Droppe gjærlås, bare alu-folie?

Jeg har laget meg et lite gjæringskammer av en elektrisk kjøleboks, der jeg gjærer med 5-l glassballong. Dette går akkurat ned i, og så lenge jeg har alu-folie over tuten får jeg plass. Men jeg har ikke plass til gjærlåsen. Vil det fungere like bra med alu-folie over som med gjærlås? Eller MÅ jeg ha gjærlås på etter stormgjæringa?
 
Etter at kona sa jeg kunne gjære på soverommet grunnet finfin temperatur har jeg bare brukt et kjøkkenglass jeg har satt opp ned over hullet. Det blir så tett at lokket buler på dunken.
 
Jeg har gjæra flere brygg nå i en liten fryser (avslått), og fikk heller ikke plass til gjærlås. Har bare lagt lokket løst oppå, har blitt finfint :)
 
gjærlåsen er der jo bare for å hiundre at noe kommer ned i ølet.
samme hva du bruker å dekke til med, har brukt alufolie selv null stress.
 
Akkurat nå så sovner jeg bedre når jeg hører at duringen til kjøleboksen skrur seg av og på. :)
Elektrisk kjøleboks og STC-1000 var faktisk ikke så dum kombo for små batcher i et lite rekkehus med plassproblemer. :)
 
Jeg synes det var artig å høre på ploppinga i starten av min "bryggekariere", men nå kan jeg ikke fordra den. Derfor blir det starsan-et folie m liten tape-bit på hver sin side. Et annet godt argument for å ikke bruke gjær"lås" er som runarstock sa - soverommet er det beste rommet for gjæring av ale, og der vil ingen av oss høre på "blupp blupp".. (jeg hater å høre klokke tikke når jeg skal sove :p )
 
Hvordan får dere kona til å godta lukta da? Tror ikke jeg skal prøve å foreslå gjæringskar på soverommet nå som hun er høygravid hvertfall. :p
 
Merker ikke noen lukt fra karet, bortsett fra når jeg stikker nesa redd ned i hullet til gjærlåsen, er blitt immun, Det fine er jo at jeg aldri har gjemt vekk bøttene, så kona er også blitt immun :)
 
Ehh, enten har jeg hatt noe galt med alle bryggene mine, eller så er det noen som har mistet luktesansen her....
 
Du trenger ikke folie engang :) selv om det kan sikkert være greit å ha noe for de gangene du åpner lokket for å sjekke ståa.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
 
Tilbake
Topp