Bratberg Kompaktbrygger, 35 liter

Har lest en del  denne tråden og vurderer nå å kjøpe en brattberg. Ser at det nevnes at kjøleren er i minste laget. Den må kjøpes separat, så da kan vel annen kjøler kjøpes. Har sett på 2 alternativer barattbergs store kjøler og speidel 20L kjøler http://www.vinsenteret.no/produkt/hjemme-bryggeri/kjoler-speidel-20liter . Er det noen som har prøvd andre kjølere eller har diameteren på på disse kjølerene og maltrøret tl kompakt bryggeren?  Ser også at brattberg sine sine kjølere er anneledes utformet enn andre spiralkjølere, kan dette ha noen innvirkning på kjøleegenskapene?
 
KSO skrev:
Har lest en del  denne tråden og vurderer nå å kjøpe en brattberg. Ser at det nevnes at kjøleren er i minste laget. Den må kjøpes separat, så da kan vel annen kjøler kjøpes. Har sett på 2 alternativer barattbergs store kjøler og speidel 20L kjøler http://www.vinsenteret.no/produkt/hjemme-bryggeri/kjoler-speidel-20liter . Er det noen som har prøvd andre kjølere eller har diameteren på på disse kjølerene og maltrøret tl kompakt bryggeren?  Ser også at brattberg sine sine kjølere er anneledes utformet enn andre spiralkjølere, kan dette ha noen innvirkning på kjøleegenskapene?

Katla hjå www.bryggmaker.no produserer kjølere på bestilling noko som betyr at du sjølv kan vere med på å tilpasse kjøleren til kokekaret ditt. Elles har både www.petit-agentur.no og www.bryggselv.no kjølere til salgs.
 
Jeg ringte bare til bygging.no og beskrev hvordan kjøler jeg ville ha, og de lagde den til meg. ikke no problem.
 
Snakket med Stana og han mente at det beste var å la kjøleren henge like under overflaten på vørteren slik at den varmest vørteren kjøles og så beveger seg nedover. Logisk det, men jeg hang meg litt opp i at mange mente det var veldig mye mer effektivt å bevege på kjølespiralen underveis.
 
Jeg har prøvd begge varianter, ved å la kjølere henge i fred bruker jeg 50 min ++ for å kjøle ned 25L til 18 grader. Ved å bevege kjøleren opp og ned bruker jeg rundt 15 min.
 
Bear Eric skrev:
Jeg har prøvd begge varianter, ved å la kjølere henge i fred bruker jeg 50 min ++ for å kjøle ned 25L til 18 grader. Ved å bevege kjøleren opp og ned bruker jeg rundt 15 min.

eller kjøp/lag en bedre kjøler :)

Bruker 15 på 17 grader og lar den stå iro :)
 
Mindre karamellisering ved brygging av lys Ale eller pilsner.

Når jeg brygger en lys Ale eller pilsner sliter jeg med at vøreteren blir ganske mørk. Etter mesken er det lyst og fint, men under kok blir det ganske mye mørkere. Jeg koker på Bratsberg kompaktbryggeri som er isolert med liggeunderlag og har prøvd å koke ved bruk av 1500W elementet og ved hjelp av 1000W elementet. Det blir ikke brent vørter i bunnen.

Hvordan kan en få til et lysere brygg? :jaha:
 
Til dere som bruker pumpa som følger med:
Sirkulerer dere hele tiden fra dere har i malten, opp til 65-68C og gjennom hele mesketiden, eller skrur dere den av iløpet av denne perioden?
 
Jeg sirkulerer igjennom hele meske tiden med pumpa,
har ingen teori om dette er riktig eller feil.
 
Sirkulerer hele veien, men tar den bort over 70 grader før utmesk. Sirkulerer da manuelt.
Forøvrig viser både digitaltermometeret på kompaktbryggeriet og glasstermometeret mitt 4% for lite. Noen med samme erfaring?
 
Bear Eric skrev:
Jeg bruker kjøleren som fulgte med, det er ikke store saken så den blir nok bytta ut  :yes:

Jeg er enig med dimmen på de rustfrie vispene som kommer med ikke vekker tillitt, med tanke på effektiv varmeoverføring  :cheeky:

Men dersom kjøletiden er under 40 - 50 min skal det ikke være mye dms igjen , gjæren fikser resten. . Selv har jeg 12mm kobber kveil på 5m som jeg beveger , .

Infeksjonsfaren er det jeg er redd for med en så treig nedkjøling.. 
:biersmile:
 
Da er bratbergen kommet i hus og første brygget er brygget !! Det ble bryggelands Flower Power Wheat. Ser bra ut og er satt på fat nå :) Kjøpte den største kjøleren de hadde og det fungerte greit. Brukte ca 25 min på å kjøle ned. Har sett et par ting jeg vil forbedre. Ny 1/2" kran og pumpe for resirkulering av vørter under mesking er kjøpt inn. Vil også bruke PID regulering ved neste brygg for steg mesking ( har fra Sous Vide prosjekt!).  Ser i tråden at arefsahl har vurdert bazooka filter, men det kom i konflikt med maltrøret. Jeg vurdere å borre nytt hull for krana slik at jeg får inntaket under maltrøret. Maltrøret er 3,5 cm over bunnen og med 1/2" krana vil jeg ha ca 1,5 cm igjen til bunnen (orginalt 3,5cm). Det jeg lurer på, er om jeg da vil få krana for nært bunnenen? Vil være overkant av en liter igjen under krannivå! Vil det vær et problem at bazooka filtret blir liggende over varmeelementet ?
 
Hvis du kommer til å ha brygg med mye humle i gryta ville jeg ikke senket kranen, men heller hatt en ekstra. Ellers går det tett av humle og trub. Hvorfor vil du senke den?
 
Tanken bak det å flytte krana ned var for å montere bazooka filter. Dette for å hindre partikler inn i pumpa og fordeler under mesking , samt hindre trub og humlerester i gjæringskaret! Er helt fersk, så jeg har ikke så mye erfaring med problemet!
 
Jeg har den originale pumpen. Eneste gangen den har laget problemer var en gang jeg sølte malt over kanten på maltrøret og ned i gryta.
Ventilen hadde problemer med trub/humle når jeg brygget en klone av Nøgne Ø #500,men da hadde jeg 275g pellets i gryta! Ellers har den vært grei nok.
 
KSO skrev:
Tanken bak det å flytte krana ned var for å montere bazooka filter. Dette for å hindre partikler inn i pumpa og fordeler under mesking , samt hindre trub og humlerester i gjæringskaret! Er helt fersk, så jeg har ikke så mye erfaring med problemet!

Eg har bazookafilter på min 36-liters kjele. Har brukt det berre ein gong, og då til ein imperial stout med 140 gram humle. Resultat: sein avtapping av vørter i gjæringskar. Trur det er like greitt å montere ny kran med større opning, alternativ som du seier: sette inn ei ny kran litt over den andre.
 
Tilbake
Topp