Kaffe med humle

Prøvde å tørrhumle appelsinjuice med fuggle her for litt siden. Ble ikke det helt store resultatet, men det måtte prøves. Kanskje jeg prøver å tørrhumle en liter med grapefruktjuice, lage en virgin-ipa :p
 
runarstock skrev:
Prøvde å tørrhumle appelsinjuice med Fuggles her for litt siden. Ble ikke det helt store resultatet, men det måtte prøves. Kanskje jeg prøver å tørrhumle en liter med grapefruktjuice, lage en virgin-IPA :p

Akkurat den der lukter det nachspiel av...
 
Ole Mørkved skrev:
runarstock skrev:
Prøvde å tørrhumle appelsinjuice med Fuggles her for litt siden. Ble ikke det helt store resultatet, men det måtte prøves. Kanskje jeg prøver å tørrhumle en liter med grapefruktjuice, lage en virgin-IPA :p

Akkurat den der lukter det nachspiel av...

Neida, bare akutt humlelyst de siste dagene før kona verpa, passer seg ikke å sitte å tylle nedpå IPA da :)
 
Tror Brewheads hadde i litt mer snadder for å få den søtere også. Mulig det må testes
http://instagram.com/p/WFvFAPL6Ul/
 
Etter en kjapp testrunde med vanlig kjedelig ferdigmalt pressekannekaffe og litt fuggles kan jeg konkluere med at dette blir det mer eksperimentering med!
 
Det nærmeste jeg kommer er å ha ekstrahert humlepellets i en espressomaskin. Det ble riktig så leskende.
 
frode_skarstein skrev:
Arne M skrev:
Det nærmeste jeg kommer er å ha ekstrahert humlepellets i en espressomaskin. Det ble riktig så leskende.
Med espressokaffe oppi samtidig, eller bare humle?
Kun humle! Skikkelig hop shot. Et par sånne shots kan sikkert være godt i et fat med IPA, men alene ble det litt i overkant.
 
Jeg har tenkte på dette mange ganger før, men har aldri testa. Siden dere sier at dette er en suksess, måtte jeg svinge i gang kaffepressa! Brygga en kopp kaffe med cascade pellets rett oppi... søta det hele med en kvart teskje og kjøla det ned. Silte gjennom kaffefilter til slutt.. Jammen funka det! :) Dette vil jeg prøve ut videre! Neste gang blir det med litt roasted malts, og bytter ut sukker med litt maltextrakt eller brunt sukker.. her skal det lages alkoholfri Kaffe-Stout! Neste blir vel å karbonere? Noen som har liten beholder for karbonering, og som kan ta på seg ansvaret med å teste og gi resultater tilbake? :)
 
JensWiken skrev:
Jeg har tenkte på dette mange ganger før, men har aldri testa. Siden dere sier at dette er en suksess, måtte jeg svinge i gang kaffepressa! Brygga en kopp kaffe med Cascade pellets rett oppi... søta det hele med en kvart teskje og kjøla det ned. Silte gjennom kaffefilter til slutt.. Jammen funka det! :) Dette vil jeg prøve ut videre! Neste gang blir det med litt roasted malts, og bytter ut sukker med litt maltextrakt eller brunt sukker.. her skal det lages alkoholfri Kaffe-Stout! Neste blir vel å karbonere? Noen som har liten beholder for karbonering, og som kan ta på seg ansvaret med å teste og gi resultater tilbake? :)

Åå! Sjokolademalt ilag med kaffen og humle... Nå går jeg og slår på vannet!
 
40g kaffe, 12g chokomalt og 4g Pacific Gem. 10min trekking på litt under 100°C. Beercalc sier (dog neppe helt nøyaktig) 96 IBU. Smaker 96IBU i allefall. Litt i overkant for en kopp kaffe. 5% fugglen passa seg bedre :) Ingen nevneverdig smak av chocomalten.
 
runarstock skrev:
40g kaffe, 12g chokomalt og 4g Pacific Gem. 10min trekking på litt under 100°C. Beercalc sier (dog neppe helt nøyaktig) 96 IBU. Smaker 96IBU i allefall. Litt i overkant for en kopp kaffe. 5% fugglen passa seg bedre :) Ingen nevneverdig smak av chocomalten.

Nå begynner vi å snakke oppskrifter og fremgang! :) Hva blir neste? VG/Dagbladet skriver sak om Norbryggs egen oppfinnelse av øl-kaffe?

Får prøve meg på en "porter" imorgen.

Et tips ang ksffebrygging er kaldbrygget kaffe. Den har mye smak, aroma og er mer søt og mindre bitter. Fyll et glass m lokk med halvparten kaffegrut, fyll opp m kaldt vann og la det stå til dagen etter i kjøleskapet. Filtrer og bland 50/50 rett i kokvarmt vann (kaldt vann om en ønsker det).. nydelig! :) Tro dette kan være et god tutgangspunkt for humla kaffe.

Sent from my GT-P3110 using Tapatalk HD
 
Skal prøve å trekke sjokolademalten en stund lengre, og bruke vørteren til å brygge kaffen på. Godt med litt bitterehet, så en lavere AA humle burde gjøre seg godt  :yes:
Kaldbrygget kaffe har jeg aldri prøvd. Får gjøre det. Bare kjøpe litt mer kaffi, helt tomt her  :noway:
 
Ok, vel hjemme ved espressomaskinen igjen fikk jeg forsøkt å ganske enkelt smekke en fem-seks pellets Golding i espressofilteret og kjørte på til jeg hadde omtrent et halvt melkeglass.

Fytt i grisen så mye smak! Det brenner jo i gane og hals. Enormt! Umulig å drikke direkte, men med litt sukker ble det til en drikk man kan sippe og spionere litt på smaksbildet uten å krepere. Masse morsomme smaker inni der.

Er det noen som vet noe om denne typen humle-shots som brukes i matlagning? Det er jo så sinnsykt mye smak inni der at man blir helt sprø.
 
Tilbake
Topp