Problemer med rar smak på ølet

Det er definitivt vanlig å koke kobberkjøler. Gjør det selv.. Det er neppe dét som er problemet.
 
Gahr skrev:
Det er definitivt vanlig å koke kobberkjøler. Gjør det selv.. Det er neppe dét som er problemet.

Jeg sier ikke annet enn at jeg hadde prøvd uten koking av kjøleren for å være sikker på at alle muligheter var eliminerte.

En annen sak.
Hvordan vasker du kjøleren?
Sterke vaskemidler skal vistnok ikke være bra.

Og om vi skal tenke videre kan du selvsagt undersøke vannkvaliteten.
Da enklest ved å brygge med vann fra en kilde en vet at andre bruker med hell.
 
Hadde samme problemet som deg da jeg begynte allgrain, ble en sur/besk smak etter et par store svelger, målte ph i mesken å den var  for høy, kjøpte ph 5.2 stabalizer og hivde i mesken og denne gørre smaken ble borte :biersmile: denne smaken var der selv om jeg brukte rustfri kjøler, bruker nå en lengre kobberkjøler og smaken er fortreffelig etter bruk av vidundermiddelet.
 
Tips ..  ta med en prøve til birger på vestbrygg ..  siden du bor i hordaland  :skitbra:  mens du er der kan du kjøpe med deg rimelige stabilisator kjemikalier som veier opp for eventuelle problemer med vannet. ..  jeg hadde ett liknende problem med noen av bryggene mine..
 
skal gå til innkjøp av ph strips ev ein måler for og sjekke ph i vannet..kan ver det som gjør at det ikkje blir bra..får vann fra eit høyde basseng som er gått igjennom ein rense prosess..men renset vann er vel ganske vanlig i dag da det er eit krav om renholdet i vannet..eg vasker kjøleren med zalo og skyller den godt som med alt anna utstyr..men har også prøvd og bare skylle og vaske den uten såpe..(blir jo sterilisert i det kokende vannet).. og visst ph er for høy eller lav så kan det ver problemet..skal også være mer forsiktig med temperatur svingninger og ta med ein smaksprøve til ein brygger for og få det testet kanskje han veit hva det er..kan være kobberen men lite sansynelig..har jeg den i starsan og så hiver den oppi i det den skal kjøle så vil den fortsatt ligge i varm vører i en halvtimes tid..så da er ev løsningen og kjøpe ny.. det er siste utvei tror jeg da dette ikkje er eit  stort problem blant andre som bruker kobber..

Takker for mange tips og skal komme tilbake her når jeg har funnet ut hva som er problemet og om jeg har løst problemet og hva jeg måtte gjøre!!!
 
du er litt heldig om du får renset vann  :yes: da kan du ringe fylkeskomunen å få en utskrift av mineral innhold og ph på vannet..  :ilike:  jeg har privat borehull så jeg får ikke sannt :'(
 
har nå fått tak i ein elektronisk ph penn..etter kalibrering viser den ein ph 7,5..er dette for høyt når det kommer til brygging.Hva bør jeg ligge imellom når ein skal brygge??.er det dette som kan være årsaken til ettersmaken jeg har hatt problemer med..hvordan kan jeg justere ph opp og ned??
 
pH i vannet er i utgangspunktet ikke viktig. Det er pH i mesken du bør måle. Den bør helst ligge et sted rundt 5-5,6.
 
Om jeg blander starsan i borehullsvannet blir det hvitt. Blander jeg starsan i brønnvannet blir det akkurat like blankt og fint. Hva skjer om du gjør det samme?

Mvh

35 VRM
 
Kommer denne beske smaken din også med en lukt? Jeg har selv hatt problemer som ligner det du beskriver. Kommer etter at ølet har sått på flasker en stund. Besk smak av brent sukker, trykkimprignert treverk og bitter kvae. Vanskelig å beskrive. Friske karamelltoner, humlearoma og crisphet forsvinner, og erstattes kun av denne harske smaken etter noen uker på flasker.

Kan dette beskrive problemet ditt også, Bjørn K?
 
Hei, jeg har for så vidt det samme problemet som deg her.

Jeg har til nå brygget 2 typer øl en IPA og en Bayer. IPA´en fulgte med kompaktbryggeriet jeg kjøpte fra brygging.no, mens Bayer kjøpte jeg som sett gjennom olbrygging.no
IPA´en synes jeg det er en voldsom bitter smak og lukt over, mens Bayer ølet er mye bedre, men med en liten tanke av samme lukt og smak som IPA.
Jeg vet ikke om det er gjæren jeg lukter og smaker som gjør at jeg ikke synes IPA er så voldsomt godt øl, det gir en veldig ettersmak når en drikker det.
Bayer er for så vidt godt å drikke, men jeg sitter av og til igjen med en smak der også som jeg ikke vil ha. Kan dette være gjæren jeg bruker? Jeg synes rett å slett ølet smaker som det lukter ut av gjæringskaret.

Bayer skal vel også bare bli bedre og bedre som det står lagret en stund, men IPA skjønner jeg ikke hva som er galt, jeg kjenner det er en IPA, men sitter igjen med en bismak som jeg ikke helt liker.

Noen tips på hva jeg gjør galt?
 
hei..
jeg tok med meg ølet til ein som driver med brygging og selger utstyr.han jeg kjøper malt av..dei smakte på ølet mitt..og dei meinte det var eit kjempe bra øl..det eg kjente smaken av var sannsynligvis sitrus.da cascade hadde ein del sitrus i seg og dei meinte typen øl var riktig..men det har blitt mykje bedre etter at eg har lagret det ei stund på flasker.visst ølet har ein bra skumm topp når du heller det i glass og skummet blir værende ei stund så tyder det på at ølet er friskt og ikkje har ein innfeksjon..Gjæren har ein del og si da det lager ein del smak på ølet. (malten lager vørter og gjæren lager øl).men om det har så mykje og si at ølet blir dårlig vet jeg ikkje..hvor lenge har du lagret ølet?? eg har lest og sett ein del på nettet etter hvordan ein gjør ting..ein del prøving og feiling men begynner og få det til.. Men eg ville tatt med meg ølet til noen som holder på med brygging og funne ut hva som ev er problemet..
 
