20 min av koketiden de to skal tilsettes?
 
Tilbake
Topp