Tips til WLP099

Jeg dro igang et ambisiøst bryggeprosjekt som så ut til å gå fyken pga stuck mash (http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,14514.msg141539.html#msg141539). Men jeg fikk tilslutt pitchet første runde med 1968 London ESB. Vørteren hadde OG 1125 (røflig øyemål), og jeg lot den gjære på 19 grader i to uker. Jeg satte starter med WLP099 forrige mandag med planer om repitching på tirsdag, en siden det fortsatt ploppet i gjærlåsen lot jeg den stå et par dager til og satte 099-starteren i kjøleskapet. På torsdag helte jeg vørteren over i ny dunk med WLP099. Gravity målte nå 1036, så vørteren holder ca 11.7% alkohol. Dessverre hadde O2-flaska gått tom, men jeg ristet som gal med jevne mellomrom en halvtimes tid. Dunken ble satt i gjæringsskapet på 19 grader. Da det på lørdag ennå ikke var synlig aktivitet økte jeg den til 20 grader. Fortsatt er det ingen synlig aktivitet. Er det noe jeg burde gjøre med denne for å fyre i gang gjæren og får gravity ned på under 20-tallet?
 
Ikke noe hjelp herfra, men et spm: Skal man tilføre Oksygen/riste hvis man pitcher ny gjær for å gjære videre? Trudde dette ville skade ølet..?
 
Larzan skrev:
Jeg dro igang et ambisiøst bryggeprosjekt som så ut til å gå fyken pga stuck mash (http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,14514.msg141539.html#msg141539). Men jeg fikk tilslutt pitchet første runde med 1968 London ESB. Vørteren hadde OG 1125 (røflig øyemål), og jeg lot den gjære på 19 grader i to uker. Jeg satte starter med WLP099 forrige mandag med planer om repitching på tirsdag, en siden det fortsatt ploppet i gjærlåsen lot jeg den stå et par dager til og satte 099-starteren i kjøleskapet. På torsdag helte jeg vørteren over i ny dunk med WLP099. Gravity målte nå 1036, så vørteren holder ca 11.7% alkohol. Dessverre hadde O₂-flaska gått tom, men jeg ristet som gal med jevne mellomrom en halvtimes tid. Dunken ble satt i gjæringsskapet på 19 grader. Da det på lørdag ennå ikke var synlig aktivitet økte jeg den til 20 grader. Fortsatt er det ingen synlig aktivitet. Er det noe jeg burde gjøre med denne for å fyre i gang gjæren og får gravity ned på under 20-tallet?

en annen ting er at du kan ha uforgjærbart sukker i vørteren din ? Det er ikke all søtstoff som gjæren kan spise. Dersom du har hentet ut noe søtstoff over 74(?) grader vil den være uforgjærbar (mulig det var litt høyrere). Da ville jeg egentlig laget meg en sukkerlake i ditt tilfelle og gitt gjæren noe å spise. Hvor mye ?? Tja si det ! Noen kloke hoder som kan svare på det ??
 
Jeg har aldri brygget med denne gjæren men lest at den kan være litt vanskelig å jobbe med.
Ser at de som har hatt hell med den har luftet vørteren i periodevis i begynnelsen i et par dager.
Kanskje der + litt tålmodighet er tingen.

Håper noen med erfaring kan svare her for jeg har lurt lenge selv på å prøve et monsterbrygg.
Det står at den skal kunne klare opp til 25% ABV. Hadde vært gøy å prøvd ;D

EDIT: ser nå at du har prøvd på en imperial Stout /porter. Med OG:1125 og FG 1036 reagerer ikke jeg noe voldsomt på. ikke sikkert den vil oppleves som søt ved den høye alkoholprosenten.
Ville smakt på den. 
 
Tilbake
Topp