Ølet har skum, og det holder seg bra. Legger ved et bilde av IPA ølet. Det er det det er mest smak i.

Jeg drakk IPA noen dager etter at jeg hadde flasket dem, og det samme med Bayer ølet, drakk det kun et par dager etter flasking. Det må jo prøves ;D
Har lest at Bayer er best etter 3-6 måneder, vet ikke om det stemmer men i såfall har jeg stor tro på det, mens IPA er jeg mer skeptisk til.
Bayer ølet går faktisk an å kose seg med, mens IPA er god helt til jeg har svelgt den ned  :eek:ppkast:

Jeg skal få se om jeg ikke finner meg en expert i dette her å lae han prøve det ut.

Se om det blir noe forskjell på neste brygg.
 

Vedlegg

  • 2013-01-12 20.27.32.jpg
    2013-01-12 20.27.32.jpg
    1,8 MB · Sett: 824
jeg pleier og la det stå i rom temperatur til karbonering (ca 5 gram sukker pr liter øl)i ei uke før eg setter det kaldt..ca 10-15 grader..ølet vil være drikkendes etter ca 4-6 uker..før det vil det ikkje smake noe særlig godt..så du vet ikkje det endelige resultatet før det..noen oppskrifter står det at ølet skal stå til modning i 120 dager.. Så gi det litt tid..
 
Sveinand skrev:
Ølet har skum, og det holder seg bra. Legger ved et bilde av IPA ølet. Det er det det er mest smak i.

Jeg drakk IPA noen dager etter at jeg hadde flasket dem, og det samme med Bayer ølet, drakk det kun et par dager etter flasking. Det må jo prøves ;D
Har lest at Bayer er best etter 3-6 måneder, vet ikke om det stemmer men i såfall har jeg stor tro på det, mens IPA er jeg mer skeptisk til.
Bayer ølet går faktisk an å kose seg med, mens IPA er god helt til jeg har svelgt den ned  :eek:ppkast:

Jeg skal få se om jeg ikke finner meg en expert i dette her å lae han prøve det ut.

Se om det blir noe forskjell på neste brygg.
Ta deg en tur på et eller annet vinmonopol og kjøp deg en IPA fra et microbryggeri, kjenn om ettersmaken likner.
Det er en del som synes det er drøyt mye smak på en IPA, det kan jo være så enkelt at du er en av de (Bryggemakkeren min drikker vel IPA bare i fylla  :eek:)
 
Hei! Bare et tips til gjæra di.
Sjekk http://www.mrmalty.com/calc/calc.html for å finne ut hvor mange gjærceller du trenger til batchen du skal brygge, og så kjøper du så mye tørrgjær som du trenger (ofte litt mer enn en 11g pose), eller lager en starter av fersk gjær.
Denne siden er enda mer detaljert http://www.brewersfriend.com/yeast-pitch-rate-and-starter-calculator/?og=NaN&units=metric&batchsize=21.00&sugarscale=sg&pitchrate=&yeasttype=liquid
 
ThomasRS skrev:
Kommer denne beske smaken din også med en lukt? Jeg har selv hatt problemer som ligner det du beskriver. Kommer etter at ølet har sått på flasker en stund. Besk smak av brent sukker, trykkimprignert treverk og bitter kvae. Vanskelig å beskrive. Friske karamelltoner, humlearoma og crisphet forsvinner, og erstattes kun av denne harske smaken etter noen uker på flasker.

Kan dette beskrive problemet ditt også, Bjørn K?

Fant du ut hva som var årsaken til denne usmaken?
Jeg har nemlig akkurat det samme problemet..

Erlend
 
Bjørn k skrev:
Men eg har lest og sett at visst eit øl holder på skummet lenge så er det eit bra øl..Og visst skummet synker fort så er det dårlig..mine brygg så pleier skummet og holde seg oppe og synker svært sakte!!Og da tyder det på at ølet er bra.Dvs ein skummtopp på 2,5 cm synker ned til 1 cm på 2 min..

Om ølskummet holder seg eller ikke har nok som oftest mere med hvor rent glasset du benytter er.  Hvis det har blitt vasket sammens med ting som inneholder melkefett og det fremdeles er igjen ekstremt små mengder melkefett på glasset så vil ølskum forsvinne meget kjapt. Det er også rimelig mange andre stoffer som vil gjøre det samme.

Så selv skumtoppen vil skjelden være et tegn på om det er godt øl eller ikke. Man kan si noe om hvordan karboneringsgraden på øllet er i fra den, men for og sjekke kvaliteten på selve ølet så ville jeg absolutt gått etter selve smaken.

Med et nylig lutet ølglass så kan skummet tross alt holde seg i skumgardiner på kantene av glasset lenge etter at man har drukket opp øllet i glasset.
 
Eg bruker kun øl glass som er kjøpt inn kun for øl..og har aldri vært noe annet i glassene..var noen som bryggere som smakte på ølet..dei meinte på det var sitrus eg smaka..eg e litt usikker..
 
I forhold til ølskumm så er det såpass følsomt at om man vasker øl glassene i samme oppvasksmaskin som man vasker resten, selv i forskjellige omganger så vil det påvirke ølglassene.  Man vil helst ha seperate vaskeopplegg for øl glass og resten.
 
Tilbake
Topp