Bryllupsøl

Jeg har blitt forespurt å levere hjemmebrygg til bryllup 1.august. Planen var å levere noe jeg allerede har laget, men til min forskrekkelse så oppdaget jeg i går at UT-100 som jeg bruker til å styre ølfrysere har tatt kvelden :(. Det var ikke mye øl igjen i flaskene :( Derfor lurer jeg på om det er noen som har noen enkle oppskrifter som de kan dele. Helst pale ale.
 
Her er det en flust av lys ale: http://norbrygg.no/forum/index.php/board,22.0.html
Jeg ville brygget noe forholdsvis enkelt egentlig. Bruk en gjær som har god flokkuleringsevne (fort slår til bunns), klart øl appelerer nok fortere til de som kan være litt skeptiske i forhold til hjemmebrygget øl.

Kjedelig at UT-100 lot deg i stikket. Jeg forstår det slikt at fryseren altså har frosset ølet ditt?
 
Har sett litt på dem. Synes at NM 04 LA3 - Eng. pale ale - Atle Holgar ser veldig grei ut. Har også en del Amarillo humle som jeg tenkte jeg kunne bruke på en American pale ale. Ølet fryste ja. Heldigvis var det ikke noen flasker som knustes men de fleste korkene var borte og det var øl over hele fryseren.
 
Etter at jeg har sett over lager beholdningen har jeg kommet til disse 2 oppskriftene:

[size=10pt]American Pale Ale[/size]

Batch Size: 40.00 L     
Boil Size: 45.00 L
Estimated OG: 1.047 SG
Estimated Color: 16.1 EBC
Estimated IBU: 35.8 IBU
Brewhouse Efficiency: 70.00 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type        % or IBU     
8.50 kg      Pale Malt (2 Row) UK (5.9 EBC)            Grain        95.57 %     
0.39 kg      Caramel/Crystal Malt - 80L (157.6 EBC)    Grain        4.43 %       
49.00 gm      Amarillo Gold [8.00 %]  (60 min)          Hops        24.3 IBU     
33.00 gm      Amarillo Gold [8.00 %]  (15 min)          Hops        8.1 IBU     
33.00 gm      Amarillo Gold [8.00 %]  (5 min)          Hops        3.3 IBU     
23.00 gm      Amarillo Gold [80.00 %]  (0 min)          Hops          -           
1 Pkgs        American Ale II (Wyeast Labs #1272)  (2 liter starter)


Mash Schedule: Single Infusion, Full Body, Batch Sparge
Total Grain Weight: 8.89 kg
----------------------------
Single Infusion, Full Body, Batch Sparge
Step Time    Name              Description                        Step Temp   
90 min        Mash In            Add 26.68 L of water at 71.5 C      66.0 C       


[size=10pt]Extra Special/Strong Bitter (English Pale Ale):
[/size]

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 40.00 L     
Boil Size: 45.00 L
Estimated OG: 1.055 SG
Estimated Color: 16.8 EBC
Estimated IBU: 37.8 IBU
Brewhouse Efficiency: 70.00 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type        % or IBU     
9.80 kg      Pale Malt (2 Row) UK (5.9 EBC)            Grain        93.42 %     
0.47 kg      Caramel/Crystal Malt - 30L (59.1 EBC)    Grain        4.48 %       
0.22 kg      Caramel/Crystal Malt - 80L (157.6 EBC)    Grain        2.10 %       
99.00 gm      Goldings, East Kent [5.00 %]  (60 min)    Hops        28.8 IBU     
65.00 gm      Fuggles [4.80 %]  (15 min)                Hops        9.0 IBU     
57.00 gm      Goldings, East Kent [5.00 %]  (0 min)    Hops          -           
0.53 tsp      Irish Moss (Boil 10.0 min)                Misc                     
1 Pkgs        London ESB Ale (Wyeast Labs #1968) (2 liter starter)       


Mash Schedule: Single Infusion, Full Body, Batch Sparge
Total Grain Weight: 10.49 kg
----------------------------
Single Infusion, Full Body, Batch Sparge
Step Time    Name              Description                        Step Temp   
60 min        Mash In            Add 31.47 L of water at 72.7 C      67.0 C       


Vil gjerne ha inspill på oppskriftene. Skal ikke brygges før på Onsdag.
 
Begge oppskriftene ser temmelig 'straightforward' ut, og er forholdsvis like bortsett fra humletilsetningen. Min eneste innvending er at, dersom du skal skjenke begge ølene på samme bryllup, at de vil være veldig lik hverandre. Jeg foreslår å brygge en av disse ølene, og så en annen øl som er ganske så annerledes, f eks en tysk Altbier, eller kanskje en Weizen, det passer alltid fint om sommeren og mange har kjennskap til øltypen. :)
 
Jeg tror jeg dropper Amerikanske pale alen og går for både Altbier og Weizen. Det kan aldri bli for mye hjemmebrygg ;D. Skal leke meg litt med Beersmith når jeg kommer hjem, så nye oppskrifter kommer i løpet av dagen :). Takk for hjelpen så langt :)
 
Jeg syntes oppskriftene ser bra ut jeg, snille gode øl. En engelsk ale og en amerikansk ale, særlig den amerikanske appelerer veldig til meg. Jeg har virkelig sansen for Amarillo, og dette er helt klart min favoritthumle.

Jeg ville beholdt den øverste og godt for en en witbier om du ønsker en hvetelignende øl, men det er selvsagt du som bestemmer.
 
