WilliamsWarn - kjør debatt !?

ja, dette oppsettet kunne en jo lett ha laget av en konisk gjæringstank, og hvis en blir lei av å brygge på denne måten kan en fortsatt bruke gjæringstanken.

EDIT: Jeg stiller også spørsmål ved hvordan de kan si dette om et 100% ekstrakt-brygg: "This combination then allows you to make the freshest beer on the planet with minimum effort."
 
Enig med runarstock der ja! Og hvem vil vel gi slipp på den koselige bryggedagen sin og alt det trivelige den har å fare med, i bytte mot det der?
Skal legge til at den ser utrolig fancy ut da, men blir nok litt for upersonlig for min del..
 
Den passer imidlertid godt for folk som kunne si at de brygger øl, men ikke er interessert i å skjønne noe om hva som foregår. Og som har noe penger å kaste vekk.
 
Virker jo smått utrolig.
Men - hvis vi lar være å bli såret i bryggehjertet, og kan tenke seg en enkel prosess uten lange dager med damp og hei, kunne en slik maskin lage øl på den måten de beskriver?

Altså - ut av skyttergravene. Plukk konspetet i biter - men ikke med følelser. Med fakta.

:)
 
Som konsept med tanke på ekstraktbrygging, etter å ha lest bruksanvisningen.
Det fungerer nok, men jeg ser noen mangler.
Brygget blir ikke kokt, det medfører en viss infeksjonsfare, og problemer med humling.
Etter gjæring, serveres øllet fra gjærtanken, og vi vet jo hvordan den ser ut innvendig etter endt gjæring :) (krausen og sedimenter. Også i koniske tanker)
Jeg ser også at tidskonseptet er nokså knepent, og rengjøringen rimelig forenklet.
Men den hadde tross alt mange morsomme/fine løsninger/ideer. :)
 
Hadde de lagt til et meskekar, et kokekar, det karet som er der som gjæringskar. I tilegg hatt muligheten til å overføre videre til fat automatisk, med mulighet for flere fat og flere tappekraner, men i den samme moderne finishen, og det hadde kostet kun 2-3k$ mer, så hadde det kanskje vært interessant. Det var jo veldig pent!
 
Torkil skrev:
Hadde de lagt til et meskekar, et kokekar, det karet som er der som gjæringskar. I tilegg hatt muligheten til å overføre videre til fat automatisk, med mulighet for flere fat og flere tappekraner, men i den samme moderne finishen, og det hadde kostet kun 2-3k$ mer, så hadde det kanskje vært interessant. Det var jo veldig pent!

Det der er vel Sabcos BrewMagic du beskriver... Eneste det systemet mangler er vel tappekranen. ;)
 
Hei

Dere kan da bedre enn dette. :)
Jeg ønsker meg ikke en sånn, selv om den ser lekker ut - fine knapper osv... Hi Fi nerden i meg......
Men har en par venner med stor fremtidstro - og de er empirisk rettet i tillegg. Mottar ikke følelseinnspill.

Men prosessen?
Ikke koking er notert.
De påstår trub faller ned i utskillingsflaske under - og at det ikke er gjærsedimenter igjen i det hele tatt...?
Karbonering under gjæring - altså at det ikke "puster under gjæring" vil det funke? Eller vil det produsere diacetyl og andre uhumskheter som man helst vil lufte ut i første omgang?
Osv

T
 
Man bør nok lufte ut co2 (ihvertfall noen gjærtyper) vill produsere svovelgasser og andre avfallsgasser som kan sette smak i større mengder.
Mulig denne gjør det, og karbonerer kunstig etterpå?
Men etter endt gjæring kan jeg garantere at den vil inneholde mye rester i beholderen uansett.
Som sagt, jeg liker en del patenter, og den er jo utrolig kompakt, men den har sine mangler. Det hadde vært morro å prøvesmakt øl fra den.
Man kan jo selvfølgelig koke vannet selv før tilsetting, og oksygenere vørteren før gjærtilsetting, men da begyner ikke konseptet å fungere lengere når man får merinnkjøp av utstyr, og lengere tidsbruk...
En annen ting er jo også at man ikke får brygget nytt før det gamle er tomt! Det hadde vært krise det :)
 
Tormod G skrev:
Karbonering under gjæring - altså at det ikke "puster under gjæring" vil det funke? Eller vil det produsere diacetyl og andre uhumskheter som man helst vil lufte ut i første omgang?

I utgangspunktet vil gjæring under trykk gi et renere resultat enn gjæring på samme tempertatur uten trykk.  Dette utstyret slipper også ut ganske mye CO2, ellers ville ølet blitt ekstremt overkarbonert.
 
Støtter Magne her. Trub og gjær fjernes ikke i god nok grad at til at det er lurt å servere rett fra gjæringstanken. Gjærer i konisk til vanlig, og selv om mm får dumpet en del, er det alltid en god del igjen.

Tidsaspektet er en annen ting. Ølet blir ike bra hvis ting skal gå for fort.
 
Nespresso konsept der WilliamsWarn først skal selge deg en svindyr maskin og så tjene penger på å selge "kapsler". Denne maskinen er herved forhåndsdømt av meg og kommer til å få samme skjebne som Betamax og Tamagotchis..
 
Tilbake
Topp