to forskjellige gjærtyper i samme brygg?

Det er mulig dette er et helt håpløst spørsmål :bank2:, men lurer likevel på om noen har prøvd å ha to forskjellige typer gjær i samme brygg... Ser jeg har alt for lite av den gjæren som fulgte med ett kitt jeg kjøpte... Coopers australian pale ale med 7 gr tørrgjær til 25 liter.... (Blir nok å sette en gjærstarter, men lurer likevel på hvordan det ville gå med to forskjellige gjærtyper)
 
Er ikke noen problemer med å benytte seg av flere typer gjær.

Det er vel helst ved høsting og gjenbruk av blandede gjærkulturer man kan få problemer siden de ikke trenger å formere/utvikle seg likt, å man dermed ender opp med ett annet forhold av de forskjellige gjærstammene enn man startet med.
Men dette har jo bare noe å si hviss man aktivt blander gjær for å oppnå ett bestemt resultat. ;)
 
Om man tenker seg et belgisk øl...type Leffe Blond...og bruker ett rør hver av WLP 400, 500 og 550? Har det noe for seg?
 
Du vil nok kunne oppleve ett litt annerledes preg på resultatet enn viss du hadde bare brukt en av typene.
Men så lenge du ikke har full kontroll på hvordan ølet ellers ender opp er det nokk ikke noe større poeng å benytte seg av flere typer gjær.
Først når du med stor sikkerhet vet att dette er eneste veien du kan gå for å oppnå det resultatet du ønsker vil jeg si det er på tide å prøve.

Det som trolig er den vanligste måten å benytte seg av to eller flere gjærstammer er ved ekstra sterke brygg.
Først starter man gjæringen med en type for å utvikle smaken, for så å tilsette en annen som tåler høyere alkoholprosent for å gjære ned.
Eller man tilsetter spesialgjær/bakterier som brett, Lactobacillus e.l. for å utvikle ett eget særpreg.
 
Tilbake
Topp