I et bryllup som jeg brygget øl til ble det en Belgian Pale Ale, og en Weizen (som var mesket litt rart og var tjukk i smaken: dekstriner?). Det var klart BPA som gikk av med seier, den gikk unna.

Artig avatar har du, kan ikke la være og stirre på den der elefanten som har det moro! ;D
 
Folk har en rar tilnærming til hjemmebrygg, det må være lyst  ::) En mørk og snill porter drikker ingen, men en godt humlet APA glir rett ned  ;D
 
Det må være litt av en tillitserklæring å bli bedt om å brygge øl til et bryllup!  :skitbra:
Jeg synes begge oppskriftene dine ser kurante ut, Ole Jakob - go for it!
(Om du rekker å brygge litt svart øl også, er det kanskje best å komme med det litt utpå kvelden, når folk er "åpne for alt"?)
 
Det ble litt travlet i går så jeg fikk ikke annledning til å ordne noen oppskrifter :(. Skal gjøre det  i dag. Det blir ogå brygging av den engelske ale i dag :skitbra:. Satser på at jeg også får til å brygge den amerikanske ale i helga og resten neste uke(Altbier, Weizen eller witbier). Greit å ha noen alternativer :). Har sommerferie fra neste uke så tid har jeg nok av :).
 
Det som også funker bra på flasket bryllupsøl er fine etiketter. Det anbefales å ha med et bilde av brudeparet eller noe sånt. Ja, det er mye jobb, men man gifter seg jo bare noen få ganger i livet! ;D

Når det gjelder servering av bryllupsøl så kan det være greit å sørge for glass/beger i riktig størrelse, altså sånne som rommer plass til en hel flaske (33 cl-flasker). Jeg har tidligere brukt plastbegere til 38 cl og de er sånt sett utmerket til formålet. Bruker man for små glass eller begere, så vil folk måtte skjenke ut ølet i flere omganger, noe som medfører uklarere øl i andre skjenking pga oppvirvlet bunnfall. For store glass virker litt stusselige når det er masse 'head space'... Og hvis du selv står for utdeling av ølet så er det alltid kjekt å kunne fortelle litt om det, og gi 'skjenkeinnstrukser'.  8)

Suksess garantert! :skitbra:
 
Etikettene har brudeparet tatt på seg ansvaret for å lage. Dem er litt flinkere enn det jeg er ;D. Ideen til glass/beger var ikke dum, den skal jeg sende videre :yes:. Da har jeg endelig fått til å lage 2 nye oppskrifter.

Jeg er ikke helt stødig på typen Altbier, men etter å sett litt på internett har jeg kommet til denne oppskriften:

BeerSmith Recipe Printout - http://www.beersmith.com Recipe: Altbier
Brewer:
Asst Brewer:
Style: Dusseldorf Altbier
TYPE: All Grain
Taste: (35.0)

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 30.00 L     
Boil Size: 39.00 L
Estimated OG: 1.052 SG
Estimated Color: 28.1 EBC
Estimated IBU: 40.9 IBU
Brewhouse Efficiency: 70.00 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type        % or IBU     
4.55 kg      Pilsner (2 Row) Ger (3.9 EBC)            Grain        62.97 %     
2.55 kg      Munich Malt (17.7 EBC)                    Grain        35.26 %     
0.13 kg      Chocolate Malt (Thomas Fawcett) (1000.8 EBGrain        1.76 %       
62.00 gm      Spalter [4.50 %]  (90 min)                Hops        25.0 IBU     
55.00 gm      Spalter [4.50 %]  (30 min)                Hops        15.9 IBU     
1 Pkgs        German Ale (Wyeast Labs #1007)

Mash Schedule: Single Infusion, Full Body, Batch Sparge
Total Grain Weight: 7.23 kg
----------------------------
Single Infusion, Full Body, Batch Sparge
Step Time    Name              Description                        Step Temp   
60 min        Mash In            Add 18.87 L of water at 73.5 C      67.0 C 


Weizen

BeerSmith Recipe Printout - http://www.beersmith.com Recipe: Bavarian Weizen
Brewer:
Asst Brewer:
Style: Weizen/Weissbier
TYPE: All Grain
Taste: (35.0)

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 30.00 L     
Boil Size: 35.00 L
Estimated OG: 1.050 SG
Estimated Color: 7.3 EBC
Estimated IBU: 13.1 IBU
Brewhouse Efficiency: 70.00 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type        % or IBU     
3.40 kg      Pilsner (2 Row) Ger (3.9 EBC)            Grain        50.00 %     
3.40 kg      Wheat Malt, Ger (3.9 EBC)                Grain        50.00 %     
35.00 gm      Hallertauer Mittelfrueh [4.60 %]  (60 min)Hops        13.1 IBU     
1 Pkgs        Weihenstephan Weizen (Wyeast Labs #3068) [Yeast-Wheat               


Mash Schedule: Single Infusion, Full Body, Batch Sparge
Total Grain Weight: 6.80 kg
----------------------------
Single Infusion, Full Body, Batch Sparge
Step Time    Name              Description                        Step Temp   
60 min        Mash In            Add 20.40 L of water at 71.5 C      66.0 C     
 
Da er bryllupet ferdig og øl ble veldig godt mottat ;D. Har fått flere bestillinger til senere selskap :skitbra:
 
Så bra at bryllupsgjestene ble fornøyde! Alltid gøy å få positive tilbakemeldinger på heimebrygget!
 
Tilbake
Topp