Alt for høy FG på Impererial Stout (mulig å redde?)

Hei

Har lest en del på forumet, men nå er det tid for første post. Jeg har en Imperial Stout stående i gjøringsspannet. På onsdag hadde den stått i 18 dager og jeg skulle flaske den. OG var 1076 og jeg hadde brukt to pakker Danstar Nottingham. Jeg sjekket ikke FG før etter at jeg hadde stukket om til nytt spann med sukkerlake (men brukte det siste som var igjen i det opprinnelige spannet til å måle FG). FG var da 1040, men var beregnet å skulle være 1019. Dette gir en utgjæring på 47 prosent. I desperasjon helte jeg i en pakke med Safale-04 (hadde ikke med Danstar) i det nye spannet med sukkerlaken og vørter, og lot stå. Det putret egentlig ganske raskt i gjæringslåsen. Nå putrer det ikke, men når jeg sjekket SG i dag tvar den 1036.

Har flere spørsmål:
Tror dere det er verdt å la denne stå, eller er den en lost cause?
Er det dumt å blande gjær?
Hvor lenge kan jeg tillate denne å stå, er det noen grense for lenge den kan stå å gjøre?
Hva er mest sannsynlige grunnent til at denne ikke gjøret ordentlig ut?

Det som har slått med er at den kanskje har fått for lite oksygen eller at noe med mesken gjør at vørteren ikke er så gjærbar som den burde. Jeg hadde en (for min del) eksperimentell meskin med hele 12,6 kilo malt i en 36 liters BIAB kjele hvor jeg skyllet og endte med 25 liter.

Vedlegget viser oppskriften.
 

Vedlegg

  • Imperial Stout.jpg
    Imperial Stout.jpg
    141 KB · Sett: 993
Solide mengder med krystallmalt og amber malt, og de gjærer ikke like godt ut. Denne vil neppe komme ned i 1019, uansett hva et dataprogram har regnet ut.

Det er ikke noe farlig å blande gjær, men det sies at den beste måten å få igang gjæringen på er ved å lage en starter, og pitche den (hele starteren) når den gjærer for fullt. Du kan kanskje prøve det.
 
Hadde det vert mitt brygg så hadde eg flasket noen flasker på gøy, og kastet resten.

Har en lager med altfor høy FG som eg flasket, no må eg åpne alle flaskene og vaske på nytt.
 
Hadde samme problemet selv, da riktignok med OG 1150
Etter 4 uker med WLP007 og 4 uker Sake gjær flasket jeg
Nå helte jeg halve batchen over en heftig starter med highgravity gjær så får vi se hva som skjer
 
Takk for raske svar!

Jeg registrerer dette med stor andel spesialmalt. Hadde ikke tenkt på det. Tror nok dere har rett. Jeg baserte oppskriften på en prisvinner jeg fant på Bercalc sine lister (PanGalactic GargleBlaster). Vedkommende hadde på OG 1090 og FG på 1036, som gir utgjøring på 64%. Denne oppskriften hadde 53% basemalt mot mine 50, så det er ikke så store variasjone. men jeg hadde jo vesentlig dårligere effektivitet denne gangen da.

Skal vurdere å lage en starter og pitche når den gjærer for fullt, men usikker på om jeg tar meg bryet med å forsøke. Har ikke fersk gjær i hus. Mulig jeg brygger på nytt. Bryggingen er jo gøy, mens flasking og vask er kiip, så tråkig å ta sjansen på å "grise til", helle ut og vaske flasker på nytt.

Men om jeg flasker denne med FG et sted på 1030 tallet bør jeg vel gå ned på sukkermengden. Pleier å bruke 6gram per liter. Forslag?

Stort sett fornøyd med bryggene mine hittil, men dette er andre av to mulige Stout som ikke går som den skal. En Stoutforbannelse på gang her kanskje :-(
 
Du kan alltids tørke ut ølen ved å tilsette sukker eller glucose i noen omganger. I prinsippet skal dette ha 100% forgjærbarhet. Jeg ville i så fall ha pitchet noe høytollerant gjær, f.eks. WLP099, samt ristet i ekstra oxygen.

Det er mulig at uttørkingen fra 1.040 til 1.036 skyldes sukkerlaken du tilsatte som har gjæret fullstendig ut.
 
ErlendA skrev:
Du kan alltids tørke ut ølen ved å tilsette sukker eller glucose i noen omganger. I prinsippet skal dette ha 100% forgjærbarhet. Jeg ville i så fall ha pitchet noe høytollerant gjær, f.eks. WLP099, samt ristet i ekstra oxygen.

Det er mulig at uttørkingen fra 1.040 til 1.036 skyldes sukkerlaken du tilsatte som har gjæret fullstendig ut.
Ikke enig i den, om du tilsetter sukker som gjærer ut, vill du øke alkoholstyrken, og ved stor økning vill du måle lavere fg, men restsukkeret vill være der. Øllet vill oppleves "tørrere" pga alkoholen.
Rist for all del ikke inn oksygen i øllet nå. Det oksyderes, og blir ødelagt.
 
For å gjøre de resterende komplekse og ugjærbare sukkerartene om til kortere forgjærbare sukkertyper kan du tilsette enzymer for tørr utgjæring som selges blant annet på brygging.no.
Dette vil i praksis si at du kan, alt etter dosering, få ned FG til der du vil. Lurt å tilsette fersk gjær etter du har tilsatt enzymet. Doseringen er vanskelig å beregne, men 1/2 SS av den flytende typen enzym fra brygging.no vil antakelig få ned FG til et sted midt på 20-tallet.
 
Tilsetting av oksygen senere når du har gjær som lever godt og mer forgjærbart materiale tilgjengelig er i utgangspunktet ikke særlig problematisk etter min mening. Dette gjøres kanskje mer i ekstrembrygging enn i "vanlige" brygg, men jeg har gjort dette en gang i et halvsterkt øl også. Dog i dette tilfellet som en planlagt del av prosessen uten at jeg opplevde oksiderte noter i den.

Marius: Har du prøvd enzymvarianten selv? Hvordan kommer du frem til at FGen skal ned til rundt 1.020?
 
Ja, jeg har brukt enzymet selv, både for å lage Lite-pils, og i denne sammenheng. Jeg hadde en stout som jeg fikk ned fra å ha stagnert på 1.038 til å gjære ned til 1.028 med å bruke dette enzymet i denne doseringen.

Så det funker bra for formålet hvis utgjæringen ikke gikk som planlagt.
 
Marius.H.Steen skrev:
Ja, jeg har brukt enzymet selv, både for å lage Lite-pils, og i denne sammenheng. Jeg hadde en stout som jeg fikk ned fra å ha stagnert på 1.038 til å gjære ned til 1.028 med å bruke dette enzymet i denne doseringen.

Så det funker bra for formålet hvis utgjæringen ikke gikk som planlagt.

Kult. Var dette en veldig sterk øl? Er egentlig interessert i hvor mye ikke-fermenterbart disse enzymene potensielt kan bryte ned.
 
Takk for flere svar. Nå begynner jo dette å bli en stund siden, så problemstillingen er ikke relavant akkuratt nå. Jeg endte med å ta sjansen på å flaske batchen med FG1.036. Ingen flaskebomber og det smaker faktisk helt ok :)

Likevel, dette forslaget med enzymer var svært interessant! Det skal jeg merke meg, for tenker at jeg fort kan komme i lignende situasjon igjen.

PS. Bestillte Speidel 20L for 10 min siden. Da er ventetiden i gang.... Gleder meg!!! D.S.
 
Tilbake
Topp